کشف بزرگترین مولکول در فضا!

[ad_1]

در رفتن ستاره شناسان در یک کشف شگفت انگیز می گویند که بزرگترین مولکول موجود در دیسک غبار و گاز در اطراف یک ستاره تازه متولد شده را شناسایی کرده اند که می تواند به توضیح چگونگی شکل گیری حیات در سیارات کمک کند.

به گزارش فرارو، دانشمندان می گویند که توانسته اند مولکولی از 9 اتم را در ابر گردان ستاره بیابند و نام آن را دی متیل اتر گذاشته اند. این مولکول اکسیژن می تواند به عنوان یک بلوک ساختمانی برای قندها و سایر مولکول های بیولوژیکی عمل کند، به این معنی که می توانیم آن را به عنوان یک ترکیب پری بیوتیک در نظر بگیریم. از آنجایی که دیسک به دور ستاره ای به نام IRS 48 می چرخد ​​تا سیارات فرازمینی را تشکیل دهد، کشف این مولکول می تواند پیامدهای مهمی برای درک ما از منشاء حیات در جهان داشته باشد.

ناسکانتی برانکین، ستاره شناس دانشگاه لیدن در هلند، می گوید: «از این یافته ها، ما می توانیم درباره منشاء حیات در سیاره خود اطلاعات بیشتری کسب کنیم و در نتیجه ایده بهتری از پتانسیل حیات در سایر منظومه های سیاره ای به دست آوریم.» این واقعاً جالب است که ببینیم این نتایج چگونه با مقیاس کیهانی مطابقت دارند.» لازم به ذکر است که دی متیل اتر یکی از ساده ترین اترها است و در فضا غیر معمول نیست. در واقع، این مولکول یکی از فراوان ترین مولکول های کشف شده در مناطق ستاره ساز بین ستاره ای است که از دو اتم کربن، شش اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن با فرمول شیمیایی CH3OCH3 تشکیل شده است.

تصور می‌شود که این مولکول‌ها قبل از اینکه ستاره‌ها ابرهای غباری خودشان را تشکیل دهند، در مناطق سرد ستاره‌ساز تشکیل می‌شوند. دانشمندان معتقدند که مولکول های ساده مانند مونوکسید کربن با ذرات غبار ترکیب می شوند و لایه های یخی را تشکیل می دهند که تحت واکنش قرار می گیرند و مولکول های پیچیده تری را تشکیل می دهند. کشف این مولکول در دیسکی در اطراف IRS 48 – ستاره ای در فاصله 444 سال نوری از ما در صورت فلکی اوفکوس – به دلیل ویژگی نامتناسب هلالی شکل در قرص است که ذرات بزرگ غبار در آن متمرکز شده است، احتمالاً اما نتیجه این است که یک چیز دیگر. است.

کشف بزرگترین مولکول در فضا!

همانطور که قبلاً ذکر شد، این “تله گرد و غبار”، منطقه ای است که ذرات غبار می توانند در مقادیر زیادی جمع شوند که در نهایت می توانند دنباله دارها، سیارک ها و شاید سیارات را تشکیل دهند. کشف “تله گرد و غبار” در مقاله ای در سال 2013 به تفصیل شرح داده شد. در مقاله ای که سال گذشته منتشر شد، اخترشناسان نشان دادند که تورهای گرد و غبار نیز پر از یخ است که حاوی مولکول های پیچیده است. بنابراین برانکن و تیمش آرایه زیر میلی متری قدرتمند آتاکاما (ALMA) را روی ستاره در شیلی متمرکز کردند تا بفهمند چه چیزی می توانند پیدا کنند.

دانشمندان می گویند وقتی تابش ستاره به توری غبار می رسد، یخ را سبز می کند، بنابراین اگر از تلسکوپ بسیار قوی استفاده شود، مولکول های موجود در آن را می توان از طریق طیف تشخیص داد. از آنجایی که مولکول های مختلف نور را جذب و دوباره ساطع می کنند، می توانند خواص تیره (جذب) و نور (گسیل) را در طیف نوری که به تلسکوپ می رسد ایجاد کنند. محققان گفتند که ویژگی های رهاسازی شناسایی شده توسط ALMA با دی متیل اتر سازگاری بالایی دارد. علاوه بر این، آنها فرمت متیل را آزمایش کردند، یک استر ساده با فرمول CH3OCHO، که بلوک ساختمانی برای مولکول های آلی است.

آلیس بوث، ستاره شناس دانشگاه لیدن، گفت که کشف این مولکول های بزرگ در دیسک ها واقعا جالب است. ما برای مدت طولانی فکر می کردیم که مشاهده چنین مولکولی غیرممکن است. چیزی که آن را جالب‌تر می‌کند این است که اکنون می‌دانیم که این مولکول‌های پیچیده برای تغذیه سیارات تشکیل‌شده روی دیسک‌ها در دسترس هستند. این چیزی است که قبلا شناخته شده نبود، زیرا در بیشتر سیستم ها این مولکول ها در یخ پنهان هستند. فراوانی دی متیل اتر در نواحی ستاره‌زایی، با این کشف، نشان می‌دهد که این مولکول ممکن است در دیسک پیش سیاره‌ای نیز فراوان باشد. این بدان معناست که از ستاره های تازه متولد شده تا سیارات، می توان مسیر کامل بین ستاره های این مولکول ها را تعیین کرد.

نانکه ون در مرل، ستاره شناس دیگری در رصدخانه لیدن، گفت: “ما خوشحالیم که اکنون می توانیم کل سفر را از ابرهای این مولکول های پیچیده تا سیارات تشکیل دهنده ستاره ها و دیسک هایی که دنباله دارها را تشکیل می دهند دنبال کنیم.” امیدواریم با مشاهدات و مطالعات بیشتر بتوانیم گامی دیگر در جهت شناخت منشاء مولکول های پری بیوتیک در منظومه شمسی برداریم. نتایج این تحقیق در یک مجله دقیق نجوم و اخترفیزیک منتشر شده است.

منبع: Science Alert

ترجمه: مصطفی جرفی – فرارو

[ad_2]

Giovanna Yu

گیک بیکن. ماون قهوه. ارتباط ظریف جذاب. متخصص مواد غذایی به طرز خشمگینی فروتن.

تماس با ما