چگونه “ترکیه” سقوط کرد؟

[ad_1]

در رفتنم.حمد مهدی حاتمی; ترکیه اولین مقصد برای مهاجران ایرانی است: برخی برای اقامت در این کشور اخراج می شوند و برخی ترکیه را سکوی پرتابی می دانند که می تواند نقطه فرود برای کشورهای اروپایی باشد. با این حال، همانطور که انتظار می رفت، این رویا در حال تبدیل شدن به یک رویا است.

به گزارش فرارو، «دیده بان مهاجرت ایران» مدتی است که وضعیت و آمار مهاجران ایرانی در سراسر جهان را رصد می کند و بر اساس گزارش ۱۴۰۰ مهاجرتی منتشر شده از سوی این سازمان، تعداد ایرانیان مهاجر در ترکیه در سال ۲۰۲۰ افزایش خواهد یافت. . در مقایسه با سال 1990. پس از میلاد، چهار برابر شد.

ترکیه سومین وطن ایرانیان

بر اساس این گزارش، تعداد مهاجران دارای تابعیت ایرانی در ترکیه بر اساس سال اقامت در سال 2018 نسبت به سال 2018 دو برابر و در سال 2018 نسبت به سال 2017 دو برابر شده است. بر اساس این گزارش، در سال 2019 حدود 42 هزار مهاجر با تابعیت ایرانی وارد ترکیه شده اند. در سال 2016، این تعداد حدود 15500 بود.

اما نکته جالب این است که ترکیه اولین پایگاه مهاجرت ایرانیان است و مقصد نهایی نیست، زیرا در سال 2019 حدود 18000 ایرانی ترکیه را ترک کردند. بنابراین، می توان حدس زد که روند دشوار مهاجرت به کشورهای اروپایی، آمریکا، کانادا و استرالیا ایرانیان را مجبور کرد ابتدا به ترکیه و چند سال بعد به کشور دیگری مهاجرت کنند.

آمار دقیقی از تعداد مهاجران ایرانی در کشورهای مختلف جهان وجود ندارد و با این حال، ارقام آماری نشان می دهد که هم اکنون حداقل 700 هزار ایرانی در ترکیه زندگی می کنند. در این زمینه احتمالاً ترکیه پس از آمریکا بیشترین تعداد مهاجر ایرانی را دارد و به این ترتیب پس از ایران و سرزمین اصلی آمریکا، ترکیه سومین خانه مردم ایران است.

از طرفی در بین ایرانیان جایگاه ترکیه به دلایلی از سایر کشورهای همسایه قویتر است و در چند وقت اخیر به نوعی بهشت ​​اقتصادی ایرانیان تبدیل شده است. بانک‌های ترکیه برای ایرانی‌ها حساب ارزی باز می‌کنند، امکان خرید ریالی (و همچنین کارت‌های بانکی ایرانی) در ترکیه وجود دارد، در حالی که دولت ترکیه در سال‌های اخیر به طور مداوم با آمریکا در اعمال تحریم‌های جامع همکاری داشته است. اقتصاد ایران دچار رکود شده است. از این رو برای دولت ایران نیز همواره راهگشا بوده است.

حدود دو سال پیش، دولت ترکیه میزان سرمایه گذاری شخصی برای خرید ملک در این کشور را کاهش داد و در نتیجه برای اقامت و پاسپورت ترکیه 250 هزار پوند دریافت کرد و این موضوع رقابت برای ایرانیان برای دریافت تابعیت دوگانه را آغاز کرد. .

آمارهای رسمی منتشر شده از سوی دولت ترکیه نشان می دهد که ایرانیان در این مدت همواره جزو سه خریدار اصلی ملک در ترکیه بوده اند.

دنیا امیدی به اقتصاد ترکیه ندارد

اما شواهدی وجود دارد که به زودی این روزهای خوش در حریم اقتصادی مردم ایران به پایان خواهد رسید. چند ماه پیش، مودیز رتبه اعتباری ترکیه را به B1 کاهش داد که حتی از برخی کشورهای آفریقایی نیز پایین تر است. بنابراین، به گفته این سازمان معتبر، چشم انداز اقتصاد ترکیه اکنون در رده اقتصادهایی مانند کنیا و اردن قرار دارد.

با این حال، مودی تنها آژانس رتبه بندی اعتباری نیست که رتبه ترکیه را کاهش داده است. چند روز پیش رتبه جهانی S&P چشم انداز اقتصاد ترکیه را کاهش داد. پیش از این، رتبه بندی فیچ رتبه اعتباری ترکیه را کاهش داد و بر آینده اقتصاد این کشور سایه انداخت.

بر این اساس، طبق گزارش استاندارد اند پورز، رتبه اعتباری ترکیه اکنون B+ و چشم انداز اقتصاد این کشور «منفی» است. به گفته فیچ، این شاخص ها BB- و “منفی” و از نظر مودیز، B2 و “منفی” هستند.

اگر بخواهید این اصطلاحات خاص را به طور کلی ترجمه کنید، آینده اقتصاد ترکیه حتی تاریک تر از آینده اقتصاد کشورهایی مانند آذربایجان، عمان یا آفریقای دیوانه است. اما چگونه

سایت Trading Economics تمامی این شاخص ها را از صفر تا 100 در مجموع امتیازات طبقه بندی کرده و رتبه اعتباری هر کشور را مشخص می کند. آینده اقتصادی کشورهای دارای رتبه اعتباری بالا روشن تر خواهد بود و سرمایه گذاران بیشتری ترجیح می دهند در این کشورها سرمایه گذاری کنند.

امتیاز این سایت در اقتصاد ترکیه 35 از 100 است که مشابه امتیازات اقتصاد کشورهایی مانند آلبانی یا تانزانیا است. کشورهایی مانند اردن (36) یا سنگال (37) کمی بالاتر از ترکیه هستند و گرجستان (45) یا جمهوری آذربایجان (48) نیز به طور قابل توجهی از ترکیه جلوتر هستند.

در این فهرست به ایران اشاره ای نشده است، زیرا کشوری غیر متعهد در اقتصاد جهانی است. از سوی دیگر، کشورهایی مانند آلمان، هلند، سوئیس، دانمارک یا کانادا نمرات کامل (100) و ایالات متحده آمریکا (98) تقریباً کامل را کسب کردند.

مقاله برمی گردد: چرا ترکیه شبیه ایران شد؟

اما سرنوشت کشوری که ایرانیان آن را بهشت ​​اقتصادی می دانند چه شد؟ اقتصاد ترکیه در سه دهه گذشته رشد بسیار زیادی را تجربه کرده است، به طوری که سیا چند سال پیش ترکیه را به تنها کشور توسعه یافته خارج از غرب و شرق آسیا تبدیل کرد.

با این حال، ترکیه در حال حاضر با خطرات اقتصادی عمدتاً به دلیل ماهیت توسعه اقتصادی آن مواجه است. نرخ پس انداز در ترکیه بسیار پایین است و اقتصاد این کشور به شدت به سرمایه گذاری خارجی وابسته است.

این امر منجر به بدهی های هنگفتی به شرکت های دولتی و خصوصی ترکیه شده است که عمدتاً به صورت ارزهای خارجی است. بنابراین، هرچه ارزش لیر ترکیه در برابر ارزهای خارجی کمتر شود، بدهی شرکت های دولتی و خصوصی ترکیه بیشتر می شود و در بدهی فرو می روند. (در زمان نگارش این مقاله، نرخ تبدیل هر دلار آمریکا نزدیک به 14 لیر ترکیه بود.)

آیا اروپا و آمریکا برای اردوغان ترمز کردند؟

اما علت این وضعیت چه می تواند باشد؟ از منظر اقتصادی، ماجرا تقریباً روشن است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اصرار دارد که نرخ بهره باید در اقتصاد ترکیه کمتر باشد (او حتی به سنت های اسلامی استناد می کند و نرخ بهره را معادل “ربا” می داند).

اما در اقتصادی با نرخ تورم بیش از 20 درصد، نرخ بهره کمتر از آن است، یعنی ارزش پول ملی در حال کاهش است و این اتفاق افتاد. بنابراین، با وجود سیاست ارزی دولت اردوغان، لیر ترکیه در چند وقت اخیر به طور مداوم در برابر دلار کاهش یافته است.

اما قطعا دلایل سیاسی وجود دارد. سیاست های توسعه طلبانه ترکیه در لیبی و مدیترانه شرقی و همچنین درگیری احتمالی ترکیه با رقیب دیرینه خود، یونانی ها، اتحادیه اروپا را بر آن داشت تا تحریم های اقتصادی علیه این کشور و همچنین اقتصاد آمریکا و ترکیه را به دلیل نزدیکی ترکیه به روسیه اعمال کند. .

علاوه بر همه اینها، فوران کرونا بخش گردشگری، یکی از ستون های اصلی اقتصاد ترکیه را فلج کرده و ضربه بزرگی به اقتصاد وارد کرده است که به شدت از دلارهای خارجی ضربه خورده است.

هنوز مشخص نیست که او پس از ترک این سمت چه خواهد کرد. با این حال، برای کشوری که عادت به رشد اقتصادی دارد و طی دو دهه گذشته سیل ارز خارجی را تجربه کرده است، آشفتگی کنونی را نمی توان به اقتصاد محدود کرد.

[ad_2]

Gabriel Osborne

شیطان متعصب توییتر. حشره پرشور اینترنت. مبشر وب. ماون آبجو. پیشگام موسیقی.

تماس با ما