یادی از بازیگر «بخانمان» از کارگردان زن تئاتر

[ad_1]

ایسنا نوشت: بیشتر زنان تئاتر ایران پیش از مهین اسکویی تجربه کارگردانی داشته اند، اما بخشی از جامعه تئاتر مهین اسکویی را «نخستین کارگردان زن تئاتر ایران» می دانند.

۱۳ دی ماه سالگرد درگذشت مهین اسکویی است. هنرمندی که حضورش در تئاتر تنها به اجرای نمایش خلاصه نمی شود، شاگردان زیادی تربیت کرده و نویسنده هم هست و کتاب های ارزشمندی به تئاتر ایران اهدا کرده است.

از کارگردان زن تئاتر

زوج اسکویی مصطفی و همسرش مهین اسکویی گروه تئاتر یا فرهنگستان هنر آناهیتا را به عنوان یکی از بهترین بازیگران تئاتر ایران تأسیس کردند. مهدی فتحی، محمود دولت آبادی، مهین شهابی، جعفر والی، شمسی فضل الله، پرویز بهرام، بیژن محتشم، سیروس ابراهیم زاده، محسن یلفانی، یدالله شیراندامی، هادی مرزبان، پروین چایچی، رسول نجفیان، گجفیان، گاجفیان، گاجفیان. رضا بنفشه خواه، حسن مهمانی، فریدون پارسانژاد، ایرج مهدویان، تقی کریمی، آزرم کیکاووسی، شکوه نجم آبادی، ناصر رحمانی نژاد، پروین خضرایی، نادر قاضی بیات، ادوارد بالاسانیان، احمد میمافر، احمد و …. گروه

همچنین به مناسبت سالگرد درگذشت مهین اسکویی با سعید امیر سلیمانی بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون به گفتگوی کوتاهی پرداختیم.

او در اوایل جوانی کار خود را با گروه تئاتر آناهیتا آغاز کرد. او به همراه محمود دولت آبادی در نمایش «اینس ماندو» به کارگردانی مهین اسکویی نقش اول را بازی کرد.

او درباره همکاری خود با مهین اسکویی بازیگر پیشکسوت این فیلم می گوید: از سال 1339 وارد گروه تئاتر «آناهیتا» شدم و فعالیت حرفه ای خود را با این گروه آغاز کردم. من در بسیاری از نمایش های گروه به جز یکی به کارگردانی خانم مهین اسکویی بازی کردم. همیشه می گویم اگر شناختی از بازیگری داشته باشم مدیون این هنرمند زن هستم که تا آخر عمر با او در ارتباط بودیم و در کارهای نویسندگی و پژوهشی اش مشارکت داشتم.

وی در ادامه می گوید: مهین اسکویی نوعی هوش هنری و خلاقیت ذاتی داشت که در هیچکس ندیده ام. شاید قبل از او زنان دیگری در تئاتر ایران کارگردانی کرده باشند، اما اولین کارگردان زن واقعی در تئاتر ایران، خانم مهین اسکویی است، زیرا او علمی کار کرد و آموخته های خود را از تئاتر استانیسلاوسکی در کار خود به کار گرفت. .

امیر سلیمانی با تاکید بر اینکه باید زحمات این هنرمند زن در تئاتر ایران نوشته و قدردانی شود، از دیگر ابتکارات مهین اسکویی نیز یاد کرد: او تلاش زیادی داشت. ترجمه های بسیار خوبی از آثار بزرگان تئاتر جهان به ویژه بزرگان تئاتر روسیه که امروزه همگی در دسترس هستند و همچنین بهره دانشجویان و مبتدیان تئاتر.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خانم اسکویی فقط یک بازیگر یا کارگردان تئاتر ما نبود. او همچنین خدمات شایان توجهی در تربیت دانش‌آموزان انجام داد و بسیاری از شاگردانی که در «آناهیتا» پرورش داد، غنیمتی برای تئاتر او هستند.

[ad_2]

Chad Powers

افراطی متعصب تلویزیون بشارتگر الکل دوستانه. مدافع توییتر متعصب آبجو کل نویسنده

تماس با ما