اسرار ساختارهای مرموز پلوتو را کشف کنید

[ad_1]

در رفتن منظومه شمسی ما هنوز پر از اسرار است که نمی توانید آنها را پیدا کنید. یکی از رازها تشکیل چند ضلعی اسرارآمیز یخ در Sputnik Planetia پلوتو است، فرآیندی که تا همین اواخر توسط آن شکل گرفته بود، اما اکنون این راز توسط دانشمندان دانشگاه اکستر در انگلستان کشف شده است. .

به گزارش فرارو، پلوتون، یا پلوتو، یک سیاره کوتوله در کمربند کویپر منظومه شمسی، نهمین سیاره در منظومه شمسی است که بین سال های 1930 و 24 اوت 2006 کشف شد. اما اکنون، طبق تعریف اتحادیه بین المللی نجوم از سیاره، پلوتون یک سیاره کوتوله است. پلوتون از سنگ و یخ تشکیل شده است و جرم آن به اندازه یک سوم ماه است. از زمین به او نرسیدند.

پلوتو علاوه بر شگفتی های بسیار، دارای ناحیه ای در شمال استوا به نام Tombag Regio است که شامل منطقه دیگری به نام Sputnik Planetia است که دارای ساختار چند ضلعی مرموز از یخ است. این سازه های اسرارآمیز قبلاً در سرتاسر سیاره دیده شده بودند، اما در تابستان 2015، پرواز تحقیقاتی فضایی New Horizons ناسا نشان داد که بیشتر سازه ها در این زمینه در Tombag Regio هستند. منطقه 1000 کیلومتری (621 مایلی) Sputnik Planetia در قسمت غربی Tombogh Regio قرار دارد که به عنوان منبع اصلی یخ نیتروژن شناخته می شود که در چرخه هواشناسی سیاره گنجانده شده است.

اسرار ساختارهای مرموز پلوتو را کشف کنید

در همین حال دکتر دانشگاه اکستر. آدریان موریسون و همکارانش این ساختارها را کاوش کردند و سرانجام متوجه شدند که چگونه اشکال بزرگی از یخ در Sputnik Planetia پر از نیتروژن در سیاره کوتوله پلوتو شکل گرفته است. محققان می گویند: «ارتفاع یخ یک فرآیند ژئوفیزیکی رایج در سطح سیارات جامد است: به عنوان مثال، ارتفاع یخ کربن، فرورفتگی شگفت انگیزی را در کلاهک قطب جنوب مریخ ایجاد می کند. حتی در زمین، ندامتی که در صحرای مرتفع مشاهده می شود، به تعالی یخ می انجامد. این پدیده در خارج از منظومه شمسی نیز قابل مشاهده است و برای مثال ساختارهای سیاره پلوتون با همین فرآیند تصعید شکل می گیرند.

به دلیل ماهیت خاص جو ضعیف پلوتو، دانشمندان نیتروژن را جزء اصلی این فرآیند می دانند. پلوتو که از انتقال حرارت در یخ نیتروژن تشکیل شده است، خواص چند ضلعی قابل توجهی را در سطح یخ نشان می دهد که به طور مداوم سطح یخ را سازماندهی و تجدید می کند. با این حال، سوال این بود که این روند چگونه کار خواهد کرد. در یک مطالعه جدید، دکتر. موریسون و همکارانش از تکنیک‌های مدل‌سازی پیشرفته استفاده کرده‌اند تا نشان دهند که ظاهر یخی Sputnik Planetia از ارتفاعات یخی تشکیل شده است. رویدادی که در آن یخ جامد می تواند بدون عبور از حالت مایع به گاز تبدیل شود.

اسرار ساختارهای مرموز پلوتو را کشف کنید

به گفته این تیم، بالا رفتن یخ نیتروژن با خنک کردن سطح در ورقه یخی Sputnik Planetia باعث ایجاد همرفت می شود. این گزارش می افزاید؛ ما مجموعه‌ای از شبیه‌سازی‌های عددی را انجام دادیم که نشان داد خنک‌سازی تصعید می‌تواند همرفتی سازگار با داده‌های مختلف در کاوشگر فضایی New Horizons، از جمله اشکال چند ضلعی، دامنه توپوگرافی، و سرعت سطح را فراهم کند. این مقیاس تخمین می زند که مدل هواشناسی ارتفاع Sputnik Planetia حدود 1 تا 2 میلیون سال پیش آغاز شد. این مطالعه که در مجله Nature منتشر شده است، همچنین نشان می‌دهد که چنین پویایی لایه‌های جامد ممکن است روی سطح سایر اجرام سیاره‌ای مانند تریتون (یکی از قمرهای نپتون) یا اریس و ماکومیک (در کمربند کویپر) نیز رخ دهد. آب و هوا ).

منبع: اخبار علمی

ترجمه: مصطفی جرفی-فرارو

[ad_2]

Sam Mcknight

دانشجوی آماتور. مجموع ماون سفر. کارشناس مواد غذایی بیکن نرد. کارآفرین. فن آبجو. عاشق فرهنگ پاپ

تماس با ما