برندگان بورسیه تحصیلی 4200 نفر را به پایان رساندند.

[ad_1]

توسعه نماگر بورس تحت تاثیر توافق مجلس بر سه انگیزه امید به بهبود زودهنگام برجام، افزایش قیمت های جهانی و البته حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی ادامه دارد. در این میان کارشناسان از اثرات بلندمدت حذف ارز ترجیحی برای بهبود عملکرد شرکت‌های دلاری مانند کشاورزی، دامداری، روغن کک و داروسازان می‌گویند؛ وی گفت: اما در کوتاه مدت کاهش قدرت خرید مردم می تواند بر فروش این صنایع تاثیر منفی بگذارد. در عین حال، تلاش های دولت برای کنترل قیمت ها می تواند تا حد زیادی با اثرات مثبت این اصلاحات اقتصادی مقابله کند.

به گزارش دنیای اقتصاد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از ماه ها بحث و بررسی سرانجام روز یکشنبه به حذف 4200 ارز رای مثبت دادند. حذف ارز ترجیحی یا 4200 دلار داغ ترین موضوع اقتصادی رسانه ها در هفته های اخیر بوده است. دلار 4200 که به دلار جهانگیری نیز معروف است در فروردین 97 پس از نوسانات ارزی از سوی دولت دوازدهم به مایحتاج اساسی اختصاص یافت. هدف دولت در آن زمان این بود که جلوی افزایش قیمت کالاها را بگیرد و مردم را در برابر فشارهای اقتصادی حفظ کند، اما نتیجه آن چیزی جز از دست دادن هنگفت منابع ارزی به دلیل تحریم ها نبود و شواهد نشان می دهد که سود 4200 لیر بوده است. . جیب بعضی ها پر است و سر سفره مردم سودی ندارد. حالا اما مجلس با حذف ارز ترجیحی موافقت کرده تا در صورت تعهد دولت، سال آینده خبری از 42 هزار و 200 نباشد، اما کاهش قیمت جهانی دلار چه تاثیری بر بازار سرمایه خواهد داشت؟

کارشناسان و فعالان بورس از همان روزی که بحث ارز مطرح شد، به اثرات مثبت این اتفاق اشاره کردند. گروه های کشاورزی و دامپروری، دارو و روغن های خوراکی گروه هایی هستند که از حذف ارز ترجیحی در بورس سود می برند.

از این میان، تحلیلگران بازار به چند نکته کلیدی اشاره می کنند. زمان اجرای دستور، نحوه اجرای آن و احتمال کاهش مصرف عمومی دو موضوعی است که به گفته کارشناسان می تواند اثرات مثبت حذف ارز ترجیحی بر این صنایع را کاهش دهد. این گروه تاکید می کند که در صورت افزایش قیمت کالاها، درست است که سود شرکت ها افزایش می یابد، اما ممکن است با کاهش مصرف مصرف کننده نیز مواجه شویم. وی معتقد است اگر دولت به نحوی در روند بازار دخالت کند و از افزایش قیمت ها جلوگیری کند، حذف 4200 ارز نمی تواند سود بیشتری برای صنعت داشته باشد.

قیمت گذاری از حذف 4200 ارز در بازار جلوگیری می کند.

مهدی دلبری، کارشناس بازار سرمایه: پیش شرط مجلس برای لغو ارز 4200 مبنی بر عدم افزایش قیمت کالاهای اساسی، اجرای این مصوبه را با مشکل مواجه کرده است. قیمت هر تن گندم مثلاً 500 تا حدود 1200 افزایش یافته است، بنابراین اثرات این افزایش قیمت به زودی بر روی کالاهای اساسی و در عمل پیش شرط هایی که مجلس تعیین کرده است، احساس می شود، بله، همین الان می توانید به عنوان ارباب حلقه ها شناخته می شود. و پیچیده.

تاثیر حذف 4200 ارز در بازار سرمایه برای برخی از صنایع مانند صنایع نفت، غذا و دارو بیشتر است و این صنایع به طور مستقیم از لغو ارز ترجیحی متاثر می شوند اما باید دید دولت چه خواهد کرد. انجام خواهد شد برای هر سه صنعت، حاشیه سود تا کنون ثابت می ماند یا حاشیه سود کاهش می یابد.

به گفته مقامات دولتی و مجلس، آنها سعی دارند قیمت ها را پایین نگه دارند. اگر قرار است حاشیه سود افزایش یابد، بخشی از افزایش قیمت باید در دل سود شرکت ها باشد، بنابراین برای پیش بینی زود است و باید منتظر سیستم قیمت گذاری دولتی باشیم. با حذف ارز 4200 و اگر از روی ارز 24000 تومانی مثلاً محاسبه کنیم، سود شرکت ها 6 برابر می شود. این در صورتی است که دولت و مجلس قیمت ها را سیستماتیک تعیین نکنند، اما بخواهیم بر اساس بحث بین دولتمردان و مجلس پیش بینی کنیم. یعنی اگر حاشیه سود در سال جاری به ریال باقی بماند، اتفاق مثبتی برای این صنایع نخواهد افتاد. به نظر می رسد بازار به سمت اخبار هجوم آورده و باید منتظر ماند تا آثار آن را دید و سپس تصمیم گرفت. بازار در حال حاضر مثبت است اما متاسفانه با دولتی مواجه هستیم که یک ماه پیش تعدادی از محصولات از جمله قیمت گذاری اجباری را معرفی کرد. مثل لاستیک و روغن موتور و … پس اطلاعات و اخبار مثبت در بازار نمی گذرد. در این مورد نیز احتمالاً دولت می خواهد قیمت ها را پایین نگه دارد، بنابراین بعید است که صنعت ما در کوتاه مدت شاهد رشد انفجاری باشد. امید است مدیران این صنایع شجاع باشند و اجازه ندهند دولت به قیمت های دستوری متوسل شود.

با حذف ارز 4200 اثر کاهش مصرف را نادیده بگیرید

علی رضا تجبر، کارشناس بازار سرمایه: از سه زاویه می توان به مصوبه مجلس مبنی بر لغو ارز ترجیحی نگاه کرد و آن را بررسی کرد. در ابتدا باید گفت که وضعیت ارز 4200 از ابتدا حرکت اشتباه و کارشناسی شده ای نبود و مشکلات اقتصادی زیادی برای کشور ایجاد کرد و همچنین فسادها را به همراه داشت. این نباید آغاز می شد اما اکنون حذف این ارز عواقب جدی برای کشور به همراه خواهد داشت. به خصوص برای افراد کم درآمد این نتایج بیشتر خواهد بود و تحت فشار بیشتری قرار می گیرند.

اما آثار حذف 4200 ارز در بازار سرمایه دوچندان است. یکی سطحی و دیگری عمیق است. تاثیر سطحی حذف ارز ترجیحی این است که شرکت هایی که از این ارز استفاده می کنند مانند مواد غذایی و دارویی، در صورت حفظ حاشیه سود، فروش خود را افزایش داده و با افزایش فروش سود خود را افزایش می دهند، بله، اما نکته ای که باید در نظر داشت این است. موضوع انعطاف پذیری مصرف. در پزشکی نه، بلکه در غذا، دام و کشاورزی نیز باید به جذب مصرف کننده توجه کنیم. مصرف سرانه لبنیات و گوشت در کشور بسیار پایین است و بعید است که مصرف سرانه مرغ و تخم مرغ، روغن و سایر فرآورده ها نیز کاهش یابد. همه گمانه زنی های کارشناسان و سهامداران بازار در مورد از بین رفتن ارز 4200 بدون توجه به گرانی جامعه و بدون توجه به انعطاف پذیری مصرف اعشاری کم درآمد، یعنی همه فقط می گویند قیمت فروش بالا می رود. علاوه بر این، این شرکت‌ها قیمت‌ها را افزایش می‌دهند و با افزایش سود مواجه می‌شوند، اما این واقعیت را نادیده می‌گیرند که حتی تورم کنترل نشده کالاهای اساسی می‌تواند منجر به کاهش مصرف در کوتاه مدت شود. ما شاهد کاهش مصرف لبنیات و گوشت بوده ایم که کالاهایی با انعطاف کمتری هستند. به نظر می رسد در موارد دیگر نیز این گونه باشد. در مورد گوشت، طیور و حتی تخم مرغ می توان شاهد کاهش سرانه مصرف در کشور بود که البته برای کل صنایع دارویی، غذایی و کشاورزی مثبت خواهد بود اما آثار منفی خواهد داشت. زندگی مردم و مردم باید این کار را بکند آنها باید داروی گران قیمت برای مصارف دیگر بخرند. بازار سرمایه در راه است. بازار سرمایه در حال حاضر وضعیت خوبی دارد و این خبر تنها چند شرکت را متاثر می کند. ما باید روی نرخ های جهانی تمرکز کنیم. شرکت های فعال در فلزات اساسی، معادن، پتروشیمی ها و پالایشگاه ها وضعیت خوبی دارند. از طرفی هنوز امیدی به احیای برجام وجود دارد و اگر برجام احیا شود تاثیر مستقیمی روی بانک ها و خودروها خواهد داشت، بنابراین بازار کلی مثبت است و ذینفع ارز 4200. گروه کوچکی هم این کار را نکن تاثیر زیادی بر کل بازار دارد. بازار کلی، شامل شرکت های اصلی و صادرکنندگان، افق روشنی دارد.

نحوه برداشت ارز 4200 برای بورس.

برنامه درسی عباسعلی حقانی، کارشناس بازار سرمایه: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به صورت مشروط به حذف 4200 ارز به شرط تفاوت بین حذف ارز ترجیحی به عنوان یارانه یا دادن آن به فقرا در قالب برگه یا موارد دیگر رای دادند. سقوط ارز 4200 به طور کلی تأثیر زیادی بر سهام واقعی بازار خواهد داشت. البته سهم ریالی در بازار ما چندان زیاد نیست و این سهم ها کمتر از 30 درصد بازار سرمایه ما هستند. نکته مهم این است که این سهام به ویژه در صنایع نفت، غذایی و دارویی با حذف ارز ترجیحی وضعیت بهتری خواهند داشت و با افزایش سود مواجه خواهند شد. البته صنعت داروسازی از این قاعده مستثنی است، اما در مورد صنایع غذایی و نفتی وضعیت فرق می کند و همچنان ارز 4200 دریافت می کنند، بنابراین حذف ارز مورد نظر آنها شرایط را برای آنها بهتر می کند. هنوز به طور کامل از بین نرفته است، اتفاقاتی در حال رخ دادن است و دولت چگونه می خواهد این مصوبه را اجرا کند. اکنون مجلس به تازگی مصوبه ای را تصویب کرده است که به دولت اجازه می دهد هر کالایی را که صلاح بداند و تغییری ایجاد کند از سبد ارز ترجیحی حذف کند.

با توجه به شرایط فعلی کشور، دولت تا پایان سال 1401 نمی تواند این رویه را تغییر دهد، یعنی این نکته باید در تحلیل ها لحاظ شود. دولت با توجه به شرایط مردم و وضعیت اقتصادی کشور 4200 ارز را حذف می کند و در تحلیل و معادلات باید در نظر داشت که در حال حاضر قابل اجرا نیست یا قابل اجرا است. وقتی ارز را دیدند خودتان آن را ارائه دهید. همان واردکننده یا تولیدکننده و تلاشی برای افزایش قیمت محصولات خود نمی کنند، بنابراین روال هنوز مبهم است و نمی دانیم دولت چگونه قصد اجرای این اقدام را دارد، اما اگر اجرا شود و 4200 ارز حذف شود. پس از آن قطعاً بر صنایع تأثیر می گذارد که تأثیرات خوبی خواهد داشت.

کدل; شاهد شکست 4200 باشید

نزدیک به سه سال پیش دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان “شاهد 4200 شکست بورس” به تضعیف زنجیره تولید و ضعف مصرف کننده نهایی با تولد 44200 اشاره کرد. مداخله دولت در اقتصاد ملی، معمولاً به نام حمایت از تولیدکننده یا مصرف کننده، می تواند در کوتاه مدت تأثیر مثبتی داشته باشد، اما به طور کلی تولید را ضعیف می کند. اگر بدانیم بیش از 90 درصد نفت خام مصرفی کشور از طریق واردات تامین می شود، می توان به وابستگی شدید این صنعت به ارز وارداتی پی برد. خوراک دام و طیور از دیگر اقلام موجود در فهرست 4200 تا کنونی است و علیرغم مهیا بودن شرایط، سیاست اشتباه مانع از پیشرفت این بخش و افزایش وابستگی به واردات شده است. در مورد صنعت داروسازی می توان به وابستگی شدید به بازار واردات اشاره کرد و می توان گفت؛ اگر سال‌ها دلار ارزان به صنعت عرضه نمی‌شد، شاید بخش زیادی از مواد اولیه در کشور تولید می‌شد و این می‌توانست زمینه را برای تحول در این صنعت فراهم کند. ناگفته نماند که دولت در هر بخش خود را جای فعالان اقتصادی قرار می دهد و برای آنها تصمیم می گیرد و یا عمدا ارز ارزانی را برای واردات برای حمایت از مصرف کنندگان اختصاص می دهد که نتایج منفی حاصل می شود. حقایقی که با عملکرد شرکت های فهرست شده در سیستم Cadel به خوبی نشان داده شده است.

[ad_2]

Gabriel Osborne

شیطان متعصب توییتر. حشره پرشور اینترنت. مبشر وب. ماون آبجو. پیشگام موسیقی.

تماس با ما