اردوغان چه مدل اقتصادی جدیدی برای ترکیه می خواهد؟

[ad_1]

در رفتنلیر ترکیه پس از کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی در اوایل سال جاری میلادی به شدت کاهش یافته است. پول ملی ترکیه بیش از 50 درصد از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده و نرخ تورم سالانه آن در ماه گذشته به بیش از 21.3 درصد رسیده است.

به گزارش فرارو به نقل از لیست میانی؛ رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد که کاهش نرخ بهره برای اقتصاد کشورش بسیار مفید است. اما اردوغان دقیقاً از این وضعیت چه می خواهد؟ این پاسخ توسط مشاور ارشد اقتصادی وی، جمیل ارتم، در «مدل اقتصادی جدید: دلایل و فواید آن» نوشته شده است و خاورمیانه این هفته به آن دست یافته است. پیام اصلی این طرح ارائه شده توسط «آرتم» آزادی مالی است.

او بارها گفته است که استقلال مالی ترکیه در حالی که سیاست مالی با نرخ بهره بالا را با توصیه های صندوق بین المللی پول دنبال می کند غیرممکن است. آرتم مدعی است که سیاست‌های نرخ بهره بالا یک دور باطل از صادرات کم، اشتغال کم، واردات بالا و افزایش بدهی خارجی و یک کشور وابسته‌تر را ایجاد کرده است که به نرخ‌های بهره بالا و دوباره یک دور باطل نیاز دارد. تکراری بود

وی در ارائه برنامه خود گفت: در نتیجه کسری بودجه کشور زیاد و وابسته به جریان نقدی کوتاه مدت است که باعث افزایش بدهی خارجی می شود. این مدل اقتصادی به دلیل وابستگی خارجی راه را برای حملات اقتصادی به اقتصاد ما هموار می کند.»

مشاور ارشد اقتصادی اردوغان می گوید یکی از مزایای کاهش نرخ بهره افزایش صادرات و کاهش واردات است که منجر به رشد بیشتر با اشتغال بیشتر می شود. او امیدوار است که کاهش ارزش لیر صادرات ترکیه را رقابتی تر کند. آرتم افزود: ما به جای جریان نقدی کوتاه مدت، سرمایه گذاری مستقیم خارجی را تشویق می کنیم و وجوه خارجی را تثبیت می کنیم. به این ترتیب، ما به کشوری قدرتمند تبدیل می‌شویم که از خود در برابر شوک‌های اقتصادی خارجی محافظت می‌کند.»

وی نمونه های اخیر را از جمله اعتراضات پارک گزی در سال 2013، کاهش ارزش لیر، کودتای 2016، تحریم های 2018 آمریکا علیه ترکیه به دلیل دستگیری یک روحانی و اقدام نظامی ترکیه در سال 2019 ذکر کرد. او استدلال می کند که در سوریه، تحولات ژئوپلیتیکی می تواند به عنوان ابزاری برای اقتصادهای مبتنی بر وابستگی خارجی مورد استفاده قرار گیرد.

از ماه اوت، بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را از 19 درصد به 14 درصد کاهش داده است، در حالی که صادرات ترکیه در ماه نوامبر 33 درصد افزایش یافته و به 21.5 میلیارد دلار رسیده است. بیکاری در ماه اکتبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریباً دو درصد کاهش یافت و از 13.1 درصد به 11.2 درصد رسید و تولید ناخالص داخلی در سه ماهه سوم سال 2021 هفت درصد رشد کرد.

با این حال، سیاست اقتصادی دولت ترکیه همچنان مورد استقبال سرمایه گذاران قرار نمی گیرد، زیرا باعث افزایش تورم می شود. پیش بینی می شود امسال این رقم به 26 درصد برسد. آرتم می گوید ترکیه بالاترین نرخ بهره را در جهان دارد (14 درصد) و کشورهای دیگر، از برزیل تا بریتانیا، آن را زیر 10 درصد نگه داشته اند.

دولت ترکیه همچنین از ماه مارس به گردشگرانی که به این کشور می‌آیند و هزینه‌های بیشتری را صرف می‌کنند، متکی بوده و مطمئن است که تأثیر فوران کرونا بر سفر تا حد زیادی کاهش خواهد یافت. در سه ماهه سوم سال 2021، ورود گردشگران به ترکیه 143 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و به 13.6 میلیون نفر رسید. گردشگران در این مدت 0.3 11.3 میلیارد در ترکیه هزینه کردند.

مدل جدید اردوغان چه اشکالی دارد؟

با این حال، کارشناسان هشدار می‌دهند که کاهش ارزش لیر بار سنگینی را بر دوش شهروندان عادی ترکیه وارد می‌کند که اکنون در بحبوحه افزایش قیمت‌ها برای گذران زندگی در تلاش هستند. قیمت نان در ماه گذشته 25 درصد افزایش یافته است و صف های طولانی در خارج از نانوایی های محلی یارانه ای ایجاد شده است. قیمت آرد در یک سال 300 درصد افزایش یافته است، در حالی که سایر کالاهای اساسی مانند شیر و پنیر به دلیل افزایش قیمت ها 47 درصد افزایش یافته است.

حتی قبل از اینکه اردوغان حداقل دستمزد را 50 درصد افزایش دهد، قدرت خرید در برابر دلار آمریکا به طور پیوسته کاهش یافت، زیرا ترکیه بسیاری از کالاهای ضروری از جمله وسایل نقلیه و سوخت را وارد می‌کند. بیش از 42 درصد از کارگران ترکیه حداقل دستمزد رسمی دریافت می کنند. ماه گذشته، برای اولین بار در یک دهه، دستمزدها به زیر 300 دلار کاهش یافت و اکنون به 4253 لیر (252 دلار) رسیده است.

این تخمین ها نشان می دهد که هر کارگری که کمتر از 13000 روپیه درآمد داشته باشد فقیر محسوب می شود. قیمت مسکن در ماه اکتبر نسبت به سال قبل 40 درصد افزایش یافت و از آن زمان تاکنون به طور پیوسته در حال افزایش بوده و تقریباً هر روز تغییر می کند. قیمت خودروهای نو و دست دوم نیز 50 درصد افزایش یافته است.

نکته دوم این است که ترکیه به ترتیب 99 درصد و 93 درصد از منابع خارجی برای گاز طبیعی و نفت متکی است. بر اساس داده های تجارت خارجی، ترکیه در سال 2019 41 میلیارد دلار برای واردات انرژی پرداخت کرده است. در سال 2021، با ادامه استفاده از ترکیه، قیمت جهانی نفت و گاز طبیعی بیش از 100 درصد افزایش یافته است.

منبع: خاورمیانه آی.

ترجمه: فرارو

[ad_2]

Nylah Rasmussen

قادر به تایپ با دستکش بوکس نیست. گیک الکل. دانشجوی بی عذرخواهی ایجاد کننده. کاوشگر بسیار جذاب تلویزیون نینجا. علاقه مند به وب معمولی معتاد آبجو

تماس با ما