ایران و آمریکا چقدر به توافق نزدیک هستند؟

[ad_1]

در رفتن همزمان با تشدید رایزنی‌های دیپلماتیک ایران و طرف‌های بین‌المللی برجام در وین (با تمرکز بر احیای توافق برجام)، نتیجه نهایی برجام و روابط ایران با غرب و کشورهای منطقه‌ای آن. تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌های مختلف درباره آینده. شرکا (معادلات در مقیاس بزرگ عمدتاً در زیر سایه) مطرح می شوند.

در این زمینه، طرف های مختلف مذاکرات اطلاعات محدودی در مورد ماهیت داخلی مذاکرات هسته ای وین، حضور برخی تحولات در روزهای اخیر و روابط نزدیک ایران و سایر طرف های برمه (به ویژه ایالات متحده) ارائه می کنند. حدس و گمان. بالا را برای بازگرداندن توافق تقویت کرد. خروج ریچارد نیوو وزیر امور خارجه آمریکا به ایران و خروج رئیس تیم مذاکره کننده آمریکا برای برخورد با ایران به دلیل اختلافات با رابرت مالی یکی از اعضای اصلی تیم مذاکره کننده آمریکا از جمله این موارد است. این اقدام در پی خروج آرین طباطبایی، مشاور ارشد دفتر کنترل تسلیحات وزارت خارجه آمریکا از تیم مذاکره کننده آمریکا و همچنین سیگنالی از سوی وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر امکان گفتگوهای مستقیم بین ایران و ایالات متحده صورت گرفت. سایت

میخائیل ایلیانوف، نماینده ارشد روسیه در مذاکرات وین، اخیراً به روسیه 24 گفت که اگر مذاکرات هسته‌ای وین با سرعت فعلی پیش برود، رسیدن به توافق تا پایان فوریه واقع بینانه است.

به گزارش فرارو، این مجموعه سیگنال ها وقتی در کنار هم قرار می گیرند مانند پازل هایی هستند که در طرح خود تنها یک نکته را نشان می دهند: شانس دستیابی به یک توافق جدید بسیار زیاد است. در همین راستا «جاوید قربان اوغلی» سفیر سابق کشورمان و دیپلمات و تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با فرارو به بررسی ابعاد مختلف این موضوع پرداخت و سعی کرد تصویر روشنی از مذاکرات وین ارائه دهد.

ایران و آمریکا چقدر به توافق نزدیک هستند؟

مشروح گفتگوی جاوید قربان اوغلی با فرارو را در ادامه بخوانید.

نظر شما در مورد تغییرات اخیر در تیم مذاکره کننده آمریکا و خروج افرادی مانند ریچارد نیو از این تیم چیست؟ آیا این موضوع شامل عدس خاصی در بحث مذاکره می شود؟
ریچارد نیوئو معمار تضعیف تحریم ها علیه ایران است. او مواضع محکمی در قبال ایران دارد و از آغاز دور جدید مذاکرات، به طور مداوم گزارش هایی از اختلاف او با رابرت مالی منتشر شده است. در واقع نفیو می تواند در جبهه «پایه» قرار گیرد که قبلاً معامله با ایران را در داخل آمریکا رد کرده و می خواهد تحریم ها و فشار حداکثری را ادامه دهد. اما بایدن و وزیر امور خارجه اش آنتونی بلانکن چشم اندازی برای بازگرداندن برجام و تعامل با ایران دارند. در روزهای اولیه انتصاب رابرت مالی به عنوان رئیس تیم مذاکره کننده تحت رهبری ایالات متحده، که به عنوان مستقر در ایران نیز شناخته می شود، اکثر تحلیلگران از اقدام بایدن به عنوان یک نشانه بسیار مثبت برای ایران استقبال کردند. نباید فراموش کرد که وعده بازگرداندن توافق هسته ای با ایران (برجام) یکی از شعارهای کلیدی مبارزات انتخاباتی بایدن بود.

در عین حال خروج نئوو از تیم مذاکره کننده (که باید با احترام کنار گذاشته شود) یک تصمیم سیاسی برای دستیابی به سازش با ایران و رفع موانع فعلی و نبض روشن برای تهران است که باید در پرتو تعهد آمریکا دیده شود. . نبض هایی که اخیرا هم از ایران و هم از آمریکا دیده ایم و ممکن است برخی از آنها این باشد: آزادی محترمانه برادرزاده، خروج تیم جدید ایرانی از انکار موفقیت های شش دور مذاکرات و تغییر. راهی که ما به طور کامل از مذاکره امتناع می کنیم. ایالات متحده اعلام کرده است که در انتخابات میان دوره ای شرکت نخواهد کرد.

به نظر شما طرف های بین المللی ایران و بورژوا تا چه حد به توافق نزدیک هستند؟
من بارها گفته ام که اخبار مذاکرات تیم ایران بسیار لو می رود و کسانی که تاوان بحران هسته ای را می پردازند اطلاعات حداقلی از مذاکراتی که به اعضای تیم مذاکره کننده کشورمان داده می شود را دارند، راهی بهتر از این نیست. . اگر اخبار مذاکرات به دلایل امنیتی فاش نشود، می توان آن را پذیرفت، اما اگر مردم همان خبر را از نماینده روسیه یا دیگران بشنوند، غیرقابل قبول و بی احترامی به مردم یا بی احترامی به افکار عمومی است. . با این حال، گزارش‌های People می‌گویند که این اتفاقی است که در حال رخ دادن است. اکنون در پایان دور هشتم مذاکرات، هیات های مذاکره کننده برای رایزنی و تصمیم گیری سیاسی به پایتخت های خود بازگشته اند.

در کنار گزینه بازگرداندن توافق 2015 (برجام)، ایده «توافق موقت» برای خروج از بن بست نیز مطرح شد. این یک ایده آمریکایی است اما جالب است که روس ها گفته اند به ایران ارائه شده است که باید در چارچوب رایزنی های عمیق مسکو و واشنگتن در مذاکرات هسته ای مورد توجه قرار گیرد. گفتگوهای لاوروف و بلانکن هفته گذشته در ژنو درباره بحران اوکراین بی نتیجه بود، اما ما متوجه شدیم که هر دو طرف از اشتراک نظرات در مورد مذاکرات وین و رایزنی های جاری خوشحال بودند. این برای ما نشانه خوبی نیست.

در شرایطی که اصرار هر کشوری بر امتناع از “مذاکره مستقیم” برای تامین منافع خود اقدامی غیرمنطقی بود که با خوشحالی در بیانات اخیر رهبری از آن غافل شدیم، اما به ظاهر داغتر از خاکستر “مرتبط” بود.امیر عبداللهیان و شمخانی حمله کردند. .

فکر می کنم تصمیم نظام در جهت «توافق» است. آمریکا به دلایل مختلف می خواهد با ایران به توافق برسد و توافق هسته ای را بازگرداند. در این مذاکرات نیز مانند دوره های گذشته، همه چیز به تصمیمات و اراده سیاسی تهران و واشنگتن بستگی دارد.

آیا وضعیت کنونی اوکراین تمرکز آمریکا و اروپا را بر فرآیند تصمیم‌گیری و دستیابی به توافق در مورد برجام آسان‌تر می‌کند؟
آگاهی از وضعیت جهانی و استفاده به موقع از آن یکی از الزامات اداره کشور است. ارزش سیاستمداران در چنین مواقعی نمایان می شود. استفاده از فرصت ها نشان دهنده هوش رهبران سیاسی است. در روابط بین الملل و تاریخ ما و حتی تحولات اخیر منطقه می توان به نمونه های زیادی اشاره کرد.

بحران اوکراین و همسویی روسیه با غرب مطمئناً بر تصمیمات ایالات متحده و متحدانش و همچنین بر نگرش روسیه نسبت به سایر کشورها تأثیر می گذارد، به ویژه کشورهایی که تصمیمات آنها می تواند برای رقبای مسکو گیج کننده باشد. نقش و نفوذ کشورها را نباید اغراق کرد، اما واضح است که ایالات متحده تعهدات خود را در خاورمیانه کاهش داده است تا بر چالش های پیش روی چین و روسیه تمرکز کند (البته از دو نوع متفاوت). . گذشته از رویکرد آمریکا برای توقف برنامه هسته ای ایران در مذاکرات وین، آمریکا نگران سوء استفاده از دو رقیب خود و وابستگی کامل ایران به آنهاست که قطعا با ژئوپلیتیک آمریکا همخوانی ندارد.

هنر ایران در تقاطع با ایران، آمریکا، روسیه و چین در چهار گوشه، ایجاد تعادل بین روابط سیاسی و تجاری با قدرت های جهانی است. قرار دادن همه تخم مرغ ها در سبد مسکو یا پکن به دور از راهبرد سیاسی و خلاف منافع ملی و همچنین مخالف راهبرد اساسی انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران است.

[ad_2]

John Warren

طرفدار پرشور وب. خالق تایید شده مبشر اینترنتی آزاد. برگزارکننده برنده جایزه گیمر. زامبی مادام العمر.

تماس با ما