حمید بهروجی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی زومیت شد

[ad_1]

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز ۱۹ آبان ماه، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را منصوب کرد. به گزارش روابط عمومی وزارت حمل و نقل، عیسی زارع پور در یک جمله صادق عباسی شاهکوه انتصاب رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی. پیش از این حسین فلاح جوشقانی مسئولیت تنظیم مقررات را بر عهده داشت.

صادق عباسی شاهکوه دارای مدرک دکترای مهندسی مخابرات از دانشگاه بریستول انگلستان و مدرک کارشناسی ارشد مهندسی مخابرات از دانشگاه صنعتی شریف است. از جمله ورودی ها و مسئولیت های وی در 28 سال فعالیت می توان به «مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت»، «معاونت صدور مجوز بررسی های فنی و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی»، «امور فنی و بین الملل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی»، «» اشاره کرد. رئیس دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات “و” رئیس پژوهشگاه فناوری ارتباطات.

صادق عباسی شاهکوه

زارعپور مصطفی اشرف همچنین وی را به عنوان مشاور وزیر و رئیس دفتر این وزارتخانه منصوب کرد. اشرف دارای مدرک لیسانس مهندسی نرم افزار از دانشگاه صنعتی شریف و فوق لیسانس مدیریت اجرایی از دانشگاه علامه طباطبایی است. او بیش از 14 سال تجربه در سطوح مختلف مهارتی و مدیریتی دارد. مسئولیت های کلیدی قبلی وی شامل «مدیرکل دفتر حراست و تحقیقات و توسعه مرکز آمار قضایی و فناوری اطلاعات»، «معاونت مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» و دکتر آره

عملکرد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در دولت دوازدهم

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان شعبه تنظیم کننده بازار ICT دولت دوازدهم در وی در مردادماه گزارشی از عملکرد و دستاوردها و چالش های خود در حوزه فناوری اطلاعات کشور منتشر کرد. بر اساس این گزارش، ضریب نفوذ اینترنت همراه در کشور از 62.66 درصد در سال 1396 به 19.100 درصد و ضریب نفوذ اینترنت خانگی ثابت از 12.24 درصد در سال 1396 به 62.12 درصد افزایش یافته است. در واقع تعداد مشترکان اینترنت ثابت که در سال 2017 کمتر از 10 میلیون نفر بود، تا اواسط تابستان امسال به 10 میلیون و 600 هزار نفر رسیده است. نرخ دسترسی تلفن ثابت نیز در چهار سال گذشته کاهش یافته و به 34 درصد رسیده است. تعداد مشترکان اینترنت پهن باند از 63 میلیون در سال 2017 به حدود 95 میلیون نفر افزایش یافت که نشان دهنده نرخ دسترسی 112 درصدی است.

رگولاتور همچنین فاش کرد که اینترنت 4G کشور که در سال 2017 کمتر از 25000 کیلومتر جاده را پوشش می داد، در سال گذشته بیش از 34000 کیلومتر جاده را پوشش داد. نرخ دسترسی به خدمات حمل و نقل روستایی (بیش از 20 خانوار) ​​در کشور که در سال 1396 تنها 45 درصد بود، در سال 1400 به 100 درصد رسید. همچنین توسعه شبکه کابل فیبر نوری طی سال جاری از 67479 کیلومتر به 71257 کیلومتر رسید. طبق گزارش تنظیمی، ظرفیت پهنای باند بین‌المللی از ۱۵۰۰ گیگابیت بر ثانیه در سال ۲۰۱۷ به ۵۴۸۹ گیگابیت بر ثانیه در ژوئن ۱۴۰۰ افزایش یافت. ظرفیت شبکه انتقال کشور نیز از 1041 به 31903 گیگابیت بر ثانیه افزایش یافت و در خرداد 1400 ظرفیت شبکه IP کشور به 28214 گیگابیت بر ثانیه رسید.

دستاوردهای نهاد نظارتی در دوران ریاست جمهوری فلاح جوشقانی

سازمان تنظیم مقررات عملکرد خود در چهار سال گذشته را به شرح زیر بیان می کند:

  • بر اساس اعلام شورای عالی فضای مجازی، 2.5 برابر بازار فناوری اطلاعات کشور در چهار سال
  • دسترسی به خدمات ارتباطی برای تمامی روستاهای دارای بیش از 20 خانه (39465 روستا)
  • با الزام اپراتورها به سفر، پوشش جاده ای و ریلی را افزایش دهید
  • حضور هنرمندان جدید در حوزه های جدید از جمله اپراتورهای پست خصوصی و ارتقای کیفیت خدمات در این حوزه
  • کنترل هزینه خدمات حمل و نقل در مقایسه با نرخ تورم و افزایش نرخ در سایر بخش ها
  • امکان افزایش تعداد سیستم های نظارتی و اطلاعاتی نظارتی و در نتیجه نظارت مستقیم بر کیفیت خدمات ارتباطی
  • افزایش حق رای مردم و در نتیجه توسعه رقابت پذیری در بازار با اجرای طرح های قابل حمل
  • بهبود روش های سیستماتیک و هوشمند کنترل تخلفات و مقابله بهتر و سریعتر با کلاهبرداری و کنترل دقیق تر مزاحمت های تلفنی
  • متنوع سازی روش های ثبت نام (کنترل قاچاق)، کنترل خدمات ارزش افزوده (انسداد مسیرهای تقلبی) و دسترسی مردم به اطلاعات مالکیت سیم کارت، استفاده از خدمات ارزش افزوده و … قانونی شدن بیشتر بازار.
  • اپراتورها با نظارت مستقیم و مستمر نظارتی بر انواع و روش های پاسخگویی به شکایات عمومی بیشتر به کاربران پاسخ می دهند.
  • کنترل دریافت پیامک های تبلیغاتی

دست‌کم در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، رگولاتورها از تغییرات نرخ‌های ارتباطی مانند تعرفه اینترنت و تلفن ثابت خوشحال نبودند. رگولاتوری گفت: علیرغم افزایش چشمگیر تورم هر ساله و افزایش نرخ ها در اقشار مختلف بازار، نرخ خدمات حمل و نقل کنترل شده و این خدمات در اختیار همه محرومان و بالای 20 خانوار قرار گرفته است. استفاده از روش های پشتیبانی جایگزین اجرای طرح ثبت تلفن همراه، کنترل خدمات ارزش افزوده و تنوع اطلاعات مالکیت سیم کارت از دیگر دستاوردهای این سازمان است.

برخی از سیستم ها و اقدامات نظارتی برای تسهیل دسترسی به خدمات ارتباطی در سال های اخیر عبارتند از:

  • برای اطلاعات سیستم ir.xdslplus را راه اندازی کنید قیمت اعضای خدمات و ارائه دهندگان اینترنت در تلفن ثابت و ثبت نام درخواست مجموعه خدمات
  • راه اندازی سامانه نت نت پلاس برای پایش و ارزیابی کیفیت خدمات اپراتورهای تلفن همراه و اینترنت ثابت
  • اختصاص دهید کد دستوری برای صرفه جویی در زمان و کاهش هزینه های اعضا
  • فعال کردن رمز یکبار مصرف OTP هنگام خرید یا فعال کردن سیم کارت برای احراز هویت دقیق کاربر

اقدامات نظارتی برای تنظیم بازار

این چیزی است که سازمان می گوید برای توسعه بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، به چهار موضوع می پردازد:

  • مقررات و نرخ ها برای تنظیم بازار
  • از فعالان بازار حمایت کنید
  • ایجاد فضای رقابتی منصفانه
  • تسهیل و تسریع در ارائه خدمات به فعالان مالی
مقالات مرتبط:

این سازمان خاطرنشان می کند که کل سهم دولت در بخش ارتباطات کمتر از 8 درصد است و برای اقدامات بعدی بسته شده است، به عنوان مثال، بخش قابل توجهی از منابع علمی از جمله کابل های مسی و باند فرکانس وجود ندارد. رگولاتوری در خصوص حمایت از فعالان بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور نیز گفت: در مواجهه با نوسانات متعدد ارزی و مصوبات جدی، 70 درصد هزینه اپراتورها ارزی است اما درآمد آنها ریالی است. همچنین شورای عالی فضای مجازی مصوب کرد که هزینه حمل و نقل در سبد داخلی از 2.5 درصد بیشتر نشود، در حالی که کشور در این زمینه سرمایه گذاری کمی دارد. این عوامل نظارتی منجر به توسعه استراتژی های مقرون به صرفه برای اپراتورها شده است تا آنها مجبور به فروش کمتر نباشند.

تنظیم کننده با استفاده از اهرم های تعرفه، تفکیک داخلی و بین المللی را برای اپراتورهای خدمات ارتباطی در دسامبر 2016 تصویب کرد. هدف از این اقدام رفع نیازهای شبکه ملی اطلاعات و اجرای سرعت ها و نرخ های مختلف می باشد. برای تحقق این امر، موسسه فناوری اطلاعات و شرکت مخابرات با همکاری شرکت زیرساخت، شرایط قابل دسترسی را برای تمامی اپراتورها برای ترافیک داخلی شرکت مخابرات جدا از ترافیک بین المللی این شرکت فراهم کردند.

این سازمان می گوید رویکردش نسبت به تعرفه ها ثابت است تنظیم بازار به معنای ساده سازی مقررات در جایی که فضای رقابتی وجود دارد و تعیین محدوده فعالیت برای اپراتورها (به عنوان مثال، تعیین کف تعرفه برای خدمات برای جلوگیری از دامپینگ و آزادسازی سقف های تعرفه برای شکل دادن به قیمت ها بر اساس تقاضای بازار) است.

اقدامات نظارتی برای توسعه اینترنت ثابت

یکی دیگر از اقدامات نظارتی برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات، ایجاد و توسعه 1.5 میلیون پورت اینترنت پرسرعت پایدار در کشور برای پوشش 80 درصدی است. با تصویب «نرخ اول ترافیک داخلی» در بهمن ماه ۱۳۹۵، رگولاتوری سقف تعرفه داده داخلی را به ۵۰ درصد سقف تعرفه بین‌المللی افزایش داد. یکی دیگر از اقدامات مهم در این زمینه، اتخاذ نرخ یک سوم برای استفاده از پیام رسان های داخلی است. با مصوبه شورای عالی فضای مجازی در آبان ماه 1396، سقف تعرفه کاربران نهایی برای پیام رسان های مجاز داخلی یک سوم نرخ بین المللی تعیین شد.

این مقام نظارتی بزرگترین چالش خود را انحصار شرکت مخابرات ایران در شبکه های دسترسی و انتقال و رفتار ضدرقابتی عنوان کرد. این سازمان راه حل های زیر را برای رفع این چالش پیشنهاد کرده است:

سیاست های نهاد نظارتی برای حذف انحصارات مخابراتی

یکی دیگر از چالش های اصلی سازمان، عدم سرمایه گذاری مناسب توسط شرکت های ICT در بخش پهنای باند ثابت است. رگولاتورها همچنین پیش‌نویس‌هایی را برای به چالش کشیدن افزایش هزینه ارز تحمیل‌شده توسط تحریم‌های ایالات متحده تهیه کرده‌اند که اپراتورها را ملزم می‌کند تا حداکثر استفاده از قدرت و بهره‌وری صنعت داخلی را داشته باشند و از اپراتورها و تجهیزات داخلی یا تولیدکنندگان مواد محافظت کنند و تلاش کنند. برای تامین ارز. کمک وزارت صمت و بانک مرکزی. برخی از چالش های پیش روی رئیس رگولاتوری سیزدهم «عدم تمایل شرکت ها برای ورود به بازار سرمایه»، «انحصار صدا و سیما در باندهای فرکانسی ۷۰۰ تا ۸۰۰»، «ضعف اجرای نظارتی» همسو با توسعه فناوری است.

[ad_2]

Reece Bryant

ایجاد کننده. شیطون عاشق تلویزیون حل کننده مشکلات مادام العمر نویسنده. تحلیلگر. نینجا فرهنگ پاپ. عاشق اینترنت معتبر. کاوشگر کل کارآفرین لاعلاج

تماس با ما