[ad_1]
خراسان: هر روز حداقل 90 نفر را می کشد و شناسنامه آنها را باطل می کند، اما شاید چون اسمش به اندازه “کرونا” نیست، اهمیتی نمی دهیم و از آن چشم پوشی می کنیم. «آلودگی هوا» که سالهاست در متروهای کشور میسوزاند کمتر از کرونا مرگبار نیست و معاون وزیر بهداشت گفت. به گفته علیرضا رئیسی، سالانه 33000 نفر کشته می شوند. کسانی که قربانیان آلودگی هوا هستند. این بدان معناست که روزانه حدود 90 نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.
وضعیت وخیم تهران، مشهد و کلانشهرها
قرمز شدن هوای تهران، 4 روز متوالی آلودگی هوای مشهد، 2 روز تعطیلی از اصفهان به دلیل آلودگی هوا، هوای ناسالم تبریز، هوای ناسالم کرج، تجمع آلاینده ها در هوای عمومی و …. این چند روز آخر کلانشهرهای کشور است و با نگاهی به وضعیت چند ماه و سال اخیر متوجه می شویم که آلودگی هوا درد مزمنی برای مردم این شهرهاست که هر سال بیشتر آزاردهنده می شود.
نفت سیاه؛ بنزین و سایش
دلایل زیادی برای آلودگی هوا در کلان شهرها وجود دارد. با بنزین تولیدی در پالایشگاه ها که البته گفته می شود در تولید بنزین دارای استانداردهای یورو 4 و 5 است، نقش این سوخت در آلودگی هوا کاهش یافته است. این روزها نام نفت کوره را زیاد می شنویم و گفته می شود افزایش استفاده از این سوخت در پروژه ها و صنایع انرژی عامل بحران اخیر است. علاوه بر این، مشکل حمل و نقل میلیون ها وسیله نقلیه شخصی و عمومی فرسوده همچنان پابرجاست. حداقل 7 میلیون موتور سیکلت، 2.5 میلیون وسیله نقلیه سبک، 500000 کامیون و تراکتور.
کدام قوانین اعمال نمی شود
برای مقابله با آلودگی هوا قوانین متعددی وجود دارد که برخی از آنها وظایفی را که به دستگاه های مختلف محول شده است، مشخص می کند، از جمله: قانون برنامه ششم توسعه، قانون هوای پاک، قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت سوخت، قانون رفع موانع تولید، قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و … توصیه های ذکر شده در برخی از مصوبات هیأت وزیران به همین صورت بوده و در برخی از کلان شهرها اجرا نشده است، مانند: قانون صندوق توسعه حمل و نقل، قانون صندوق ملی محیط زیست، دستورالعمل ضروری اجرایی. , نهادها برای مبارزه موثر با آلودگی هوا و .. ..
این داستان طولانی است اما متاسفانه طبق اعلام دبیرخانه گروه ملی کاهش آلودگی هوا اکثر دستگاه های اجرایی این حوزه از جمله پلیس راهور، وزارت نفت، بانک مرکزی، صدا و سیما در انجام وظایف خود کوتاهی کرده اند. وزارت دارایی و وزارت صمت. البته نباید از این نکته غافل شد که سال هاست برخی دستگاه های دولتی بر کیفیت بنزین و گازوئیل تولید داخل نظارت دارند که امکان تامین اعتبارات مسدود شده است.
مجلس باید مجازات فقرا را تعیین کند
سال هاست که شهر تهران علاوه بر «پایتخت سیاسی» به عنوان «پایتخت آلودگی هوا» شناخته می شود اما سال هاست که دیگر کلانشهرها مانند مشهد و اصفهان آن را رها کرده اند. تنهایی تا از آلودگی عقب نمانم! با این حال تهرانی ها همچنان در خط مقدم این ویژگی مشترک کلان شهر هستند. من با رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران صحبت می کنم تا بپرسم چرا به مشکل تکراری آلودگی هوا رسیدگی نشده است؟
محمد علیخانی گفت: قوانین زیادی برای کاهش آلودگی هوا وجود دارد، اما متاسفانه اجرا نشده است، به گفته دوستان اگر این قوانین اجرا می شد، تهران از نظر حمل و نقل عمومی و هوا به شهری مانند پاریس تبدیل می شد. . وی گفت: “مجلس باید بر اجرای این قوانین نظارت داشته باشد و کسانی را که از اجرای آن کوتاهی می کنند مجازات کند.”
تقاضای کلانتری از دادستانی
البته عدم اجرای قوانین ضدآلودگی تنها ادعای یکی از اعضای شورای شهر کلانشهر نیست، بلکه رئیس سازمان محیط زیست کشور نیز مدعی است. عیسی کلانتری چهارشنبه هفته گذشته در جلسه هیئت دولت گفت: در تهران قانون هوای پاک نقض می شود و رسیدگی به آن بر عهده دادستان کل کشور است.
تقاضا از سوی گروه محیط زیست
روز گذشته به دلیل قرمزی هوای تهران، احسان خاندوزی نماینده یازدهم مجلس شورای اسلامی به مرکز کنترل کیفیت هوای تهران منتقل شد تا جزئیات این حادثه را گزارش کند. وی ادامه داد: برای اجرای قانون هوای پاک نظارت قوی لازم است که با همکاران خود در گروه محیط زیست پیگیری می کنم تا در جدیت نظارت مجلس، دستگاه های متولی قانون هوای پاک به وظایف خود عمل کنند. خاندوجی در مصاحبه ای با خراسان گفت.
به نظر می رسد تحقق این نذر ازدواج و جدیت نظارت بر اجرای قانون هوای پاک می تواند تاریکی هوای کلانشهر را برطرف کند و سالانه جان 33 هزار نفر از هموطنان را نجات دهد.
[ad_2]