انصراف افزایش کمک نقدی چرا مجلس نمایندگان تصمیم خود را پس گرفت؟

[ad_1]

در رفتن رحیم زارع سخنگوی کمیسیون بودجه گفت: بعد از سال پیش بینی ۵ هزار تومان در نظر گرفته شده و منابعی برای افزایش کمک ها در سال جاری نداریم.

به گزارش فرارو، سخنگوی کمیسیون تطبیق بودجه افزود: با توجه به اینکه دولت ارز ترجیحی را حذف کرده و نسبت به ارزش ترجیحی دارو و گندم اغراق کرده است، کمک 5000 تومانی برآورد شده است.

وی همچنین در بیانیه ای در خصوص تدوین کمیسیون نگهداری خانوارهای محروم از کمک، گفت: کسانی که کمک آنها کسر شده است تا 5 سال آینده می توانند در وزارت تعاون الکترونیک ثبت نام کنند. کمک های خود را پس از بررسی حفظ کنند.”

اما دولت در زمان تقدیم بودجه بودجه ترجیحی را حذف کرده بود و اعلام کرده بود که به جای مبلغ ترجیحی، یارانه از 5 هزار تومان به 2 هزار تومان به 2 هزار تومان افزایش می یابد و حتی کارت هم صادر می شود، به مردم داده می شود. فرصت حذف ارزش اقشار ضعیف جامعه تا متضرر نشوند.

انصراف افزایش کمک نقدی  چرا مجلس نمایندگان تصمیم خود را پس گرفت؟حذف «تومانی» به دلیل افزایش قیمت 2 درصد است
مرتضی عزتی مدرس اقتصاد در دانشگاه مدرس است از گفتگو فرار کنید با اشاره به اینکه حذف قیمت تومانی برای واردات کالاهای اساسی جنبه های مختلفی دارد، تصریح کرد: دولت قصد داشت ارزش ترجیحی را به یکباره حذف کند، بسیار مهم است که دلایل افزایش قیمت ها در بازار، بنابراین با توجه به شرایط موجود، این کار نباید یک بار برای همیشه انجام شود.

وی افزود: با توجه به اینکه حذف ارزش 2 تومانی منجر به افزایش تولید کالاهای نهایی می شود، به طوری که بر اساس ارزش واردات 2 تومان تا 5000 تومان، قیمت در بودجه سال آینده تغییر خواهد کرد. در یک تا دو سال آینده ارزش ترجیحات مرتبط با آنها نزدیک به 3 درصد افزایش می یابد.

عزتی گفت: در این شرایط است که نرخ ترجیحی ارز سایر کالاها و خدمات نیز تحت تاثیر قرار می گیرد و می تواند منجر به رشد قیمت های دسته جمعی شود و ارزش تومانی را حذف کنید زیرا امکان ادامه تخصیص ترجیحی وجود ندارد. ارزش برای همیشه و اگر برجام احیا شود و تحریم ها برداشته شود، این موضوع می تواند زمینه را برای حذف ارزش تومانی فراهم کند.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه با حذف نشدن ارزش ترجیحی کمک های نقدی نیز کسر می شود، افزود: با اعتقاد به اینکه دولت باید به جای دادن وجه نقد بین مردم توزیع کند، تنها باید از این منابع استفاده کنند، پرداخت نقدی به ازای هر نفر را تجربه کنند. او گفت: «امید است با توجه به ساختار رشد اقتصادی ایران، ارزش کمک‌ها در سال‌های اخیر به صفر رسیده باشد، در حالی که تورم همچنان در حال افزایش است.

عزتی ادامه داد: اما اگر دولت بتواند اشتغال ایجاد کند باعث افزایش درآمد خانوارها به صورت پایدار و رونق اقتصادی می شود.این بزرگ نمایی تولید در تعطیلات کشور است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: پرداخت های بی رویه در قالب کمک های نقدی به مردم تورمی برای مردم بسیار زیاد است و دولت باید بتواند تورم و منبع درآمدی از واردات خود را کنترل کند تنها در صورتی که اقتصاد در حال رونق است و قیمت ها کنترل می شود و سایر سطوح درآمد انسانی افزایش می یابد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر کمک ها برای ارتقای سطح زندگی مردم افزایش پیدا کند، در نتیجه این پرداخت ها تورم افزایش نمی یابد و در نهایت مردم نه تنها کمک های خود را افزایش نمی دهند. اگر آنها بتوانند زندگی خود را اداره کنند، در حال حاضر پرداخت پول نقد توسط مردم امکان پذیر نیست. در گذشته آنها می توانستند حداقل به عنوان وسیله ای برای امرار معاش خود را تامین کنند. .

عزتی با اشاره به اینکه بیشتر دولت ها کمک های نقدی را با اهداف سیاسی افزایش می دهند، گفت: متأسفانه شاهد بوده ایم در سال های مختلف دولت ها در حال جمع آوری رأی هستند و وعده افزایش کمک های نقدی را می دهند که چیزی جز علم اقتصادی نیست. قابل توجیه است؛ کمک ها باید هدفمند توزیع شود که در نهایت به مردم ارزش می افزاید، نه به دلیل افزایش دوره ای تورم.

[ad_2]

Ainsley Murphy

بشارت دهنده آبجو Wannabe. نویسنده فداکار جنرال الکل نینجا. دانشجو. متخصص زامبی خالق مستقل متعصب سفر

تماس با ما