روزهای تلخ فلفل خورده

[ad_1]

ماجرای بازگشت میوه و تابستان از برخی کشورها تا آنجا پیش رفته که برنامه ریزی شده است! آذرماه خبر بازگشت فلفل های صادراتی به دلیل استفاده از سموم مضر و غیرمجاز خبرساز شد. اما موضوع با پخش ویدئویی از پخش همین فلفل ها بین بی خانمان ها در فضای مجازی پشت سر هم گذاشته شد. چند روز بعد کیوی و پرتقال ایرانی پیدا شد و مشکوک شد که فلفل دلمه و میوه هم در میوه فروشی های شهر توزیع می شود. این در حالی است که با گذشت چند هفته از این حادثه، هنوز آثار انتشار میوه های سمی در بازار مشخص است و به همین دلیل کارگران بازار میوه در شب عید در بازار متضرر می شوند.

علاوه بر این مشاهدات میدانی خبرنگار «شرق» نشان می دهد که کاهش تقاضا به حدی بوده است که می توان نتیجه گرفت در هفته های اخیر بیش از تکذیب و واکنش مسئولان در فضای مجازی حضور داشته است. اعتماد وجود دارد.

در میدان مرکزی چه خبر است؟

بازار مرکزی میوه و تره بار، منطقه ای مستطیل شکل با یک زمین سبز در وسط، پر از سینک در مقابل کامیون های میوه است. برخی سبدهای خالی میوه را از کامیون ها می گذارند، برخی آن ها را داخل یا جلوی فروشگاه می گذارند و برخی نیز قیمت ها را به توافق می رسند. هوا صاف است و خورشید در وسط آسمان است. اما گرم نیست. مردی میانسال ژاکتی را روی شانه‌اش می‌پوشد و دستانش را با شعله‌های نفتی گرم می‌کند. جرعه ای چای می نوشد و می گوید: فلفل دلمه شش هزار تومان است.

شنیدن اینکه “فلفل سمی نیست؟” با نگرانی می گوید: سمیه برو از جای دیگری بخر. وقتی آرام شد، تخفیف هم می دهد: «کیلوی پنجاه هزار و 500 تومان بخری، می توانم به تو بفروشم». سعید در مورد فلفل های سمی غارت شده می گوید: فلفل سمی که در بازار نمی آید. در مرز آنجا تخریب می شود. این که می گویند شهر را تقسیم کرده اند دروغ است». یک فنجان چای روی سبد میوه کنارش می گذارد: «از اینجا بار به صدها شهر می رود. ارسال آنها به سراسر کشور بدون اطلاع قبلی غیرممکن است. سعید در پاسخ به این سوال که آیا خودتان این فلفل ها را می خورید؟ او با صراحت پاسخ می دهد: «بله می خورم» و مرد کنارش می خندد.

یکی دیگر از مالکان مزرعه می گوید هیچ فلفل سمی در “بار مزرعه” وجود ندارد. او جوانی است قد بلند و چهار شانه با پلیور سبز که انگار باد سردی نمی وزد: «هیچ بقالی نمی گوید ماست من ترش است، اما من می گویم این فلفل ها سمی نیستند، من همان کیوی را می خورم». این هم یک شایعه بود.» هیچ یک از غرفه داران در میدان مرکزی میوه و تره بار از سنگینی میوه سمی غرق نشدند که این کار را نکردند و حداقل در شرایط فعلی به آزمایشگاه های خاص کمک می کنند. بدون آن، حقیقت. موضوع قابل تایید نیست

بهمن یکی دیگر از غرفه داران میدان ترحبار در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی برای این میوه سمی افتاده است، گفت: اکثر آنها از بین رفته یا از کشورهای مقصد برنگشته اند. بهمن می‌گوید کشاورزی که «برای صادرات کار می‌کند» چاره‌ای جز تولید میوه‌های باکیفیت ندارد، اما وقتی قیمت سموم بالا می‌رود و کشاورزان از سموم و کودهای استاندارد استفاده می‌کنند، اگر نتوانید، میوه‌ای می‌شود که تازه به نظر می‌رسد. “اما سام در آن است.”

در شهر چه خبر است

تقاضا برای این تخصص در نتیجه رسوایی های اخیر شرکت ها به طور قابل توجهی افزایش یافته است. یکی از میوه فروشان خیابان کارگر شمالی گفت: حتی مصرف کنندگان عادی هم در خرید فلفل دلمه ای دقت می کردند. در حالی که محمدعلی پلاستیک میوه را روی ترازو می گذارد و آن را بلند می کند، می افزاید: “مشکل من در میدان اصلی به من اطمینان داده است که فلفل ها فلفل سمی نیستند.” اما مشتریان معمولی من را باور نمی کنند. و حق با آنهاست.”

محمدعلی که فلفل را کیلویی 10 هزار تومان می فروشد، می گوید: مدتی است قیمت فلفل 17 هزار تومان است که با خبرها کاهش پیدا کرده است، تقاضا هم کاهش پیدا کرده است، نگذارید قیمت از آن کمتر شود. “محمد علی معتقد است فلفل هایی که عرضه می کند سمی نیستند.” در مورد کیوی و سیب زمینی هم همینطور بود. اما مردم همچنان در حال خرید هستند. مثل میوه فروش دیگری در خیابان سنایی که می گوید: «این حرف ها شایعه نیست، چون قیمت سم و کود سر به فلک کشیده است.» همه فلفل هایی که بیرون می رود سمی است «حسام قیمت گذاشته است. فلفل دلمه ای کیلویی 10000 تومان.اما غرفه داران نشانی از سایر بازارها را به عنوان مکان میوه های بی کیفیت و بیشتر در حومه جنوبی ذکر می کنند.میدان میوه و تره بار قزل قلعه یکی از این آدرس هاست.هیچ خبری از هیاهو نیست.

یکی از دست فروشان بازار می گوید که میوه عرضه کننده میادین معمولا عوض نمی شود و به همین دلیل است که «بعید است فلفل و پرتقال مسموم شود». به گفته او «بر اساس استانداردهای کشورهای دیگر نمی تواند بخواند.» اما با بازار داخلی مشکلی ندارد، نقش سموم و کودهای شیمیایی را «غیرقابل انکار» می داند و می گوید: «البته. وقتی هزینه کشاورزی می شود. بالا می رود و میوه ها را نمی توان به قیمت مناسب فروخت، کیفیت پایین می آید. یا قیمت یا کیفیت پایین. شرایطی وجود دارد که فرد باید انتخاب کند.» این فروشنده نیز کاهش تمایل مردم به خرید فلفل دلمه ای را تایید می کند و می گوید فلفل هم مصرف می کند. فلفل دلمه ای یک کیلویی در میادین میوه و تره بار حدود ۷ هزار تومان به فروش می رسد.

مردم چه می گویند؟

پیرزنی با دو سیب پلاستیکی و کاهو. او درباره میوه غارت شده می گوید: مامان دیگر نمی خرم. الان هم اگر سیب یا هر میوه دیگری بخرم حتما پوستش را می کنم. چون می گویند پوست آن مضر است». پیرزن “کاهو را با فلفل دلمه ای در سالاد جایگزین کرد.” یکی دیگر از مشتریان همانطور که پیرزن می‌گوید می‌گوید: «ما نه سیب‌زمینی، نه فلفل یا میوه می‌خریم، نمی‌دانیم چه بخوریم. سیب‌زمینی که نمی‌توان خرید؛ اما چرا فلفل؟ من دیگر فلفل نمی‌خرم. “دقیقا همان چیزی که میوه فروشان تایید می کنند. زن و مردی نیز معتقدند فلفل های غارت شده در بازار محلی توزیع شده است و به همین دلیل است که جرات خرید آن را ندارم، مخصوصاً اکنون که هنوز کرونا وجود دارد. و شما می توانید.” همه چیز را بخر، اما نمی توانی میوه بخری، «به هر حال باید میوه بخوری.» از خرید فلفل دست بردارید و «فقط میوه بخرید. “ما باید.”

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور شاهپور علایی مقدادم اخیراً در گفت وگویی درباره دلایل این موضوع گفت: روسیه نامه ای ارسال کرد مبنی بر اینکه چهار حشره مورد استفاده باغداران و کشاورزان کشورمان گیاهان و گیاهان دارویی ثبت نشده و بس. هیچ دلیلی برای بازگشت فلفل های صادراتی وجود نداشت و هیچ گونه باقیمانده سمی وجود نداشت. به گفته وی، در اتحادیه اروپا نیز از این سموم استفاده می شود، زیرا این ماده اثر خوبی دارد و هزینه تولید را کاهش می دهد و کشاورز برای کنترل بیماری به جای سه بار یک بار سمپاشی می کند. رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: چهار وبینار با مقامات روسی برگزار کردیم و مسائل را تشریح کردیم و هیئتی برای گفت و گو به روسیه رفتند و هیئت روسی برای نمونه برداری از گلخانه های ایران و باید با هم برویم. آنها را صادر کنند. اطمینان کامل. بودن. ماجرای فلفل دلمه ای سمی و بازگشت آنها از مرز و توزیع آن در بازارهای داخلی چند روزی در تیتر یک سایت های خبری باقی ماند. مشاهدات میدانی کاهش قابل توجه تقاضا را در تابستان امسال نشان می دهد. اما هیچ یک از کارگران معتقد نیستند که فلفل بازار “سمی” است.

[ad_2]

Brendon Rice

نادر موسیقی لاعلاج. خالق تایید شده متعصب تلویزیون پیشگام غذا. یک قهوه ساز به طرز خشمگینی فروتن.

تماس با ما