بافندگی لبه تیغ

[ad_1]

در رفتن احسان خاندوزی وزیر دارایی این روزها در حالی تحت فشار شدید سهامداران و برخی نمایندگان مجلس قرار دارد که بورس از ابتدای ریاست جمهوری وی با رکودی مداوم مواجه بوده و پنجاه امضا برای استیضاح جمع آوری شد که البته بعداً آن را تکذیب کرد.

به گزارش فرارو، غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون مالی مجلس درباره استیضاح خانزوزی گفت: البته می توان برای جمع آوری امضاها تلاش کرد اما حتی اگر چنین شایعاتی وجود داشته باشد نمی توانم تایید کنم که اقدامی انجام شده است. ” این احتمالاً به دلیل مشکلات مالی و نارضایتی از عملکرد است.

در کنار این اتفاقات، سهامداران بازار سرمایه این روزها با راه اندازی کمپین های مختلف به خانواده ها برای در اختیار گرفتن بازار سهام فشار آورده اند. باید دید آیا وزیر دارایی به عنوان وزیر اول از استیضاح در امان می ماند یا خیر.

بافندگی روی لبه تیغ؛  وزیر دارایی استیضاح می شود؟دولت باید پاسخگوی وضعیت بورس باشد
حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل سیاسی گفتگوی فرعون وی گفت: به دلیل همکاری دولت، مجلس وظایف نظارتی خود را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

وی افزود: در این زمینه طرح موضوعاتی مانند کنترل تورم، کنترل تورم و همچنین رسیدگی و حل و فصل وضعیت بازار سهام بیشتر شبیه به اطلاعیه های انتخاباتی است تا آنچه در واقع اتفاق افتاده است. با توجه به وضعیت نابسامان بورس برخی از نمایندگان خواستار استیضاح وزیر دارایی هستند یا سهامداران بورس کمپین های مختلفی برای استیضاح راه انداخته اند، به نظر می رسد این راه حل نیست چرا که تیم مالی دولت باید پاسخگو باشد.

کنعان افزود: از آنجایی که وزیر دارایی و تیم مالی دولت باید با نمایندگان مجلس برای رفع موانع قانونی در تنظیم بازار سهام همکاری کنند، وزیر دارایی باید در ابتدای کار دولت به دلیل وضعیت بورس استیضاح شود. مشکل مهم نخواهد بود.

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه گفت: دولت و صنف مالی باید در این زمینه پاسخگو بوده و به وعده های خود عمل کنند، لذا دولت باید با برنامه ریزی مناسب در جهت تامین مطالبات مردم تلاش کند. از سوی دیگر، باید توجه داشت که وزیر دارایی در حال حاضر سیاست هایی را دنبال می کند که از سوی مقامات ارشد دولتی دنبال می شود، بنابراین خاندوجی تصمیم گیرنده اصلی اقتصادی در دولت نیست که بخواهد استیضاح کند.

بافندگی روی لبه تیغ؛  وزیر دارایی استیضاح می شود؟اعتراض خاندوجی چیزی را عوض نمی کند

فردین آقابجرگی کارشناس بورس در گفتگوی فرعون وی با اشاره به اینکه حتی یک نفر پاسخگوی وضعیت فعلی بورس نیست، گفت: وزیر دارایی فعلی پاسخ بهتری به این سوال نمی‌توان داد، «دلایل وضعیت فعلی بورس را توضیح دهید.

وی افزود: به عنوان مثال زمانی که عشق آباد به ریاست سازمان جدید بورس منصوب شد، شاخص کل بورس در روز بعد 3.5 درصد رشد کرد، اما پس از آن دوباره روند نزولی شروع شد، بنابراین همه ما با مشکلات دست و پنجه نرم می کنیم، به درستی انجام نشده است. کل قضیه را توضیح داد

آقابزرگی با بیان اینکه وضعیت کنونی بورس و به طور کلی اقتصاد کشور حاصل انباشت مشکلات دولت های مختلف طی سه دهه اخیر است، گفت: در حال حاضر وضعیت بازار سهام و اقتصاد کشور حاصل انباشته شدن مشکلات است. هرگز طبیعتاً در شرایطی که باید با ساختارهای فوق العاده معیوب مواجه شویم، نمی توان انتظار داشت که اقتصاد در مسیر درست حرکت کند.

این کارشناس بورس افزود: در چنین سناریویی بازار سهام پس از فروش به حالت عادی باز می گردد که امروز در بازار سرمایه شاهد آن هستیم. از سوی دیگر، اگر فردی غیر از خاندوجی استخدام می شد، وضعیت فعلی بورس به همین منوال بود که این مشکل اساسی در ساختار اقتصادی کشور است، به گونه ای که دولت اعلام کرد کسری بودجه سال آینده تنها 300 هزار میلیارد تومان است. . بر اساس برخی گزارش های اولیه، کسری بودجه دولت در سال آینده بیشتر از ارقام اعلام شده خواهد بود.

آقابجرگی افزود: بنابراین در این زمینه در اعلام کسری بودجه دولت انحراف ایجاد می شود، در چنین شرایطی که دولت باید با چنین کسری بودجه مواجه شود قطعا در سال آینده مشکلات بیشتر خواهد شد و شرایط نامطلوبی به دنبال خواهد داشت. از طرفی ممکن است در مقاطعی با صعود بورس مواجه شویم، اما نتیجه کلی همان وضعیتی است که در بازار امروز شاهد هستیم.

تصمیمات دولت ابهامات زیادی ایجاد کرده است، به عنوان مثال برای اولین بار در بودجه از حقوق بازنشستگان 5 تا 20 درصد مالیات گرفته می شود که بی سابقه است. وضعیت رو به وخامت است. و کسری بودجه دولت جدی است، بنابراین تا ساختار و سیاست ها اصلاح نشود، اقتصاد و بورس کشور بهبود نمی یابد و استیضاح وزیر دارایی مشکلی را حل نمی کند.

[ad_2]

Nigel Riley

تمرین کننده موسیقی دوستانه. گیک هاردکور توییتر. بیکن پژوه. متخصص زامبی برنده جایزه.

تماس با ما