انقباض اقتصادی پیشرفته در ترکیه

[ad_1]

اردوان امیرسلانی در حالی که رئیس جمهور ترکیه بر سیاست های «استقلال اقتصادی ترکیه» تاکید می کند، این کشور در گرداب تورم غرق شده و لیر ترکیه در یک سال نزدیک به 45 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است.

به نظر می رسد سرنوشت با ترکیه مخالف است. وضعیت اقتصادی ترکیه با آتش سوزی تابستان 2021 در سواحل جنوبی این کشور و سیل های مرگبار در بخش غربی منطقه دریای سیاه و همچنین گرم شدن زمین و آلودگی، گسترش مشکل لیسب در دریای مرمره و دریای مرمره بدتر شده است. اپیدمی کووید با این حال، حتی قبل از همه گیری جهانی کووید 19، اقتصاد ترکیه به رهبری رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، به دلیل بدهی های هنگفت، تورم عظیم و کاهش شدید ارزش لیر در آستانه یک رکود شدید بود.

علیرغم وخامت اوضاع اقتصادی و افزایش تورم، رئیس جمهور ترکیه برخلاف توصیه اکثر اقتصاددانان بر پایین نگه داشتن نرخ بهره اصرار دارد. او برای توجیه تصمیمات خود به شریعت اسلام استناد می کند. به درخواست رئیس جمهور ترکیه، بانک مرکزی که وظایف آن شامل تثبیت نرخ بهره و نظارت بر تورم است، نرخ های بهره کلیدی را طی چهار ماه پنج واحد کاهش داد و لیر ترکیه را بیشتر تضعیف کرد.

برکناری سه رئیس بانک مرکزی از جولای 2019 و جابجایی مکرر وزرای دارایی از جولای 2018 نشان دهنده اعمال قدرت بر این نهادها است. لیر رئیس جمهور ترکیه علاوه بر کاهش عمدی نرخ بهره، کاهش ارزش سپرده های بانکی در برابر دلار را از خزانه عمومی خارج می کند.

در پایان دسامبر 2021، ذخایر ارزی این کشور از 12.2 میلیارد پوند به 8.6 میلیارد پوند کاهش یافت. مخالفان خواستار توقف بحران نقدینگی ترکیه شدند. در نتیجه سیاست‌های متناقض، تورم در همان دوره حدود 36 درصد افزایش یافته است که از سپتامبر 2002 تاکنون، یک رکورد بی‌سابقه از زمان اعلام رسمی تورم توسط دولت در حدود 21 درصد در سال است.

به دلیل کاهش ارزش لیر و افزایش شدید قیمت مایحتاج روزانه و انرژی، سطح زندگی شهروندان ترکیه به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. علاوه بر این، اپیدمی کووید 19، کاهش شدید صادرات و درآمد بر اقتصاد ترکیه تأثیر گذاشته است.

در یک اقتصاد ضعیف، سرمایه گذاران خارجی نیز از ترس نوسانات شدید، میدان را ترک کرده اند. انتظار می رود اقتصاد ترکیه در سال جاری حدود 4 درصد کوچک شود. با وجود این وضعیت، رئیس جمهور ترکیه می خواهد این مسیر را با تمرکز بر توسعه، سرمایه گذاری، تولید و صادرات رقابتی با چین ادامه دهد.

اردوغان حداقل دستمزد را تا سال 2022 50 درصد افزایش داد که با وجود شرایط بد اقتصادی، تا حد زیادی در زندگی مردم بی تاثیر خواهد بود. مرکز آمار ترکیه رشد اقتصادی 7.4 درصدی را در سال گذشته گزارش کرده است که عمدتاً به دلیل افزایش 33 درصدی صادرات ارزان قیمت بوده است. اردوغان اخیرا اعلام کرد که به لطف اصلاحات، ترک ها می توانند “اقتصاد را از استبداد و دموکراسی رها کنند.”

با این حال، توسیاد یا انجمن مدیران صنعتی و بازرگانی ترکیه که 85 درصد از صادرکنندگان را نمایندگی می کند، از رئیس جمهور ترکیه خواست تا به اصول اقتصادی بازار بازگردد. به گفته این انجمن، تصمیمات اتخاذ شده تأثیر عمیقی بر زندگی مردم ترکیه و همچنین دنیای تجارت داشته است.

رکود اقتصادی یک تهدید جدی برای قدرت رئیس جمهور ترکیه است که 19 سال در این سمت بوده است، زیرا رمز موفقیت اردوغان در آن زمان متقاعد کردن مردم به توانایی او برای هدایت کشور به سوی رفاه است. در حالی که 18 ماه تا انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، مخالفان سیاسی با توجه به نرخ تورم رسمی هفت برابر هدف تعیین شده توسط دولت، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام هستند.

به نظر می رسد آنکارا با دیدن بحران اقتصادی ترکیه در تلاش است تا از مناقشه سیاسی تاریخی با امارات و ارمنستان خارج شود و درآمد جدیدی به دست آورد. امارات ترکیه و نزدیکی اخوان المسلمین را تهدیدی برای امنیت منطقه می داند. از سوی دیگر، آنکارا نسل کشی ارامنه را به رسمیت نمی شناسد.

آنکارا به نوبه خود از ابوظبی به دلیل حمایت از قیام نافرجام ترکیه در سال 2016 و همسویی خود با درگیری های لیبی انتقاد کرده است. اما نوامبر گذشته، رئیس جمهور اردوغان و ولیعهد ابوظبی تعدادی توافقنامه در زمینه های مختلف سرمایه گذاری و همکاری امضا کردند. در این زمینه، امارات 10 میلیارد برای حمایت از سرمایه گذاری های سلامت و انرژی در ترکیه اختصاص داده است. هر دو طرف از عادی سازی روابط دوجانبه میان ترکیه و ارمنستان استقبال کرده اند.

[ad_2]

Gabriel Osborne

شیطان متعصب توییتر. حشره پرشور اینترنت. مبشر وب. ماون آبجو. پیشگام موسیقی.

تماس با ما