آیا ایران می تواند بخشی از نیاز گاز جهان را تامین کند؟

[ad_1]

مدرس اقتصاد دانشگاه مستقل اسلامی شهرکرد گفت: ایران در بلندمدت با سرمایه‌گذاری‌های مختلف اقتصادی، زیرساخت‌ها، گسترش روابط دیپلماتیک با جهان می‌تواند به صادرکننده گاز به اروپا و کشورهای همسایه تبدیل شود.

به گزارش ایسنا، بهمن قدمی دامابی با اشاره به حمله روسیه به اوکراین گفت: جهان به سمت تحریم روسیه به عنوان بزرگترین تامین کننده گاز اروپا می رود و در صورت اعمال تحریم ها صادرات گاز این کشور با مشکل مواجه خواهد شد. “

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا ایران با توجه به پتانسیل بالایی که دارد می تواند بازار اروپا را تصاحب کند و به نوعی جایگزین روسیه شود، افزود: طبق آمار ایران پس از روسیه گاز تولید می کند و دومین تولیدکننده بزرگ و سومین تولیدکننده بزرگ پس از روسیه است. از سوی دیگر آمریکا خوشبین است که سهم ایران از بازارهای جهانی حدود یک درصد است.

وی ادامه داد: تولید روزانه گاز ایران 800 تا 810 میلیون مترمکعب است که 750 میلیون مترمکعب آن مصرف جغرافیایی دارد و حدود 50 تا 60 میلیون مترمکعب آن قابل صادرات است که قطعا همچنان ادامه دارد و صادر می شود.

گادی بیان می کند که تولید گاز روسیه سالانه 750 میلیارد متر مکعب است، اگرچه بسیاری از نقاط کشور سرد است، اما 80 درصد صادرات گاز، حجم زیادی به اروپا صادر می شود و اگر بخواهید آن را بگیرید، باید کنترل کنید. استفاده خانگی و بهبود تولید گاز، که نیاز به سرمایه گذاری دارد.

مدرس اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهریکرد گفت: در حال حاضر دنیا برای افزایش تولید گاز به سمت زیرساخت های LNG حرکت می کند، اما ایران به مرور زمان به این سمت رفته است، مانند پروژه نابوکو یا انتقال گاز پروژه اسلامی. خطی که به عراق رفت و هیچ دخالتی از سوی کشور یا خط لوله گاز پارس که قرار بود روی این موضوع متمرکز شود وجود نداشت، اما نقض تحریم ها بود که به دلیل کار امکان استفاده از این منافع و مواضع وجود نداشت.

وی گفت: به دلیل مسائل زیست محیطی، دنیا به سمت سرمایه گذاری در LNG پیش می رود. اگر ایران بتواند در LNG سرمایه گذاری کند، تولید و صادرات گاز را افزایش می دهد.

قدمی افزود: آمارها نشان می دهد که اگر ایران می خواهد تولید گاز خود را بهبود بخشد باید علاوه بر تامین نیاز گاز خود، صادرات خود را طی 10 سال آینده نیز در نظر بگیرد و به سرمایه گذاری 100100 میلیاردی نیاز دارد که اگر این اتفاق بیفتد، در در 10 سال آینده، این کشور می تواند تولید گاز خود را دو برابر کند تا بتواند نیازهای گاز خود را برآورده کند و بازارهای جهانی را تصرف کند.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه منافع روسیه در بخش گاز منافاتی با گسترش ایران در بازارهای جهانی ندارد، گفت: اگر ایران بخواهد در این بخش سرمایه گذاری کند، روسیه جلوی آن را نخواهد گرفت زیرا اکنون 40 درصد بازار اروپا را در اختیار دارد. روسیه قابلیت های دیگری دارد که می تواند بر صادرات گاز متمرکز شود.

وی افزود: کشورهایی مانند هند و پاکستان به مقادیر زیادی گاز نیاز دارند، به عنوان مثال تا سال 2030 بر اساس یک برآورد، نیاز هند به گاز نسبت به وضعیت فعلی دو برابر خواهد شد، از سوی دیگر روسیه قادر به ورود نخواهد بود. اکنون به دلیل اینکه با مشکلات اقتصادی مواجه است، اگر ایران به این حوزه توجه کند، می تواند صادرات خود را افزایش دهد.

استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی شهریکرد در پایان با اشاره به اینکه ظرفیت تولید کشور در بحث نفت بالا نیست، گفت: کشور در این زمینه بی کفایت نیست و در بحث گاز نیز صحیح است، بنابراین اگر On از سوی دیگر با توجه به پتانسیل فعلی اقتصاد کشور در زمینه تولید گاز، تامین گاز اتحادیه اروپا برای ایران امکان پذیر نیست و در درازمدت با سرمایه گذاری های مختلف اقتصادی، زیرساخت ها، اگر ایران بتواند زیرساخت های خود را افزایش دهد، می توانیم. می تواند گاز اروپا و سایر کشورها را تامین کند، می تواند به همسایگان صادر کند.

[ad_2]

Elyse Blake

کاوشگر هیپستر پسند. گورو بیکن دوستانه. زامبی متعصب حرفه ای. نویسنده.

تماس با ما