کشف جالب تفاوت «حس ششم» بین زن و مرد!

[ad_1]

در رفتن بسیاری از ما با حواس پنج گانه (لمس، بینایی، شنوایی، بویایی و چشایی) آشنا هستیم، اما همه نمی دانند که ما یک حس اضافی به نام “شنوایی” داریم. این احساس در واقع حالت درونی بدن شما است که به شما کمک می کند سیگنال های داخلی تنظیم کننده عملکردهای حیاتی مانند اشتها، تشنگی، دمای بدن و ضربان قلب را درک و تفسیر کنید.

به گفته فرارو، اگرچه ممکن است در برنامه روزانه خود کاملاً از حس ششم خود آگاه نباشید، اما این احساس بسیار مهم است زیرا تضمین می کند که هر سیستمی در بدن به درستی کار می کند. حس ششم این کار را با هشدار دادن به شما در مواقعی که بدن شما ممکن است از تعادل خارج شود، انجام می دهد. فرض کنید تشنه هستید یا احساس گرما می کنید، پس این حس ششم است که باید آب بنوشید یا بهتر است ژاکت خود را در بیاورید تا خنک شوید.

اکنون یافته های جدید نشان می دهد که حس ششم برای سلامت روان ما نیز مهم است، زیرا در بسیاری از فرآیندهای ذهنی ما از جمله تصمیم گیری، توانایی اجتماعی و تجربه عاطفی کمک می کند. در واقع، اکنون می دانیم که مشکلات شنوایی در بسیاری از مشکلات سلامت روان مانند افسردگی، اضطراب و اختلالات خوردن گزارش شده است. در واقع، ممکن است توضیح دهد که چرا بسیاری از بیماری های روانی، مانند اختلالات خواب یا خستگی، علائم مشابهی دارند.

کشف جالب تفاوت «حس ششم» بین زن و مرد!

در حالی که گوش دادن به تمام جنبه های سلامتی شما بسیار مهم است، در مورد اینکه آیا مردان و زنان در دقت سیگنال های داخلی خود تفاوت دارند یا خیر، اطلاعات زیادی در دست نیست. تا به امروز، مطالعات نشان داده اند که مردان و زنان سیگنال های قلب، ریه ها و معده خود را متفاوت درک و تفسیر می کنند. یافتن این تفاوت ها مهم است زیرا می تواند درک شما از تفاوت های سلامت روانی و جسمی را بهبود بخشد. برای به دست آوردن تصویر واضح تر، محققان داده های 93 مطالعه را برای بررسی شنوایی مردان و زنان ترکیب کردند. محققان بر روی مطالعه ای تمرکز کردند که به بررسی چگونگی تشخیص سیگنال های قلب، ریه و معده در طیف گسترده ای از عملکردهای مختلف پرداخت.

به عنوان مثال، برخی از مطالعات از شرکت کنندگان خواسته بودند تا ضربان قلب خود را اندازه گیری کنند، در حالی که برخی دیگر از آنها خواسته بودند بررسی کنند که آیا نور درخشان ناشی از انقباض در شکم آنها است یا خیر. برخی همچنین بررسی کردند که آیا می توانند تفاوت بین تنفس و بیرون کشیدن دستگاه را تشخیص دهند که کار را دشوارتر می کند. تجزیه و تحلیل محققان نشان می دهد که شنوایی درونی بین زن و مرد در واقع متفاوت است. زنان به طور قابل توجهی در عملکردهای قلب محور (و تا حدی ریه محور) نسبت به مردان دقت کمتری داشتند.

به نظر نمی رسد که این تفاوت ها با عوامل دیگری مانند میزان سختی کار شرکت کنندگان در طول کار یا تفاوت های فیزیکی مانند وزن بدن یا فشار خون توضیح داده شود. اگرچه محققان تفاوت های قابل توجهی را در عملکرد ضربان قلب یافتند، اما اثرات سایر عملکردها کمتر واضح بود. این ممکن است به این دلیل باشد که بخش کوچکی از مطالعه عملکرد ریه ها و معده را درک کرده است. بنابراین خیلی زود است که بگوییم آیا مردان و زنان در برداشت خود از علائم خود متفاوت هستند یا خیر.

یافته‌های دانشمندان ممکن است برای درک اینکه چرا بسیاری از اختلالات رایج سلامت روان (مانند اضطراب و افسردگی) در زنان بیشتر از مردان در دوران نوجوانی شایع است، مهم باشد. تاکنون چندین نظریه برای توضیح این موضوع ارائه شده است، مانند وراثت، هورمون ها، شخصیت و قرار گرفتن در معرض استرس یا ناملایمات دوران کودکی. اما اکنون که می دانیم گوش دادن برای سلامتی مهم است، تفاوت در شنوایی می تواند تا حدودی توضیح دهد که چرا زنان بیشتر از مردان از اضطراب و افسردگی رنج می برند.

این ممکن است به این معنی باشد که درمان‌هایی که با هدف بهبود یا اجتناب از شنوایی انجام می‌شوند ممکن است برای برخی افراد خوب کار کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به تکنیک‌های درمانی دیگری نیاز داشته باشند. این چیزی است که باید در تحقیقات آینده مورد بررسی قرار گیرد. در مجموع، اکنون می دانیم که بین حس ششم زن و مرد تفاوت وجود دارد، اما هنوز علت آن را نمی دانیم. برخی از محققان بر این باورند که تغییرات فیزیکی و هورمونی متفاوتی که اکثر مردان و زنان تجربه می‌کنند، دلیل این تفاوت‌ها است، در حالی که برخی دیگر می‌بینند که چگونه برای بیان احساسات یا سیگنال‌های بینابینی خود آموزش دیده‌اند. درک بهتر همه عواملی که بر توانایی شنوایی تأثیر می‌گذارند، روزی می‌تواند به ایجاد درمان‌های بهتر برای بسیاری از اختلالات سلامت روان منجر شود.

منبع: Sciencealert

ترجمه: مصطفی جرفی-فرارو

[ad_2]

Cassie Wells

حل کننده مشکل به طرز خشمگینانه ای فروتن. ماون فرهنگ پاپ استاد عمومی موسیقی. متعصب وب هیپستر پسند. ارتباط دهنده.

تماس با ما