[ad_1]
در رفتن کارشناسان صنعت خودرو معتقدند بازار در حال حاضر منتظر نتیجه مذاکرات است.
به گزارش فرارو به نقل از تحلیلگران صنعت خودرو، بزرگترین مشکل این صنعت انحصار آن است و تا زمانی که به رقابت پذیری صنعت خودرو نگاه نکنیم، نمی توان انتظار داشت که صنعت خودرو انواع محصولات استاندارد را با هزینه کم تولید و روانه بازار کند. . در حالی که احیای بورژوازی و ورود شرکت های خارجی می تواند تا حدودی این روند را تغییر دهد، باید دید آیا خودروسازان خارجی مانند سال 2015 به ایران بازخواهند گشت یا خیر.
وی افزود: با توجه به شرایط فعلی بعید است قیمت خودرو در حال حاضر به شدت کاهش پیدا کند، اما اگر بورژوازی خوب شود، بازار ضربه سنگینی خواهد خورد، اما به نظر نمی رسد دلار پایین بیاید، قیمت کاهش می یابد. ” حتی در صورت احیای برجام، ممکن است بازار خودرو با افت قیمت ها دچار شوک شود، اما پس از مدتی قیمت ها به حالت عادی باز می گردد.
کارشناس بازار خودرو زویا ممنوع در گفتگو با فرارو وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر قیمت ها در بازار به شدت افزایش یافته است، گفت: به دلیل رشد سریعی بوده است. تا زمانی که تورم داریم، کشور و ساختار اقتصادی ضعیف است، نمی توان انتظار کاهش قیمت خودرو را داشت.
وی افزود: اگرچه شوک با احیای بورژوازی می تواند وارد بازار شود، اما با توجه به اینکه شرایط اقتصادی کشور با تورم روان است، پس از مدتی قیمت ها به جای خود باز می گردند، از سوی دیگر اکنون در حال بررسی است که قدرت خرید مردم برای خرید خودرو کاهش یافته، بازار در رنج است و خرید و فروش افزایش نمی یابد.
زاویه همچنین در پاسخ به این سوال که آزاد شدن واردات خودرو چه تاثیری بر واردات و بازار خودروهای داخلی می تواند داشته باشد، گفت: این موضوع سالهاست که تاثیر زیادی بر بازار خودروهای وارداتی گذاشته است و به دلیل ممنوعیت، خودروهای لوکس با آن مواجه شده اند. یک حباب قیمتی بزرگ است و اگر سال آینده پس از کش و قوس های فراوان بالاخره واردات خودرو به طور کامل آزاد شود، در آن صورت حباب قیمت خودروهای وارداتی خواهیم داشت.
زاویه با اشاره به اینکه قیمت خودروهای وارداتی در سال های اخیر بیش از 12 برابر شده است، تصریح کرد: دلیل اصلی این افزایش غیرقابل کنترل قیمت خودروهای وارداتی برخی مدل های لوکس به ویژه خودروهای داخلی است که چند برابر این افزایش قیمت است. آیا ممنوعیتی برای واردات خودرو وجود دارد، بنابراین اگر پس از کش و قوس های فراوان ممنوعیت واردات به طور کامل برداشته شود و برای تمامی خودروها، می توان انتظار داشت که قیمت این نوع خودروها به نوعی از وضعیت بازار خارج شود.
وی افزود: اما در بخش واردات، تاثیر چندانی بر خودروهای ساخت داخل نخواهد داشت، بنابراین خودروهای ساخت داخل با از سرگیری واردات نمی توانند کاهش قیمت را تجربه کنند، مگر اینکه بازار خودروهای دولتی، اگر بخواهید کشور را کنترل کنید، بازنگری اساسی در سیاست های کلان اقتصادی حاکم بر کشور انجام شود، زیرا تا زمانی که با این شیوه سیاست گذاری اقتصادی مواجه باشیم، هرگز شاهد ثبات و آرامش در بازار خودرو نخواهیم بود.
زاویه با تاکید بر اینکه دولت باید از هدر دادن پول در بودجه خودداری کند، خاطرنشان کرد: برای تامین هزینه های خود پول چاپ می کند یا وام می گیرد. بانک مرکزی می گوید که این امر منجر به افزایش تورم در اقتصاد کشور شده است، بنابراین تا زمانی که این روند ادامه داشته باشد، افزایش قیمت ها در همه بازارها از جمله خودرو در سال آینده اجتناب ناپذیر است، هرچند که رشد می تواند شتاب بگیرد. قیمت ها پایین خواهد آمد.
[ad_2]