به روز رسانی زنده: محاکمه برجسته جنایات جنگی سوریه

[ad_1]

تصویریک واعظ سوری عکس‌هایی از قربانیان جنگ داخلی در بیرون دادگاهی که انور روسلان، مقام سابق سوری در روز پنجشنبه در شهر کوبلنتس آلمان تحت تعقیب قرار داشت، نگه می‌دارد.
اعتبار …برند لاتر / خبرگزاری فرانسه – گتی ایماژ

در طول جنگ داخلی نزدیک به 11 سال، دولت سوریه مناطق مسکونی را بمباران کرد، از گازهای سمی استفاده کرد و تعداد زیادی از زندانیان را در حبس‌های دولتی شکنجه کرد، اما هیچ مقام بلندپایه‌ای برای آنچه وکلای حقوق بشر به عنوان جنایات جنگی توصیف می‌کنند، پاسخگو نبوده است.

زمانی که یک دادگاه آلمانی قرار است در مورد یک پرونده جنایات جنگی نادر علیه یک مقام امنیتی سابق سوریه که نزدیک به یک دهه پیش به طور سیستماتیک در یک بازداشتگاه در دمشق، پایتخت سوریه شکنجه شده بود، تصمیم بگیرد، این وضعیت می تواند تغییر کند.

افسر سابق انور رسلان به جنایت علیه بشریت متهم شده است و شاکیان به دنبال حبس ابد هستند. آقای روسلان، سرهنگ سابق سرویس اطلاعاتی سوریه، در ارتباط با عملیات گزنده ای که در آن حداقل 4000 نفر کشته و حداقل 60 نفر زخمی شدند، متهم شده است.

این حکم نقطه عطفی برای شبکه بین المللی وکلا، فعالان حقوق بشر و بازماندگان سوری است که برای اجرای عدالت برای مقامات درگیر در خشونت تلاش می کنند.

آقای. او می‌گوید محکومیت روسلان، توانایی دادگاه اروپا را برای پیگیری پرونده‌های مشابه افزایش می‌دهد و به جنایتکاران جنگی اجازه می‌دهد تا متوجه شوند که روزی با عواقب آن مواجه خواهند شد.

استفانی بوک، مدیر مرکز تحقیقات و اسناد بین المللی در دانشگاه ماربورگ آلمان گفت: این اولین بار است که اعضای رژیم اسد در دادگاه جنایی عمومی تحت تعقیب قرار می گیرند. این یک پیام روشن به جهان است که برخی از جنایات بدون مجازات نمی مانند.»

اما در حالی که آقای روسلان مقام بالایی در سرویس های امنیتی داشت، او در دولت رئیس جمهور بشار اسد و در سیستم گسترده سرکوب بیشتر یک بزدل بود تا یک ستون.

پس از بیش از یک دهه جنگ، آقای اسد در قدرت است و بعید به نظر می رسد که او یا مشاوران ارشد یا فرماندهان نظامی او به این زودی ها شکایت کنند. آنها به ندرت به خارج از کشور سفر می کنند و مانند روسیه که حامی سرسخت آقای اسد است، می توان به دستگیری آنها اعتماد کرد.

سایر راه های احتمالی عدالت نیز مسدود شده است. سوریه یکی از طرفین دادگاه کیفری بین المللی لاهه نیست و روسیه و چین از حق وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل استفاده کرده اند تا از ارجاع سوریه به این دادگاه جلوگیری کنند.

آلمان یکی از معدود کشورهای اروپایی است که بر اساس صلاحیت جهانی، یک اصل حقوق بین‌الملل که می‌گوید برخی از جنایات آنقدر جدی هستند که می‌توانند در هر جایی قابل پیگرد قانونی باشند، به دنبال محاکمه مقامات سابق سوریه به دلیل جنایات جنگی بوده است.

بنابراین شری. روسلان در دادگاه عالی منطقه ای در شهر کوچک کوبلنتس آلمان غربی محاکمه شد.

آقای روسلان، 58 ساله، در اوایل جنگ بر دفتر امنیتی و بازداشتگاه دمشق نظارت داشت. او در سال 2014 به عنوان پناهنده وارد آلمان شد و به طور قانونی در آنجا زندگی کرد تا اینکه در سال 2019 توسط مقامات آلمانی دستگیر شد.

دادستان های آلمانی استدلال کردند که موقعیت او باعث آزار و اذیت او از جمله ضرب و شتم، لگد، شوک الکتریکی و تجاوز جنسی شده است. شاهدان در محاکمه گفتند که به آنها غذای غیرقابل خوردن داده شد، از مراقبت های پزشکی محروم شدند و در سلول های شلوغ قرار گرفتند.

دادستان ها گفتند که حداقل 58 نفر در نتیجه سوء استفاده تحت اقتدار آقای روسلان جان خود را از دست دادند. در بیانیه ای به دادگاه، آقای رسلان هرگونه دست داشتن در این آزار و اذیت را رد کرد.

شاکیان برای طرح ادعای خود به جستجوی بازماندگان سوری پرداختند که برخی از آنها در وسط بازداشت شدند. رسلان فرار کرد و از آن زمان به اروپا پناهنده شد. برای آنها، این دعوا یک دعوای عاطفی بود، اگرچه بسیاری آن را اولین گام به سوی عدالت می دانستند.

فدوی محمود که همسرش 9 سال پیش در سوریه ناپدید شد، گفت: «رسلان یا رسلان دیگری یا 100 رسلان به عدالت کامل نمی رسد.

او در جلسه روز پنجشنبه حضور داشت و گفت که اگرچه این پرونده مهم است، اما «تا زمانی که کل سیستم به طور کامل تغییر نکند و هزاران زندانی دیگر آزاد شوند و سرنوشت کسانی که به زور ناپدید شده‌اند فاش نشود، کافی نیست».

[ad_2]

Hayden Phillips

عاشق قهوه بی عذرخواهی یک تمرین‌کننده اینترنتی متواضع. دوست حیوانات در همه جا.

تماس با ما