روزنامه رسمی هم متوجه ثمره توافق وین شد!

[ad_1]

روزنامه ایران نوشت: بر اساس پیش بینی تحلیلگران سیاسی و اخبار منتشر شده از مذاکرات وین، به نظر می رسد امکان توافق وجود دارد. سوال این است که اگر امروز توافقی حاصل شود چه تاثیری بر اقتصاد کشور خواهد داشت؟ آیا آمادگی داریم از فرصت های پیش آمده استفاده کنیم؟

پس از دستیابی به توافق احتمالی، انتظار ما افزایش فروش نفت است. بودجه سال 1401 بر اساس 60 لیر نفت در روز و 1.2 میلیون بشکه نفت در روز بدون توجه به توافقی است که در صحن علنی مجلس تصویب می شود.

بر اساس این دستور، پس از کسورات وزارت نفت، صندوق توسعه ملی و مناطق نفت خیز، درآمد نفتی دولت حدود 5/16 میلیارد و 500 میلیون خواهد بود. این تعداد بیش از 1400 است اما با آن دولت همچنان بدون هیچ کسری از مشکلات مالی رنج خواهد برد.

از سوی دیگر در صورت حصول توافق، تقاضا برای نفت ایران بیشتر می شود و ایران می تواند نفت بیشتری را به بازارهای جهانی عرضه کند.

اما با توجه به اینکه کشور ما نسبت مصرف و شدت انرژی بسیار بالایی دارد و خود ما مصرف کننده بخش زیادی از نفت و گازی هستیم که تولید می کنیم، این سوال مطرح می شود که تا چه اندازه نفت و گاز خود را مصرف می کنیم؟ به افزایش ظرفیت تولید و عرضه در راستای صادرات؟ برای افزایش تولید طبیعی باید روی نفت و گاز سرمایه گذاری کنیم. موضوعی که به بحث تامین مالی برمی گردد. این خود یک مشکل اساسی است که امروز باید به آن فکر کنیم و راه حلی برای آن پیدا کنیم.

موضوع دوم این است که اجرای توافق می تواند تاثیر عمیقی بر روابط تجاری کشور داشته باشد. منظور از روابط تجاری کشورهای هدفمند روابط تجاری، قیمت کالاهای وارداتی و صادراتی و ارگان ها و سازمان های مدیریت بازرگانی کشور است که عموماً همگی متاثر از این مشکل خواهند بود.

البته در صورت توافق، تقاضا برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های ما افزایش می‌یابد، چرا که تجهیزات، ابزار، ماشین‌آلات و حتی سرمایه‌گذاری‌هایی که در این سال‌ها وارد کشور نشده است، در حال حاضر توسط تولیدکنندگان تولید می‌شود و کسب‌وکارها تلاش می‌کنند. برای واردات آنها آنها خواهند بود.

از سوی دیگر، در نهایت ممکن است موج جدیدی از مصرف در جامعه به وجود بیاید که قاعدتاً ممکن است فشار بر تراز تجاری کشور از نظر تقاضای ارز را افزایش دهد. اگرچه منابع ارزی زیادی در خارج از کشور داریم که با رفع تحریم ها آزاد می شود، اما باید به یاد داشته باشیم که بیشتر منابعی که پس از رفع تحریم ها آزاد می شود از بانک مرکزی است، ذخایر ارزی وجود دارد و آنها هم هستند. نمیتونه باشه. برای واردات استفاده می شود.

در صورتی که تا به امروز در مواردی از این ذخایر در مواقع ضروری و با اجازه رهبری استفاده شده است. بنابراین استفاده از این منابع در شرایطی که تحریم نیست به نفع کشور نیست. مشکل واقعی این است که اگر به سیاست‌های تعرفه‌ای یا غیرتعرفه‌ای که در حال حاضر اجرا می‌شود نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که همه این سیاست‌ها مطابق با شرایط تحریم کشور تدوین شده است.

به عنوان مثال، حقوق ورودی اکثر کالاها و خدمات ورودی به کشور با ارز 4200 تومانی محاسبه می شود، از سوی دیگر، واردات کالاها در حجم بالا به طور کلی ممنوع است. طبیعی است که این روند در شرایط عادی و غیرقابل قبول نمی تواند ادامه یابد.

سوال مهم این است که اگر از شرایط تحریم خارج شویم، چه فکری برای این مسائل داشته ایم و چگونه می خواهیم سیاست ها را در این حوزه تغییر دهیم؟

نکته بعدی بحث راهبردهای صنعتی است که مقام معظم رهبری در دیدار با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی به آن اشاره کردند. البته باید سیاست های صنعتی صنایع بزرگ ما مشخص باشد و وزارت صمت راهبرد صنعتی خود را تدوین کند. در شرایط جدید باید استراتژی صنعتی به طور کامل تعریف و تدوین شود تا کشور با استفاده از منابع جدید از مزایای سرمایه گذاری در این صنایع بهره مند شود.

مشکل دیگر مشکل بانک هاست. می دانیم که بانک ها ستون فقرات تامین مالی داخلی، روابط مالی با کشورهای خارجی و حتی تامین مالی خارجی هستند و می توانند نقش آفرینی کنند. در حالی که خود این بانک ها با مشکلات انباشته ای مواجه هستند، انحراف آنها از استانداردها و استانداردهای بین المللی می تواند شرایط را برای کشور سخت کند.

بنابراین اصلاحات در نظام بانکی مهمترین محور اصلاحات در نظام مالی است که باید هر چه سریعتر انجام شود. اگر بخواهیم از مشکلات اساسی نظام بانکی قبل از تجارت خارجی و دنیای خارج صحبت کنیم، یکی از آنها کفایت سرمایه نظام بانکی و وضعیت این شاخص در کل نظام بانکی ماست. منفی است. از دیگر مشکلات عمده سیستم بانکی ما وجود زیان انباشته، کمبود امکانات و ضعف در سیستم اعتباری و رتبه‌بندی، مدل کسب‌وکار زیان‌ده بانک‌ها و حتی عدم استقلال بانک مرکزی در تدوین سیاست‌های پولی است.

امروزه اگرچه سیاست پولی توسط بانک مرکزی تدوین می‌شود، اما دولت و حتی مجلس همچنان درگیر تدوین این سیاست‌ها هستند و به نظر می‌رسد این یکی از موضوعات مهمی است که در اصلاحات بانکی باید به آن توجه شود. سیستم البته برای اصلاح نظام بانکی نیاز به اصلاحات اساسی داریم که نیازمند یک بانک مرکزی قوی و مستقل است که بتواند این شرایط را برای ما ایجاد کند.

در نهایت برداشت شخصی من این است که لغو تحریم ها باید باعث افزایش غیرتورمی در اقتصاد ایران شود بنابراین توصیه می شود به گونه ای برنامه ریزی کنیم که بتوانیم به این هدف یعنی عدم تورم برسیم. اما اگر این مشکل در سیستم حکومتی کشور به خوبی مدیریت نشود، می توان همان شرایطی را که در سال های پس از بورژوازی ایجاد شد و نتوانستیم از فرصت ها استفاده کنیم، تکرار شود.

[ad_2]

Kaia Lambert

گیمر. طرفدار رسانه های اجتماعی متخصص وب Wannabe. متعصب آبجو ارتباط دهنده. کارآفرین. گیک زامبی شیطانی. طرفدار پرشور تلویزیون عاشق بیکن غیرقابل درمان.

تماس با ما