کشف ابر آتشفشان های خطرناک برای تمدن بشر!

[ad_1]

در رفتن زمین شناسان اخیراً از داده های زمین شناسی برای یافتن شواهدی از فوران آتشفشانی عظیم زیر آب در نزدیکی جزایر آلوتی در آلاسکا استفاده کرده اند که به قدری بزرگ است که می تواند تهدیدی بالقوه قابل توجه برای انسان باشد.

به گزارش فرارو، تحقیقات جدید نشان می دهد که دهانه های بزرگی که هنگام وقوع این فوران تشکیل می شوند، می توانند حداقل چهار آتشفشان موجود را به هم متصل کنند. جان پاور، ژئوفیزیکدان سازمان زمین شناسی ایالات متحده در رصدخانه آتشفشان آلاسکا، می گوید که اگر فوران های آتشفشانی در چند هزار سال گذشته رخ می داد، فرهنگ های سراسر جهان را مختل می کرد. پاور یافته های خود را در نشست سالانه 7 دسامبر انجمن ژئوفیزیک آمریکا ارائه کرد.

کشف ابر آتشفشان های خطرناک برای تمدن بشر!

دایانا رومن، آتشفشان شناس در موسسه علوم کارنگی در واشنگتن دی سی، گفت: او می گوید: «شش آتشفشان در وسط جزیره در واقع شبیه یک آتشفشان معمولی هستند. اما به طور کلی، داده ها قطعا گودالی به عرض 20 کیلومتر را نشان می دهد.

قله های آتشفشانی به صورت دایره ای روی هم چیده شده اند و نقشه برداری از بستر عمیق دریا، عمدتاً مربوط به دهه 1950، گودی به عمق 130 متر را در مرکز قوس و حلقه نشان می دهد. اینها هر دو نشانه ای هستند که آتشفشان توسط یک دهانه بزرگ به هم متصل شده است، یک دهانه بزرگ که می تواند با فوران یک مخزن مغناطیسی بسیار بزرگ، یک فاجعه بزرگ ایجاد کند.

داده های گرانشی ماهواره ای و تجزیه و تحلیل گازهای آتشفشانی مانند دی اکسید گوگرد و همچنین ماهیت ریززلزله ها گودال های بزرگی را نشان می دهد. به گزارش فرارو، اندیشه ای از آتشفشان رومی، یعنی کوه کلیولند یکی از فعال ترین آتشفشان های آلوتی می گوید: «ما از ریززلزله ها شگفت زده نشدیم. ویژگی بسیاری از کالدراها (گودال های آتشفشانی) این است که در لبه های خود آتشفشان های فعالی دارند که پس از تشکیل کالدرا با همان مخزن ماگمایی برخورد می کنند و کوه کلیولند با این وضعیت سازگار می شود.

کشف ابر آتشفشان های خطرناک برای تمدن بشر!

پاور می گوید این کوه از سال 2001 تاکنون 60 یا 70 بار فوران کرده است. او می‌گوید علاوه بر انفجارها، توده‌های خاکستر می‌توانند در سراسر آسمان فوران کنند و سفرهای هوایی را مختل کنند. این سطح از فعالیت ایستا مشخصه آتشفشان هایی است که در اطراف دیگر آتشفشان های شناخته شده می چرخند. یکی از این آتشفشان ها آتشفشان رینجانی در اندونزی است که در حدود سال 1257 فوران کرد و ذرات گوگرد زیادی به جو زمین فرستاد که کل سیاره را خنک کرد. مایکل لهستان، آتشفشان شناس در رصدخانه USGS Yellowstone که در این مطالعه شرکت نکرد، گفت: “این نمونه کاملی است از اینکه چگونه بسیاری از سیم ها به هم می رسند تا یک داستان بزرگ را تشکیل دهند.”

به عبارت دیگر، این کارشناسان بر این باورند که آتشفشان های جزایر آلوتی آلاسکا متعلق به گروه مشابهی از آتشفشان ها هستند و با توجه به اندازه آنها، فوران مخزن اصلی آن می تواند تهدیدی بزرگ برای تمدن بشری باشد. با این حال، برخی دیگر از زمین شناسان هنوز در مورد نتایج نهایی این مطالعه تردید دارند و معتقدند که این منطقه یک منطقه آتشفشانی معمولی است که دارای دهانه های آتشفشانی زیادی است.

منبع: ساینس نیوز

ترجمه: مصطفی جرفی-فرارو

[ad_2]

Cole Rasmussen

متخصص ترم بیکن عاشق معمولی قهوه. علاقه مند به مسافرت هاردکور ماون اینترنتی جذاب و ظریف. دانشجو.

تماس با ما