آینده سایت نماز دیوار غربی در زمان دولت شکننده اسرائیل در هاله ای از ابهام قرار دارد

[ad_1]


اعضای زن دیوار در اطراف طومار تورات، گروهی که نماد سال نو خود را برای نماز روش هدش قاچاق می کردند، در دیوار غربی، جایی که زنان از خواندن تورات منع می شوند، جمع می شوند.

مایا آلروزو / AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

مایا آلروزو / AP


اعضای زن دیوار دور طومار تورات، گروهی که نماد سال نو خود را برای نماز روش هدش قاچاق می کردند، در دیوار غربی، جایی که زنان از خواندن تورات منع می شوند، جمع می شوند.

مایا آلروزو / AP

اورشلیم – هنگامی که دولت جدید اسرائیل در ژوئن گذشته روی کار آمد، نشان از حرکتی به سمت یک مکان دعای برابری طلبانه در دیوار غربی اورشلیم داشت – مکان مقدس حساسی که موضوع اصطکاک بین یهودیان بر سر نحوه نماز خواندن در آنجا بوده است.

اما این طرح در تضاد با محدودیت‌های دولت شکننده اسرائیل است که در تلاش است تا با اختلافات داخلی خود به پیش برود. این انفعال هم گروه های اسرائیلی را که کثرت گرایی مذهبی را ترویج می کنند و هم متحدان یهودی آمریکایی آنها را ناامید کرده است که این موضوع را آزمون مهمی برای به رسمیت شناختن دولت اسرائیل می دانند.

آنات هافمن، رئیس زنان دیوار، گروهی که از دعای کثرت در حرم حمایت می‌کند، گفت: «اگر کسی در جهت اشتباه عطسه کند، دولت می‌تواند سرنگون شود. آنها بسیار مراقب دمای سیب زمینی های داغ هستند و دیوار غربی یک سیب زمینی گرم خاص است.

دیوار غربی مقدس ترین مکانی است که یهودیان می توانند در آن دعا کنند. این دیوار در حال حاضر تحت مدیریت فوق ارتدکس به بخش های دعا برای مردان و زنان تقسیم شده است.

تحت اصلاحات لیبرال تر و جریان های محافظه کار یهودیت، مردان و زنان با هم دعا می کنند و زنان مجاز به خواندن تورات هستند که توسط یهودیت ارتدکس ممنوع است. این جریان ها در اسرائیل در اقلیت هستند اما اکثریت آمریکایی ها یهودی می شوند. امتناع اسرائیل از به رسمیت شناختن این جریان‌های لیبرال مدت‌ها منبع تنش با یهودیان آمریکایی بوده است.

پس از چندین سال مذاکره، اسرائیل در سال 2016 طرحی را برای شناسایی رسمی منطقه ویژه نماز در دیوار غربی تصویب کرد. این طرح 9 میلیون دلاری نوید گسترش عبادتگاه برابری طلبانه و ارائه میزبانی بیشتر برای نمازها و مراسم مذهبی که توسط یهودیان غیر ارتدوکس برگزار می شود، می دهد.

رهبران یهودی آمریکایی از این توافق استقبال کردند و آن را یک پیشرفت مهم در ترویج کثرت گرایی مذهبی در اسرائیل دانستند، جایی که مقامات افراطی ارتدوکس تقریباً تمام جنبه های زندگی یهودیان را کنترل می کنند. اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر وقت، علیرغم مخالفت های متحدان قدرتمند اولترا ارتدوکس که در ابتدا از آن حمایت کردند، هرگز این طرح را اجرا نکرد.

او در سال بعد این طرح را کنار گذاشت و روابط با رهبران یهودی آمریکا را تیره کرد که تا سال گذشته استعفا داد. روابط نزدیک او با رئیس جمهور دونالد ترامپ، جامعه یهودی دموکراسی خواه فزاینده را ناراحت کرد.

یهودیان آمریکایی مدتها است که از اینکه اسرائیل باید اعمال مذهبی آنها را بپذیرد، پشیمان هستند و این برای حمایت اقتصادی و سیاسی آنها است.

دولت جدید به رهبری نخست وزیر نفتالی بنت امیدوار است که این طرح احیا شود.


یکی از اعضای زن دیوار طومار تورات را در حالی که توسط نیروهای امنیتی اسرائیل محاصره شده است که معترضان را روی دیوار غربی مسدود می کنند، تسخیر کرده است.

مایا آلروزو / AP


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

مایا آلروزو / AP


یکی از اعضای زن دیوار طومار تورات را در حالی که توسط نیروهای امنیتی اسرائیل که معترضان را بر روی دیوار غربی مسدود می کنند محاصره کرده اند، تسخیر کرده است.

مایا آلروزو / AP

بنت به عنوان وزیر دیاسپورا اسرائیل در آن زمان، به طرحی که در ابتدا آن را تشریح کرد، رأی مثبت داد و بارها بر اهمیتی که برای رابطه خود با جامعه یهودی آمریکا قائل بود تأکید کرد. ائتلاف او، به استثنای احزاب افراطی ارتدوکس، تنها احساس کرد که زمان آن رسیده است که این طرح را به جلو ببرند.

تحت رهبری بنت، تماس بین رهبران یهودی لیبرال ایالات متحده و مقامات دولتی اسرائیل افزایش یافته است. خود بنت با رهبرانی ملاقات کرد که به عنوان گامی کلیدی در ترمیم رابطه شناخته می شوند.

اما بنت رهبر یک ائتلاف غیرقابل تحمل از احزاب در سراسر طیف سیاسی است که نتانیاهو و دیگران را با هدف به حداقل رساندن متحد می کند. اگرچه طرح دیوار غربی با توافقاتی که اتحاد را گرد هم می آورد مشخص می شود، رهبران آن عموماً ترجیح داده اند از مسائل تفرقه افکنی که می تواند آن را بی ثبات کند دوری کنند.

ناچمن شای، وزیر امور دیاسپورا، به آسوشیتدپرس گفت: “ما باید مراقب باشیم. ساختار این دولت پیچیده است.”

او گفت که بنت تصمیم گرفته است فعلا این طرح را به حالت تعلیق درآورد. شرط من این است که در نهایت این اتفاق بیفتد اما فردا یا پس فردا اتفاق نخواهد افتاد.

دفتر بنت به درخواستی برای اظهار نظر پاسخ نداد. ساموئل رابینوویتز، خاخام دیوار غربی، در بیانیه‌ای موضع خود را درباره این توافق فاش نکرد، اما گفت این سایت “محلی برای درگیری سیاسی نیست.”

تنش در دیوار غربی بالا گرفته است. روز دوشنبه، ده ها زن با پوشیدن کلاه جمجمه و شال نماز – اقلامی که برای مردان در یهودیت ارتدوکس در نظر گرفته شده بود، برای نماز آمدند. در این مراسم ماهانه، با فریاد زنان جوانی مواجه شد که قصد داشتند نمازش را غرق کنند.

در ماه نوامبر، هزاران یهودی افراطی ارتدوکس برای اعتراض به دیوار دیوار تجمع کردند. او به فراخوان رهبران افراطی ارتدوکس مبنی بر اینکه سایت نباید “هتک حرمت” شود، توجه کرد. نتانیاهو که اکنون مخالف متحدان افراطی ارتدوکس خود است، تماس مشابهی را بازنشر کرد.

خاخام های فوق ارتدوکس به شدت بر رویه های یهودی در اسرائیل مانند ازدواج، طلاق و دفن نظارت می کنند. سازمان مذهبی افراطی ارتدوکس خود را مسئول تداوم قرن‌ها آزار و اذیت و همسان سازی می‌داند و با هرگونه ورود لیبرال‌هایی که اغلب آنها را یهودیان درجه دوم می‌داند که زنان و لزبین‌ها را استخدام می‌کنند و به شدت در ازدواج‌های ترنسجندر و بین ادیان مشارکت دارند، مقاومت می‌کند. .

دولت بنت در حال انجام اقداماتی برای کاهش تسلط افراطی ارتدوکس است. این سازمان گواهینامه‌های کوشر را برای رستوران‌ها بازنگری کرده است و به دنبال اجازه دادن به یهودیت خارج از خرگوش اولترا ارتدوکس است.

جریان‌های لیبرال در سال‌های اخیر در اسرائیل پیشرفت کرده‌اند و کنیسه‌ها، جنبش‌های جوانان، مدارس و مهدکودک‌ها تأسیس کرده‌اند. یکی از رهبران سابق جنبش اصلاحات لیبرال در اسرائیل اکنون یک قانونگذار است و اکثریت سکولار اسرائیل به طور فزاینده ای آن را می پذیرند.

اما مقامات عموماً آنها را تا حدودی شاخه خارجی وارداتی از آمریکای شمالی می دانند که با نحوه انجام مذهب به طور کلی در اسرائیل مطابقت ندارد. بنابراین توضیح اینکه چرا قرارداد دیوار غربی برای آنها بسیار مهم است کمک می کند.

ریک جیکوبز، رئیس اتحادیه اصلاحات یهودیت، گفت که اگر این توافق اجرا شود، راه را برای گام‌های دیگری به سوی پلورالیسم مذهبی در اسرائیل باز خواهد کرد.

او گفت: «این موضوعی است که همه چیز را تغییر نخواهد داد، اما تغییر خواهد کرد و به طور نمادین همه چیز را به سمت احترام یا مشروعیت بیشتر سوق خواهد داد». امیدوارم این دولت اراده سیاسی برای انجام این کار پیدا کند.»

[ad_2]

Nigel Riley

تمرین کننده موسیقی دوستانه. گیک هاردکور توییتر. بیکن پژوه. متخصص زامبی برنده جایزه.

تماس با ما