fastescobanner

آیا حمله به اوکراین منجر به جنگ جهانی سوم خواهد شد؟

[ad_1]

در رفتن جنگ اوکراین شباهت تاریخی قابل توجهی دارد. جنگ جهانی دوم این است. اگرچه تاریخ رسمی شروع جنگ جهانی دوم 1 سپتامبر 1939 است، روزی که آلمان نازی به لهستان حمله کرد، اما در عمل، نیروهای ائتلاف به رهبری بریتانیا یک عملیات نظامی بزرگ را به مدت هشت ماه با مشارکت حداقل شش کشور انجام دادند. در حال انجام فقط با محاصره اقتصادی آلمان مقابله شد. این دقیقا همان کاری است که آمریکایی ها و اروپایی ها در حال حاضر علیه ولادیمیر پوتین انجام می دهند. از سوی دیگر ارتش نازی به بهانه دفاع و حمایت از اقلیت های آلمانی به لهستان حمله کرد و پیشتر چکسلواکی و بخش هایی از اتریش را نیز در ادعاهای مشابهی قرار داده بود. در آن زمان، وضعیت اقلیت های آلمانی ساکن در اتریش، چکسلواکی و لهستان مشابه وضعیت مردم کریمه، دونتسک و لوهانسک بود. در آن سال‌ها، اختلافات ساختار جمعیتی و زمین‌ها در نهایت آتش جنگی را برانگیخت که 70 تا 85 میلیون نفر را تحت تأثیر قرار داد. اکنون جهان با چشمانی مضطرب تحولات اوکراین را تماشا می کند و دائماً در این فکر است که آیا جنگ اوکراین می تواند به سایر نقاط جهان سرایت کند و جنگ جهانی دوم را آغاز کند؟

داستان شبه جزیره کریمه و شباهت مورد علاقه

یک سال قبل از شروع رسمی جنگ جهانی دوم، نازی ها موفق شدند این قسمت از چکسلواکی را به تحریک سودتنلند اشغال کنند. مناطق کوهستانی چکسلواکی در آن زمان سه میلیون آلمانی جمعیت داشت و پس از حوادث جنگ جهانی اول بر اساس معاهده ورسای بخشی از چکسلواکی بود. آلمانی های منطقه مدعی بودند که توسط دولت جدید مورد ظلم قرار گرفته اند و نازی ها نیز به همین بهانه شروع به هجوم به این منطقه کردند.

در 29 مارس 1938 نماینده آلمان سودتنلند در پارلمان چکسلواکی خواستار استقلال شد و همزمان آلمان نازی عملیات نظامی را در مرز چکسلواکی آغاز کرد. شش ماه بعد کنفرانسی در مونیخ با میانجیگری ایتالیا و بریتانیا برای یافتن راه حل دیپلماتیک برگزار شد. ده روز بعد، نیروهای نازی وارد چکسلواکی شدند و سود آن را تصاحب کردند.

بیشتر بدانید | فیلم مونیخ: لبه جنگ این بر اساس وقایع توافق مونیخ در سال 2021 است و ممکن است به خوبی توضیح دهد که هیتلر قبل از شروع رسمی جنگ جهانی دوم چه کرد. نیوول چمبرلین توسط تاریخ متهم به مماشات با نازی ها در همان حادثه شده است.

آیا حمله به اوکراین منجر به جنگ جهانی سوم خواهد شد؟مونیخ: لبه جنگ به رویدادهای تاریخی معاهده مونیخ از زمان آغاز جنگ جهانی دوم مربوط می شود.

شباهت های داستان های لوهانسک و دونتسک و مورد آشیل

حادثه Anschluss یک سال و شش ماه قبل از شروع جنگ جهانی دوم رخ داد. آلمان نازی و اتریش با معاهده ورسای منع شدند، اما حکومت نازی ها در آلمان تحت فشار دولت اتریش قرار گرفت که مجبور به استعفا شد. با چراغ سبز دولت جدید طرفدار آلمان، ارتش نازی به اتریش حمله کرد. از نظر تاریخی، پس از استقبال پرشور مردم اتریش از هیتلر، دولت جدید اتریش طرح این کشور برای الحاق آلمان نازی را بدون تصویب پارلمان پذیرفت.

بیشتر بدانید | به گفته ولادیمیر پوتین، دونتسک و لوهانسک، دو منطقه مورد مناقشه اخیر بین روسیه و اوکراین، بخشی از قلمرو تاریخی روسیه هستند. هر دو نقطه از نظر جغرافیایی بخشی از منطقه دنباس اوکراین هستند و اوکراین قبل از حوادث سال 2014 جمعیت زیادی داشت. اوکراینی‌ها 58 درصد از جمعیت لوهانسک و 57 درصد از جمعیت دونتسک را تشکیل می‌دهند، اما بخش بزرگی از اوکراینی‌ها پس از ناآرامی‌ها و ادعای استقلال طلبان از منطقه فرار کردند. مثلا تیم های شاختار دونتسک و زوریا لوهانسک که در ایران به هواداران فوتبال معروف هستند، ورزشگاه های خود را در این مکان ها فروختند و با پول خود ورزشگاه های جدیدی در داخل اوکراین خریداری کردند!

از وقایع سال 2014، اداره مناطق دونتسک و لوهانسک به عنوان جمهوری‌های مستقل به طور کلی بر عهده دولت‌های منطقه و شبه‌نظامیان طرفدار روسیه بوده است. اگرچه اکثریت جمعیت اوکراینی هستند، اما 75 درصد از آنها روسی صحبت می کنند. در 6 آوریل 2014، هواداران روسیه ساختمان های دولتی را در سه استان لوهانسک، دونتسک و خارکف تصرف کردند و خواستار برگزاری همه پرسی برای پیوستن به روسیه شدند. بیش از 96 درصد از رای دهندگان به حاکمیت لوهانسک رای دادند.

آیا حمله به اوکراین منجر به جنگ جهانی سوم خواهد شد؟موقعیت دونتسک و لوهانسک؛ دو منطقه مورد مناقشه اخیر روسیه و اوکراین روی نقشه

داستان اشغال لهستان شباهتی به جنگ اوکراین دارد

جنگ جهانی دوم با اعلام جنگ بریتانیا و فرانسه علیه آلمان نازی آغاز شد. آلمان ها در 1 سپتامبر 1939 علیه لهستان حمله کردند و انگلیس و فرانسه برای دفاع از لهستان به جنگ با هیتلر شتافتند، اما علت درگیری آلمان با لهستان چه بود؟ آلمان، اتریش و روسیه در سال 1795 قلمروهای لهستان را تقسیم کردند و لهستان را به مدت 120 سال از نقشه جهان خارج کردند.

پس از جنگ جهانی اول، لهستان مستقل بر اساس معاهده ورسای احیا شد، این بار توسط آلمانی ها به منطقه صنعتی سیلزی در خاک لهستان اعتراض کردند و ادعا کردند که دولت لهستان به آلمانی های ساکن آنجا ظلم می کند. اگرچه برخلاف دستاوردهای چکسلواکی، این بار نتیجه همه پرسی برخلاف میل آلمانی ها بود، اقلیت آلمانی ساکن در این منطقه از پذیرش حکومت پلیس خودداری کردند. پس از افزایش فشارهای دولت لهستان و انتشار تصاویری از کشتار آلمان، سرانجام هیتلر به لهستان حمله کرد.

بیشتر بدانید | ساختار جمعیتی پیچیده لهستان در آغاز جنگ جهانی دوم بسیار شبیه به وضعیت فعلی در مناطق مورد مناقشه روسیه و اوکراین است. از نظر سیاسی، دولت ولادیمیر زلنسکی تقریباً همان اشتباهات استراتژیک دولت لهستان در سال 1939 را تکرار می کند. در آن سال ها، لهستانی بین دو دولت قدرتمند آلمان و اتحاد جماهیر شوروی قرار داشت و از سوی هر دو طرف احساس خطر می کرد، بنابراین تصمیم گرفت از نظر سیاسی و نظامی به فرانسه نزدیک شود. تقریباً همان کاری که ولادیمیر زلنسکی با ناتو انجام داد. ادامه فشار بر اقلیت آلمانی ساکن لهستان اشتباه بعدی بود (مثل اشتباه اوکراین در اعمال فشار بر روس های ساکن دونتسک و لوهانسک). پس از تهاجم آلمان، لهستان احساس کرد که به شدت به توانایی های شرکای نظامی خود متکی است، زیرا خاک فرانسه توسط خود آلمان نازی اشغال شده است.

آیا این درگیری به بزرگی جنگ جهانی دوم است؟

آتش جنگ جهانی دوم با مداخله بریتانیا و فرانسه پس از حمله آلمان به لهستان شعله ور شد، اما قبل از آن حوادث متعددی در سایر نقاط جهان رخ داد که می توانست هشدار دهنده یک جنگ تمام عیار باشد. به عنوان مثال، یک سال و نیم پیش، جهان شاهد حادثه آنشلوس بود و مواردی مانند محاصره و اشغال چکسلواکی را پشت سر گذاشت. اینها وقایعی بود که آلمانی ها در جهان علامت گذاری کردند، اما اگر به سپتامبر 1939 به عنوان تاریخ رسمی شروع جنگ نگاه کنیم، تأثیرات اشغال اتیوپی توسط ایتالیا در سال 1935، آغاز غیرنظامی اسپانیا را مستثنی نمی کنیم. جنگ. می تواند در سال 1936، حمله ژاپن به چین در سال 1937، و حتی در نیمه دوم دهه 1930، مناقشه مرزی ژاپن و شوروی به آرامی گذشت. در آن سال ها ژاپنی ها در مانچوکو و شوروی و جمهوری خلق مغولستان دائماً در حال جنگ بودند.

آیا حمله به اوکراین منجر به جنگ جهانی سوم خواهد شد؟هشت ماه پس از حمله آدولف هیتلر به لهستان، هیچ اقدام نظامی جدی علیه آلمان نازی انجام نشده است.

آلمان در آن سال ها به سودتن لند حمله کرد و دولت بریتانیا صادقانه فکر می کرد که با امضای قرارداد مونیخ می تواند آدولف هیتلر را خشنود کند. آلمان نیز قولی داد (احتمالاً مشابه قول اخیر ولادیمیر پوتین به رهبران غربی در مورد مدارا در اوکراین) آتش سوزی رخ داد و 70 تا 85 میلیون نفر جان خود را از دست دادند.

بیشتر بدانید | بین آغاز تهاجم آلمان به لهستان تا آغاز جنگ جهانی دوم بین فرانسه، بریتانیا، استرالیا و نیوزیلند که به آلمان اعلان جنگ کردند، تنها 48 ساعت فاصله بود. سه روز بعد آفریقای جنوبی و نه روز بعد کانادا به ائتلاف ملحق شد، اما همه آنها حداقل به مدت هشت ماه اقدام نظامی جدی علیه آلمان انجام ندادند و محاصره دریایی علیه آلمان را تحمیل کردند و هزینه جنگ را افزایش دادند. واردات (اکنون تحریم های اقتصادی آمریکا و اروپا علیه روسیه). نازی ها همچنین از زیردریایی ها برای رقابت با کشتی های جنگی و کشتی های تجاری متفقین استفاده می کردند که به جنگ آتلانتیک معروف است.

[ad_2]

Julissa Lara

متفکر متواضعانه فروتن. گیمر. کارآفرین. طرفدار رسانه های اجتماعی آزاد.

تماس با ما