بولتون: تهدید نظامی آمریکا علیه ایران پوچ است

[ad_1]

جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا، از وضعیت کنونی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در ایران انتقاد کرد و تهدیدات نظامی علیه تهران را «توخالی» توصیف کرد.

به گزارش فارس، بولتون در گفت‌وگو با مجله نیوزویک که روز سه‌شنبه (2 فوریه / 3 فوریه) منتشر شد، در بیانیه‌ای گفت تلاش بایدن برای ورود مجدد به توافق هسته‌ای، مقاومت آمریکا در جهان را تضعیف می‌کند.

بولتون که از رهبران جمهوری اسلامی ایران است و چند سال پیش پیش بینی کرده بود که انقلاب ایران تا سه سال رخ نخواهد داد، مدعی شد که دولت بایدن برای رسیدن به هدف خود با برجام به توافق برسد. .

وی گفت: «دولت بایدن یک سال پیش خود را به دلیل احیای این توافق تحقیر کرد و این امتیاز را پشت سر آن داشت. این اصرار بر برقراری مجدد این توافق مایه شبهه بود و فکر می‌کنم در این راستا می‌توانم بگویم که آنها تقریباً هر کاری برای رسیدن به توافق انجام خواهند داد.»

در آن زمان، بولتون به عنوان یکی از سرسخت ترین حامیان مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، «سیاست فشار شدید» علیه ایران در کاخ سفید حضور داشت. این سیاست به گفته بسیاری از تحلیلگران و مقامات دولت کنونی آمریکا شکست خورده است و ایران نتوانسته به هدف نهایی خود یعنی مذاکره برای توافقی غیر از توافق دست یابد.

دولت فعلی آمریکا به رهبری جو بایدن قصد دارد با آمریکا مذاکره کند، اما در عمل به اندازه فشارهای قوه مجریه عقب نشینی نکرده است. ایالات متحده چندین بار در جریان مذاکرات گفته است که در صورت بروز اختلاف، “همه گزینه ها” از جمله اقدام نظامی روی میز است.

انتقاد بایدن از رویکرد نظامی آمریکا او گفت: “من به این موضوع اهمیت نمی دهم.” [گزینه نظامی] آنها واقعاً باید در صفحه رادار باشند. ببین، ان [تهدید نظامی] تهدید دیگری هم برای تخلی وجود دارد… فکر نمی کنم تاثیری در ارزیابی وضعیت ایران داشته باشد. من فکر نمی کنم آنها از این تهدید هراسی داشته باشند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود به دلیل اینکه مجاز به صحبت با رسانه ها نبود، از اظهارات بولتون انتقاد کرد. وی گفت: هر آنچه رهبر و حامیان ایشان به مردم آمریکا وعده داده اند، نه تنها محقق نشد، بلکه برعکس است.

او گفت: «به ما گفته شد که فشار حداکثری برنامه هسته‌ای ایران را متوقف می‌کند، اما در واقع ماشه را می‌کشد و ایران را به جلو می‌برد». می شنویم که حداکثر فشار بر ایران و معاونانش خواهد بود. در واقع، هر یک از آنها یک تند و تیز هستند. فشار برای شرکای ما و حتی نیروهای آمریکایی در منطقه خیلی زیاد نبود. سال ها بعد، “من شاهد این تصادف هستم.”

وی افزود: می شنویم که به توافق بهتری نیاز است، اما دولت نه تنها نتوانسته به توافق بهتری نزدیک شود، بلکه آمریکا را از بقیه دنیا جدا کرده و توافق بهتر را عملا غیرممکن کرده است.

[ad_2]

Warren Richardson

پیشگام رسانه های اجتماعی. تنظیم کننده. معتاد زامبی برنده جایزه. دردسر ساز. مستعد حملات بی تفاوتی.

تماس با ما