امام جمعه و مسابقه فوتبال

[ad_1]

پیروزی یک گل تیم ملی ایران مقابل عراق در مقدماتی جام جهانی به تیم ملی ایران فرصتی داد تا تنها چند هفته مانده به پایان این مسابقات به جام جهانی 2022 راه یابد.

به گزارش شرق، تاکنون واکنش های زیادی از سوی چهره های ورزشی و سیاسی ایران به پیشرفت ایران در جام جهانی قطر صورت گرفته است و همگی به این روند نگاه مثبت داشته و حضور ایران در عرصه جهانی را تمجید کرده اند. این حمله به حدی بود که یکی دو امام جمعه در شهرهای مختلف ایران نیز به آن واکنش نشان دادند و در خطبه های نماز جمعه خود به این موضوع اشاره کردند. البته گاهی اوقات حرف یکی دو نفر بیشتر از دیگران مورد توجه قرار می گیرد.

یکی از آن چهره ها آیت الله سید حسن آملی، امام جمعه اردبیل بود که روز جمعه با بیان جملات پیچیده ای که برای تیم ملی فوتبال ایران آسان نبود، پیروزی تیم ملی فوتبال ایران مقابل عراق و رسیدن به جام جهانی 2022 را تبریک گفت. گوارش. وی گفت: پیروزی تیم ملی فوتبال در جام جهانی 2022 را به ملت بزرگ ایران و بازیکنان عزیزمان تبریک می گوییم و برای آنها آرزوی موفقیت روزافزون داریم. سربلندی مقدس ملت ما و صیانت از سعادت مضاعف میهن عزیزمان به ویژه جوانان و برافراشتن پرچم مقدس جمهوری اسلامی در مجامع بین المللی سه مقصد بزرگ و سه گنج بزرگ ملی است. با شکست ایران در این دیدار و اخراج از جام جهانی، امپراتوری رسانه ای دشمن با تمام وجود خود را آماده کرده بود تا ایران را به اقتصاد کشور گره بزند و فشار مضاعفی را بر میز ایران در مذاکرات هسته ای وارد کند. اما کنایه از این است که صفرا زیاد شده است. به همین دلیل باید از بازیکنان پرشور و حماسی تیم ملی تشکر کرد.

اینکه امام جمعه اردبیل برای پیروزی فوتبال ارزش قائل شد و به درستی به فواید برتری در مسابقات ورزشی به ویژه فوتبال اشاره کرد، اتفاق خوبی است. اما فارغ از اینکه اگر ایران مقابل عراق پیروز نشود، چند بازی دیگر برای تثبیت حضورش در جام جهانی باقی خواهد ماند و به نظر نمی رسد این بازی ها مرگ و زندگی بیشتر از آن قسمت از صحبت باشد. امام می‌گوید ارتباط ناکامی دشمن در اعمال فشار بر مذاکرات هسته‌ای به صعود، ابهام روشن و مهمی است. اگرچه ممکن است این امر دور از ذهن به نظر برسد، اما از آنجایی که باید اذعان داشت که نقش امام جمعه فراتر از سخنرانی هایی است که برای نمازگزاران ارائه می شود، می توان گفت که این بخش از سخنان ایشان واقعی است.

حال با استناد به همین سخنان بد نیست که سید حسن آملی به سخنان خود اعتقاد راسخ دارد و اهمیت برتری فوتبال و ورزش در این گونه مسابقات و جمعه دوم را یادآور می شود و همچنین از ائمه می خواهد که راهی برای بهبود فوتبال پیدا کنید. در ایران هم میدان و هم سکو بهتر و بازتر خواهد بود. یک مثال ساده می تواند کمک زنان در حضور «غیرانتخاب» در استادیوم برای تماشای یک مسابقه فوتبال باشد. از طرفی می تواند خیال ائمه جمعه دوم را راحت کند که ورود بانوان به ورزشگاه نه تنها از حوادث و اعمال حرام جلوگیری می کند بلکه تهدیدات فیفا را که هر بار بدن فوتبال ایران می لرزد از بین می برد.

امام جمعه مشهد آیت الله علم الهدی علاوه بر جلب توجه امام جمعه اردبیل به موضوع پیشرفت ایران در جام جهانی، بار دیگر به این مسابقات اشاره کرده و این مشکل را از زوایای دیگری حل کرده است. که از قضا حساس ترند. علم الهدی که پیش از این از مسئولان خواسته بود جایگاه ورزشگاه بانوان را تغییر دهند تا بتوانند بازی را از نزدیک تماشا کنند، از بی خطر نبودن هیجان تماشاگران زن در دیدار مقابل عراق گلایه کرد. او پیشتر گفته بود که هیچ “قلدری” نباید از شور و شوق زنان سوء استفاده کند و پیروزی ملی گرایان را تبریک گفت.

وی در خصوص حضور خود در ایران و جام جهانی نیز گفت: در این بازی حضور بانوان در ورزشگاه برای تماشای فوتبال کاملا محفوظ نبود، جایگاه بانوان در ورزشگاه باید به گونه ای باشد که احساسات آنها بازتابی نداشته باشد. و متأسفانه در این بازی این اتفاق نیفتاد.امیدوارم مسئولان از این پس برنامه های ورزشی را به گونه ای برنامه ریزی کنند که «هندسه دینی» رعایت شود.

از یک سو گلایه الهلدی مبنی بر عدم اعمال «هندسه دینی» در ورود بانوان به ورزشگاه و از سوی دیگر شکایت نامه جامعه مدرسین مدرسه علمیه قم به رئیس جمهور ابراهیم رئیسی در خصوص اجازه حضور بانوان وارد استادیوم شوید ورزشگاه، به نظر می رسد وضعیت دوباره در حال تغییر است. ورود زنان گزینشی و غیرانتخابی به ورزشگاه را دشوار کنید. شاید اولین واکنش به این انتقاد بدون تماشای دیدار ایران و امارات باشد که قرار است روز سه شنبه برگزار شود.

در جلسه روز گذشته ستاد ملی مبارزه با کرونا با توجه به محبوبیت روزافزون کرونا، دیدار ایران و امارات بدون تماشاگر تایید شد. این در شرایطی است که حداقل تا کنون سایر مراسم های فرهنگی و مذهبی بدون محدودیت کرونری برگزار می شود. همچنین تمامی فعالیت‌های قبل از بازی ایران و عراق به‌طور کامل برگزار شد و تنها تماشاگران فوتبال به بهانه شیوع ویروس کرونا اجازه ورود به ورزشگاه روباز را نداشتند.

اما مهم ترین نکته در این مورد این است که فیفا با فدراسیون فوتبال ایران به این نتیجه رسیده است که از این پس تمامی بازی های لیگ ایران به جز بازی های ملی با حضور تماشاگران زن برگزار شود. این یکی از اتفاقاتی است که هنوز راه حلی برای آن اندیشیده نشده است و فقط اهالی فدراسیون فوتبال ابراز نگرانی کرده اند که اگر موضوع ورود بانوان به ورزشگاه حل نشود، می تواند عواقب سنگینی برای فوتبال ایران داشته باشد.

[ad_2]

Aron Trujillo

نرد اینترنتی. ارتباط دوستانه مبشر قهوه. متخصص موسیقی بسیار متواضعانه. مدافع تلویزیون آماتور

تماس با ما