اولین قربانی باغ وحش تهران چه کسی بود؟

[ad_1]

حدود صد و نیم سال پیش در باغ لالازار بیرون از دروازه های رسمی قفس پرندگان ساخته شد و اولین باغ وحش یا به عبارتی انجمن حیات وحش تهران متولد شد.

به گزارش ایسنا، مجمع عمومی سازمان ملل متحد 20 دسامبر 2013، سومین روز مارس (12 مارس) را روز تصویب کنوانسیون منع تجارت گیاهان و حیوانات کمیاب به عنوان روز جهانی حیات وحش اعلام کرد.

هدف از این روز ایجاد فرصتی برای جشن گرفتن و افزایش آگاهی عمومی در مورد گیاهان و جانوران جهان است. در این مرحله نگاهی می اندازیم به اولین باغ وحش تهران و تاریخچه شکار آن.

یک سال پس از تأسیس قفس پرندگان، قفس دیگری برای برخی از حیات وحش در همان نزدیکی راه اندازی شد و محمد حسن خان اعتماد سلطانیه به سرپرستی آن انتخاب شد. اعتماد السلطنه اولین مدیر باغ وحش تهران می نویسد: مورخ معروف یونانی هرودوت هلیکر، هم عصر سلاطین کیانی، در تاریخ این خاندان می نویسد که شهرهای معروف پادشاهان ایران دارای باغ وحش هایی با مصر جامع و سواد فراوان بوده اند، مانند بابل، سوز، استخر، اکباتان. و غیره اطلاع رسانی شد که اصل این اختراع توسط سایر کشورهای جهان از مردم ایران پذیرفته شده است. در این حکومت نیز جنگل ها و کوه ها و بیابان ها و پرندگان رنگارنگ و انواع جانوران در حرزهای قفس آهنی و آهنی تغذیه و تربیت می شوند و آنها را پرورش می دهند و پرورش می دهند.

در سال 1281 هجری قمری باغ وحش اولین شکار خود را انجام داد و یکی از دو شیر باغ وحش نگهبان آن را کشت. روزنامه ایران شماره 572 مورخ 13 محرم 1282 هجری شمسی در روز پنجشنبه علیه حکومت ایران در این باره می نویسد: گزیده ای از مجمع الوهوش این بار نوشته می شود تا مردم به ویژه طالبان آگاه شوند. از علوم طبیعی بیرون در ورودی باغ جانورشناسی باغی بود به نام لالازار که در وسط باغ قفسه ای بزرگ ساخته شده بود و اولین مرغ ها در وسط آن رها شده بود و باغ و قفس برای بازدید عموم باز است. و هیچ کس اجازه راه رفتن ندارد. غیر از قفس مرغ سه سال پیش، قفس دیگری برای چند حیوان در نزدیکی آن ساخته شد و این قفس که جایگاه صبا است هشت ذراع طول و پنج ذراع و سطح آن سخت و سخت است. . موجودات اجازه نمی دادند علف های خشک یا خیس زیر آنها بیاید. حیواناتی که در این قفس نگهداری می شوند به هیچ وجه زنجیر نمی شوند بلکه آزادانه و بنا به صلاحدید خود حرکت می کنند.ارتفاع این قفس 7 تا 8 ذراع است و در آن سوراخ هایی برای روشنایی ایجاد کرده اند.و گاهی به سمت باد نور. که یکی از این تخلفات است، موجودات از روی زمین پریده اند و پنجه های خود را روی پشت بام دفن کرده اند.

غذای این جانور گوشت خام گوسفندی است، روزی دو بار دو مشتری خاص که از حیوانات مراقبت می کنند و هنوز به آنها آسیبی نزده اند، قفس را باز می کنند و با شهامت و اعتماد به نفس کامل وارد قفس می شوند که هر حیوانی از آن رنج می برد. خودشان را روی زمین گذاشتند. حیوانات هم به گوشه ای می روند و یکی یکی غذا می خورند. پس از صرف غذا، دو نگهبان زیر پای حیوان را جارو می‌کنند و بیرون می‌آیند و حیوانات هرگز آسیبی ندیده‌اند، مگر سال گذشته که نگهبان جدیدی به نام حسن که در کما بود، به وضعیت شکارچی عادت نداشت. در قفس برای شکار باز شد، شیر غافل از در بیرون آمد و حسن را گرفت و بر زمین انداخت و قصد کشتن او را داشت. بادیگاردهای دیگر او را به سختی نجات دادند اما 20 روز بعد به دلیل اینکه زخم بزرگی از چنگال شیر خورده بود جان سپرد. در این قفس دو شیر هر کدام سه ساله وجود دارد و یک شیر سه ساله و یک پلنگ سه ساله هر دو از شیرهای ماده مازندران هستند. شیر نیز ماده ای است و از شیرهای شوشتر و دیسفال که تنها یوزپلنگ نر آن است تهیه می شود. نگهبانان اخیراً جفت گیری یک شیر و یک پلنگ را مشاهده کردند. به تدریج شیر آبستن شد و در پایان بهار شیر در همان قفس دو توله به دنیا آورد. پدر این بچه ها یوزپلنگ و مادرشان شیر است و بچه ها تا الان مثل پلنگ هستند یعنی روی پوستشان لکه دارد. پس از زایمان، دو شیر و یک پلنگ را از قفس بیرون آوردند و در قفس دیگری گذاشتند.

کوروش سعودوندیان در کتاب «نخستین تهران» می نویسد: «در دوره نصرت و پس از بنای کاخ سلطنتی دوشان، باغ وحش تعطیل شد و حیوانات آن به باغ کاخ منتقل شدند. کاخ، با باغ وحشی برای شکارچیان و حیواناتی مانند شیر، شیر، پلنگ و گرگ.”

جزئیات ساخت این کاخ و باغ وحش را با اشاره به تاریخ شریف غلامحسین خان افضل الملک می خوانیم: عمارت ها، باغ ها و خیابان ها در زمان ناصر الدین شاه قاجار و تپه ها ساخته شده است. ، دره ها و انحرافات شکار و سرگرم شدند در فاصله کمتر از یک مایلی شرق دارالخلافه در میان کویر کوهستانی عظیمی سربرآورده است که ربطی به رشته کوه البرز ندارد. در سال 1269 هجری قمری به سلطان حق داده شد تا عمارتی دلپذیر بر فراز تپه ای مرتفع بنا کند که گاه محل تفریح ​​شاهان بوده است. مرحوم حاجی علی خان اعتماد سلطانیه معروف به حاجی الدوله و متافیزیک دربار بزرگ سلطنتی به این خدمت گماشته شد و بر تپه عمارتی ساخت و سال به سال دولت اولین بنا را برپا کرد. کار اضافه شده در آنجا از انواع سنگ تراشی، ترانه سرایی، نقاشی، نجاری، نقاشی، کاشی کاری و گچ بری استفاده می شد. بر بالای تپه نیمه‌شهری با حیاط‌های اندرونی و بیرونی و صحن‌های بارگاه و حرمسرا، حمام و خانه خدا، دیده‌بان، حجاب، صندوق آب، قهوه‌خانه و آشپزخانه دیده می‌شد. خانه‌ها و ساختمان‌های زیادی در اطراف این تپه برای کسانی ساخته شد که گام‌های ملکوتی و ملکوتی الهی را در پیش گرفتند. و سالهاست که خیابان‌های وسیعی در خیابان‌ها وجود دارد که از کوه‌ها بالا می‌روند و صخره‌ها را از بین می‌برند و فقط با دیوارهای تزئینی و دیوارهای مشبک احاطه شده‌اند و در زمین اطراف تپه که هرگز آب ندیده‌اند، بسیاری از سیم‌ها. او گفت که بیش از شش مایل آب در باغ ها و زمین ها جاری است. در جنوب این تپه و عمارت باغی بزرگ به مساحت 200000 متر مربع با درختان بارور کاشته شده در سایه سیکاس، صنوبر و صنوبر قرار دارد. خیابان های مستقیم و ناهموار با ریحان و گل های مختلف وجود دارد. نهرها و گلدان‌ها و چشمه‌های چشمه‌دار آنجا غم‌انگیز است و بر هیجان می‌افزاید. سرهای بزرگی دارد. در شرق باغ عمارتی متشکل از پایین و بالا قرار دارد. دو طرف این عمارت تالارها و اتاق‌هایی با طرح‌های جذاب تزیین شده است و عمارت حوض‌خانه ظریفی را در خود جای داده است که یکی از بناهای اولیه صنعت مغول و آینه‌سازی است. در شرق این عمارت و حوضخانه، حوض بزرگ مدور و زمانی بالای آن، حوض دریاچه ای عظیم قرار دارد که با قایق و قایق رانی روی حوض دیده می شود. اطراف این برکه خیابان ها، چمنزارها، درختان بید و غیره است. در جنوب دریاچه باغ وحشی با اتاق ها و ایوان های مختلف قرار دارد که رودخانه ای از آن می گذرد. آنها برای شکارچیانی مانند شیر، شیر، پلنگ، گرگ و سایر حیوانات وحشی که در ساختمان های باغ وحش زندگی می کنند ساخته شده اند. از آنجا صداهای گوناگون به گوش می رسد و شیرها و شکارچیان فریاد می زنند و هر روز شکار می شوند و از طرفی برای جوجه ها ساختمان ها و بناهای خاصی ساخته اند که همه از داخل و خارج ایران در آن هستند. حیوانات وحشی و در آن جمع شده اند. پیش از این باغ وحش در نزدیکی دروازه شمیران این شهر قرار داشت. نوار دوشان که ساخته شد و باغی که ساخته شد باغ وحش تهران شد و خانه و عمارت شد و حیوانات و مرغ و حیوانات را به باغ دوشان تپ آوردند.

[ad_2]

Sadie Kirk

کارشناس فرهنگ پاپ. موسیقی نینجا. عاشق غذا. نویسنده. دوست حیوانات در همه جا. گورو معمولی بیکن.

تماس با ما