بودجه سال 1401 سقف 1250 هزار میلیارد تومان دارد

[ad_1]

دولت لایحه بودجه سال 1401 را روز چهارشنبه نهایی کرد و روز یکشنبه در صحن مجلس مطرح می شود. دولت سیزدهم در حالی سکان کشور را در دست گرفت که با کسری بودجه حدود 400 هزار میلیارد تومانی مواجه بود اما با وجود فروش اوراق مشارکت و درآمدهای مالیاتی، به نظر می رسد خطر کسری جدی بودجه در سال جاری کاهش یافته است.

به گزارش تسنیم، لایحه بودجه سال 1401 به عنوان اولین سند اقتصادی یکساله دولت سیزدهم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در حالی که دولت بارها بر پایبندی خود به کنترل تورم تاکید کرده است، بسیاری از کارشناسان کسری بودجه را عامل اصلی تورم در کشور می دانند.

جعفر گادری نماینده مجلس برای بررسی بیشتر کسری بودجه و بودجه سال 1401 دولت و مشکلات و مسائل پیش آمده در کشور ناشی از روش های تامین مالی آن و همچنین سیاست های دولت برای رفع مشکلات اقتصادی کشور. در مورد برنامه و کمیسیون بودجه بحث و تبادل نظر شد.

در حالی که دولت لایحه بودجه سال آینده را نهایی می کند، چه تغییراتی در این لایحه پیش بینی می شود و آیا سهم مالیات و نفت در لایحه تغییر کرده است؟

سهم فروش نفت از 230 هزار میلیارد تومان در سال جاری به حدود 400 هزار میلیارد تومان رسیده و در عین حال 400 هزار میلیارد تومان برای درآمد مالیاتی ذخیره شده است. در نتیجه بودجه سال آینده حدود 1250 هزار میلیارد تومان تعیین شده است.

با توجه به مشکلاتی که در فروش سهام، دارایی ها و دارایی های دولت وجود دارد، طبیعی است که اوراق خزانه به فروش برسد. اگر این موضوع کسری تلقی شود، می توان نتیجه گرفت که بودجه سال آینده را تصویب می کنیم.

علاوه بر این موضوع، نرخ محاسبه حقوق گمرکی بر مبنای نرخ ITI به جای 4200 تومان و صادرات 1.2 میلیون بشکه نفت در روز به نرخ 60 دلار در هر بشکه و قیمت 23000 تومان در نظر گرفته شده است. دلار در بودجه سال آینده البته میزان درآمد نفت منوط به اجازه مقام معظم رهبری مبنی بر عدم واریز 20 درصد اضافه سهم صندوق توسعه ملی است.

طبق قانون، دولت باید سال آینده 40 درصد از درآمدهای نفتی را به صندوق توسعه ملی واریز کند. دولت درصدد است با اذن مقام معظم رهبری سهم صندوق توسعه ملی را به 20 درصد برساند.

بودجه سال آینده مبلغ قابل توجهی برای پوشش بازنشستگی و صندوق های تامین اجتماعی در نظر گرفته شده است. آن رقم در مجموع حدود 200 هزار میلیارد تومان است.

دولت در نظر دارد صندوق امید را به صندوق توسعه استانی تبدیل کند تا منابعی که از تبصره 18 سال آینده در اختیار وزارت دارایی است برای این صندوق تامین شود و تلاش می شود اقتصاد و بخش خصوصی یکپارچه شوند. راحتی. . در این زمینه، استان ها برای مدیریت منابع خود و کاهش فشار بر بودجه عمومی کشور توانمند می شوند.

هر ساله بحث های مختلفی در مورد افزایش حقوق و دستمزد مطرح می شود و به دلیل تورم دولت نمی تواند حقوق را افزایش دهد. برنامه فعلی دولت برای افزایش حقوق در سال آینده چیست؟

طبق اطلاعات شما، دولت با افزایش ۲۸ درصدی حداقل دستمزد را از سه و نیم میلیون تومان به چهار و نیم میلیون تومان افزایش داده است.

از طرفی حقوق بالاتری که 33 میلیون تومان بود با 6 درصد افزایش به 38 میلیون تومان رساند. این بدان معناست که افزایش دستمزد بین شش تا 28 درصد خواهد بود که میانگین آن 10 درصد اعلام شده است.

یکی از موضوعاتی که وزارت دارایی دنبال می کند، نقشه راه رشد غیرتورمی است که می توان آن را مکمل رشد 8 درصدی سال آینده دانست، اما این طرح نتوانست نظر اقتصاددانان را به خود جلب کند. با نگاهی به جزئیات این برنامه، اجرای آن را می بینید؟

جلسه ای در وزارت مالیه برای تشریح این برنامه برگزار شد. این برنامه توسط همین وزارتخانه و با کمک معاونت مالی رئیس جمهور نوشته شد، اما فقط به موضوعات کلی پرداخت. تمرکز این رویداد تلاش های دولت برای پیاده سازی سیستم فروشگاهی، مالیات بر عایدی سرمایه و سایر سیستم های مالیاتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی بود.

به همین دلیل آنها قصد دارند در سال آینده درآمد مالیاتی را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. در نتیجه درآمد مالیاتی از 270 هزار تومان در سال جاری به 400 هزار تومان در سال آینده رسیده است. در واقع، در سال آینده درآمد مالیاتی 70 درصد افزایش خواهد یافت.

در قسمت دوم نقشه راه، طرح های پیشرانه را مطرح کردند که موضوعی مبهم است. این موضوع ممکن است با ایراداتی همراه باشد چرا که در حال حاضر پروژه های عمرانی نیمه تمام مختلفی در کشور وجود دارد. البته در پروژه های نیمه تمام فعلی نباید به اینها اولویت داد و دولت باید پروژه هایی را در نظر بگیرد که بتواند اقتصاد کشور را رونق بخشد.

نیاز به افزایش مشارکت دولت با بخش خصوصی وجود دارد و مجلس برنامه هایی برای طرح های تامین مالی بخش دولتی و خصوصی، طرح های تسهیل فضای کسب و کار و طرح های مشارکت عمومی و خصوصی دارد. برخی موارد نیز در دستور کار دولت قرار دارد که به سرعت در حال پیگیری است. یکی از این لوایح مالیات بر درآمد ناخالص است. دولت در تلاش است تا اشکالات قانونی موجود را هر چه سریعتر به مجلس برساند تا در دستور کار قرار گیرد.

در بودجه امسال مبلغ قابل توجهی برای واگذاری دارایی ها و اموال دولت پیش بینی شده است، اما تاکنون بر اساس گزارش عملکرد هشت ماهه، درصد بهبودی به شدت کاهش یافته است. درآمد در این زمینه صفر است. با توجه به اینکه در سال آینده قطعاً دولت رقمی برای این موضوع در نظر خواهد گرفت، دولت سیزدهم برای دستیابی به درصد بالاتری در حوزه دارایی سازی چه اقداماتی باید انجام دهد؟

معایب زیادی دارد. اختلاف بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت اقتصاد طبیعی است چرا که وزارت راه انتظار دارد طبق قانون جهش تولید مسکن دفاتر مربوطه را فراهم کند و وزارت دارایی نیز پیگیر موضوع است تا این امکان را فراهم کند. این زمین ها را بفروشد تا کسری بودجه تامین شود. این چالش باید توسط دولت یا مجلس حل شود.

نکته دیگر اینکه اگر قرار باشد درآمد حاصل از فروش ملک به بودجه عمومی کشور واریز شود، انگیزه ای برای این کار وجود نخواهد داشت. در نتیجه استاندار و مدیران با بهانه های مختلف از این مشکل دوری می کنند و اجازه فروش این دارایی ها و پرکردن کسری بودجه را نمی دهند.

راه حل این است که درآمد در قالب همان صندوق سرمایه گذاری استانی برای اشتغال در همان استان هزینه شود. در چنین شرایطی قطعا مسئولان استانی همکاری خواهند کرد. این بخشی از برنامه مار دولت است و در صورت اجرا می تواند راه موثری برای ایجاد دارایی باشد.

دولت باید مشوق هایی را فراهم کند تا تجهیزاتی که دارایی های خود را برای فروش و تولید می فروشند بتوانند از منابع برای تامین بخشی از هزینه های خود استفاده کنند. در صورت انجام این اقدامات، دولت می تواند دارایی ها و دارایی های خود را بفروشد.

در بحث مشارکت باید به این نکته توجه داشت که برخی مسائل مانند مالیات مانع از سرمایه گذاری پیمانکاران شده است. در نتیجه حذف مالیات نقل و انتقال املاک در این حوزه انگیزه های لازم را برای سرمایه گذاری ایجاد می کند. فرض کنید کنسرسیومی تشکیل شده و می خواهد دارایی ها را برای شروع یک پروژه واگذار کند، اما مشمول مالیات می شود و مقداری از قدرت خرید خود را از دست می دهد یا انگیزه ای برای بحث پیرامون حاشیه سود خود ندارد.

در این راستا باید اقدامات جدی برای کاهش موانع انجام شود. لایحه تامین مالی ساخت و ساز و زیرساخت به این موضوعات پرداخته و به نظر می رسد که توسط دولت تصویب شده است. خود وزارت راه اگر می توانست بخشی از ورودی های خود را از زمین های ساختمانی برای پروژه های عمرانی در قالب تهاتر یا فروش اموال تکمیل کند، به ما انگیزه می داد که پویایی اقتصاد کشور را ببینیم.

طرح دیگر این است که دستگاه های دولتی را مجبور به خرید تضمینی تبادل آب و آب کنیم تا بتوانیم بازار بهتری برای آب و فاضلاب ایجاد کنیم. این سرمایه گذاری در این زمینه تاثیرگذار خواهد بود. استان هایی مانند اصفهان، کرمان و یزد که مشکل آب دارند از تمام ظرفیت خود استفاده نمی کنند.

لازم به ذکر است که دولت فرصت سرمایه گذاری در این بخش ها را ندارد. بخش خصوصی نیز زمانی سرمایه گذاری می کند که مطمئن باشد بازاری برای آنها وجود دارد. در بسیاری از صنایع امکان جایگزینی آب آشامیدنی برای تامین بهتر آب مورد نیاز مردم وجود دارد.

[ad_2]

Marisol Snow

خیلی پایین میاد کارآفرین حرفه ای. پیشگام بیکن. ادم شبکه های اجتماعی متعصب موسیقی هاردکور. پزشک اینترنت.

تماس با ما