بازار خودرو در آستانه تحول بزرگ؟!

[ad_1]

در رفتن وزیر صنعت می گوید سال آینده بیش از نیاز خودرو تولید می کنیم، یعنی قرعه کشی نخواهیم داشت. سیدرضا فاطمی امین با بیان اینکه «دو بازار و دو قیمت خودرو داریم»، گفت: دور از بازار می فروشند رانت بین 20 تا 150 میلیون تومان درآمد داشته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تلاطم بازار خودرو به دلیل تشابه عرضه و تقاضا است، گفت: کمتر از 500 هزار دستگاه تولید خواهیم کرد که به زودی برطرف می شود. نکته دیگر اینکه خودرو به کالای سرمایه ای تبدیل شده است. این بدان معناست که بسیاری از مردم نسبت به خودرویی که می خرند نگاه سرمایه داری دارند.

وی خاطرنشان کرد: یک ماه پیش خودروها در یک شرکت خودروسازی ثبت شد که برای 10 هزار خودرو 4 میلیون نفر ثبت نام کردند در حالی که این 4 میلیون ثبت نام واقعی نیست. کل تقاضای بازار خودرو ایران یک میلیون و 500 هزار دستگاه در سال است که نشان می دهد بازار خودرو یک بازار واقعی نیست، بلکه بازاری رانتی و سوداگرانه است.

اکنون برای رسیدگی به این موضوع، وزارت صمت با همکاری کمیسیون صنایع مجلس در صدد است تا طرحی را برای آزادسازی قیمت خودرو تدوین کند تا قرعه کشی صورت نگیرد و تنها کلیات طرح توضیح داده شود. . آزمایشگاه های حرفه ای و وزیر صنعت راه حل عملی برای این مشکل را بیان نکرده اند و باید دید آیا چنین طرحی عملی می شود یا خیر.

بازار خودرو در آستانه تغییر بزرگ؛  سه راه مختلف برای بازار و قیمت ایجاد کنیدسفارش قیمت برای بازار خودرو فاجعه است.
سعید مدنی کارشناس صنعت خودرو گفتگو با فرارو وی با اشاره به اینکه قیمت گذاری دستوری خودرو چیزی جز حواس پرتی بازار نیست، گفت: در سال های اخیر کارشناسان و کارگران بازار و صنعت خودرو همواره بر این موضوع تاکید داشته اند که نظام دستوری قیمت گذاری در این صنعت پاسخگو نخواهد بود و در عوض مشکلات را حل خواهد کرد.” کم کم شاهد هستیم که شرکت های خودروسازی محصولات خود را با زیان تولید می کنند و از طرفی مردم به عنوان مصرف کننده و مصرف کننده اصلی خودرو اصلا از این وضعیت راضی نیستند.

وی با تاکید بر اینکه اجاره بهای تعیین شده خودروها 100 هزار میلیارد تومان است، گفت: حاشیه سود برخی از محصولات ایران خودرو و سایپا به 70 درصد می رسد که جذابیت مضاعفی برای نقدینگی ولگرد ایجاد کرده است تا بتوانند سودهای کلان و کلان را کسب کنند.

مدنی افزود: تجربه من در سایپا، قیمتی که در سال های 90 و 91 در حاشیه بازار تعیین کردیم، به خوبی نشان می دهد که قیمت گذاری از این طریق هم برای مردم و هم برای شرکت های تولیدی یک گزینه است و می تواند بسیاری از مشکلات را در بازار حل کند. صنعت. “در حال حاضر نیاز زیادی به سرمایه گذاری در بازار خودرو وجود دارد و هر کسی که واقعاً به یک ماشین نیاز دارد زیرا شانس بسیار کمی برای برنده شدن در لاتاری دارد، باید بهایی را از بازار آزاد بپردازد. اما شما باید یک خودرو بخرید. ماشین. خرید بیش از حد.

این خودروساز سابق افزود: اگر سود فوری در بازار شما از بین برود، بازار متعادل تر می شود، تقاضا برای هزار خودرو بیش از 3 میلیون خودرو است، بنابراین چنین تقاضایی به وضوح اشتباه است و واقعاً ضروری نیست. در حاشیه بازار ثابت است، وسوسه خرید خودرو به عنوان سرمایه گذاری برای سود فوری از بین می رود.

مدنی ادامه داد: قدر مطلق قیمت در حاشیه بازار بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود و دیگر با این آشفتگی بازار مواجه نخواهیم شد و اگر در حاشیه انجام شود با سه شرط در بازار مواجه خواهیم شد. در وهله اول بازار.” تقاضا و عرضه برابر است تا قیمت ها در بازار تغییر چندانی نداشته باشد.

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: در جای دیگر حذف سود آنی خرید خودرو باعث کاهش تقاضا می شود و با توجه به عرضه ثابت خودروساز مجبور به کاهش قیمت برای فروش محصولات خود می شود که در این صورت شاهد خواهیم بود که در حالت سوم، اگر قیمت کارخانه حذف شود و قیمت بازار به استاندارد فروش خودروسازان تبدیل شود، در صورت افزایش تقاضا، قیمت حاشیه بازار نیز افزایش می یابد.

مدنی افزود: اما در نتیجه هر چه قیمت بالاتر رود، تقاضا کمتر می شود و به جایی می رسیم که تقاضا تمام می شود و در جایی که تقاضا می شود باید کاهش دهیم. خودروهایی برای فروش.

وی اذعان کرد: «بنابراین می بینید که اگر قیمت ها در کوتاه مدت به طور موقت افزایش یابد. اما در میان مدت و بلندمدت با قیمت گذاری خودروها در حاشیه بازار از یک سو قیمت متعادل تر و پایین تر می شود و از سوی دیگر تسهیلات تجاری و دلالی در این بازار از بین می رود. چنین سیستم قیمت گذاری برای خودروساز به نفع مشتری است تا بتواند از فروش محصول خود سود واقعی کسب کند.

مدنی گفت: زمانی که سودآوری صنعت خودرو افزایش می یابد، نکته مهم این است که دولت باید در این مدت نظارت خود را به کار گیرد و اگر سود خودروسازان از حد معینی فراتر رفت، از شرکت ها مالیات گرفته یا آنها را افزایش دهد. سپس تولید را افزایش می دهد که باعث افزایش تولید خودرو در کشور می شود و ثانیاً خودروسازان سود حاصل از این افزایش را صرف تحقیق و توسعه و تنوع محصول می کنند، اما باید دید که از سوی دولت اقدام خواهد شد.

[ad_2]

Hayden Phillips

عاشق قهوه بی عذرخواهی یک تمرین‌کننده اینترنتی متواضع. دوست حیوانات در همه جا.

تماس با ما