[ad_1]
برخی از مقابر تاریخی قبرستان امامزاده عبدالله ری با ساماندهی و تسطیح قبور تخریب شده است.
به گزارش ایسنا، احمد محیط طباطبایی، مورخ و رئیس کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم) اخیراً از برنامه ریزی برای بازسازی قبور در قسمت تاریخی قبرستان امامزاده عبدالله ری و بازگشایی قبور خبر داده است. بخشهایی از آن به قول سیدعلی شهیدی. جستوجوی نامهها و مکانهای ناشناخته و فراموششده در گورستانها – برخی از مقبرههای تاریخی در جریان این سازماندهی و تسطیح تخریب شدهاند.
این حادثه ای است که از سال 2017 هر بار تکرار شده و در نتیجه بسیاری از مقبره ها و قسمت های تاریخی این گورستان تخریب شده است. پیش از این متولیان حرم و همچنین مسئولان شهری قول داده بودند که سنگ قبرها را سالم نگه دارند.
محت طباطبایی پس از بازدید از این قبرستان تاریخی در روز تقویم دهم، آخرین وضعیت آن را تشریح کرد: مشاهده سازمانی جدید، به صحن می رود، «تئوفوسیس» معروف و متعلق به دهه 20 (1320 خورشیدی) است، قبرهای مختلف افراد مختلف. و طبقات اجتماعی در جوار امامزاده عبدالله قرار دارند.یدالله سحابی شخصیت های سیاسی و نویسندگان، شاعران و نویسندگانی مانند تنها یاور یا خانم توران میرهادی در اینجا مدفون هستند.
مقبره های تاریخی شکسته در حال حمل و نقل
وی با یادآوری اینکه فضای سنتی گورستان ایرانیان معرف فرهنگ ما است، یادآور شد: متأسفانه ساماندهی این قبرستان از چند سال پیش آغاز شد که البته قبور آن سالم بود. اکنون در قسمت سازمان جدیدی به نام دکتر شهیدی یا شماره 5 می بینیم که سنگ قبرها را برداشته و رفتار تاریخی را مختل کرده است.
وی افزود: در همان محوطه (که در حال تسطیح است) راهرویی در مقابل قبرهای سال 1345 وجود داشت، دیواری وجود داشت که برداشته شد، قبور برداشته شد و مجموعه ای از بیماری های همه گیر تیفوس بود. به. حصبه «(تیفوس) از زمان جنگ جهانی دوم و قبور کشته شدگان در این دوره تاریخی ویران شد و همه با سنگ سیاه تسطیح شد.
این مورخ گفت: بارها گفته شده که ائتلاف گورستان مانند هر ائتلاف دیگری مخالف تنوع فرهنگ و هویت ایرانی شیعه است و هرکسی باید خانواده خود را به هر نحوی بشناسد و بتواند ابراز کند.
محت طباطبایی گفت: قبرستان یک مکان تاریخی و فرهنگی است که اکنون به این وضعیت رسیده است و باید از موقوفات (معتمدین امامزاده عبدالله) که حافظ موقوفات و جانهای گذشته هستند و مردم از آنها رها شده اند انتقاد کرد. قبر آنها امیدی است که جاودانه خواهد ماند. مسئولان باید در میراث فرهنگی به این موضوع توجه کنند و برای نجات این هویت تاریخی و میراث فرهنگی تلاش کنند.
امامزاده عبدالله در شهری که محل دفن شخصیت های علمی، ادبی، سیاسی و اجتماعی دوره قاجار و پهلوی است و حتی بقعه داخل آن به گمان دوره صفویه است، در فهرست آثار ملی در اردیبهشت ماه انجام شد. 1999.
اما در سال 1396 طرح «ساماندهی و تسطیح گورستان» بدون مشورت میراث فرهنگی تهران آغاز شد که طی آن مکانهای تاریخی و برخی مقبرههای 100 ساله تخریب و حتی برداشته شد. اعتراض دریافت کرد. بسیاری از محققان، مورخان و کارمندان میراث فرهنگی را تحت تأثیر قرار داده است.
اوقاف در پاسخ به این پاسخ ها گفت: «در امامزاده عبدالله هیچ قبر و مقبره ای جرأت نشده است و این تعمیر و مرمت برای آسایش مردم و گذشت آنها انجام شده است».
در سال 1397 تصور می شد طرح ساماندهی و تسطیح قبور امامزاده عبدالله متوقف شده است، اما عکس هایی منتشر شد که نشان می داد این طرح با برنامه ریزی بلندمدت در امامزاده عبدالله اجرا شده است.
مرحله جدیدی در ساخت و تسطیح قبرستان تاریخی امامزاده عبدالله ری
اکنون پس از گذشت سه سال از حوادث و اعتراضاتی که به پایان نرسیده، تصاویری داریم که به نظر می رسد اشتباهات گذشته را در این گورستان تاریخی تکرار می کند، در حالی که از نگاه متولی به آن ترتیب و برابری به نظر نمی رسد. . ، کارشناس و ناظر. میراث فرهنگی به طور گسترده مورد بهره برداری قرار گرفته است، هرچند مسئولان میراث فرهنگی با وجود هشدارهای چند روز گذشته هنوز واکنشی به این تخریب ها نشان نداده اند.
[ad_2]