افزایش 48 درصدی اجاره بها تنها در بهمن ماه؛ چرا قیمت ها مدام در حال افزایش است؟

[ad_1]

در رفتن گزارش بانک مرکزی از شاخص اجاره بهای مسکن بهمن ماه 1400 در تهران و کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 48.4 و 52.2 درصد افزایش داشته است.

به گزارش فرارو، کارشناسان بازار مسکن معتقدند نرخ اجاره بها در فاصله سال های 96 تا 99 با سرعت کمتری نسبت به قیمت مسکن افزایش یافته است، به طوری که در سه سال اخیر قیمت مسکن هفت تا هشت برابر افزایش یافته است. دلیل افزایش آهسته اجاره بها نسبت به قیمت مسکن این است که اجاره بها باید متناسب با درآمد خانوارهای متوسط ​​یا پایین باشد.

به گفته اقتصاددانان، با توجه به اینکه درآمد خانوار نمی تواند به سرعت رشد کند، زمان بیشتری برای تنظیم اجاره بها با افزایش قیمت مسکن نیاز است. به دلیل این مشکل، افزایش اجاره بها نسبت به قیمت مسکن همیشه با تاخیر انجام می شود، مثلاً زمانی که در دوره افزایش سریع قیمت مسکن هستیم، با افزایش قیمت مسکن، در عین حال کرایه ها افزایش نمی یابد و رها می شود. پشت. سرعت، اما کمبود کرایه های سال جاری را جبران کرد.

افزایش 48 درصدی اجاره بها تنها در بهمن ماه؛  چرا قیمت ها مدام در حال افزایش است؟چرا نرخ اجاره مسکن امسال اینقدر بالاست؟
مهدی سلطان محمدی کارشناس بازار مسکن گفتگو با فرارو وی با تاکید بر اینکه ترمز افزایش بی رویه قیمت مسکن در نیمه دوم سال 99 برداشته شد، گفت: در این میان بازار اجاره چنین افزایشی داشته است، گفت: تا سال 99 نبود، زیرا با افزایش قیمت مسکن، قیمت مسکن افزایش یافت قدرت خرید مردم را انجام داد». در چنین شرایطی، بازار راکد شد، اما بازار اجاره به میزان کمتری رشد کرد، زیرا مردم توانایی پرداخت قیمت های بالاتر را نداشتند. اجاره دادن ..

این استاد دانشگاه افزود: اما امسال با توجه به اینکه افزایش قیمت مسکن تا حدودی کمتر از نرخ تورم بوده است، از سوی دیگر به صورت سنتی این روزها بیش از یک بار افزایش اجاره بها را شاهد بوده ایم. قیمت ها سر به فلک می کشد.” بازار اجاره بها در حال رونق است، اما زمانی که افزایش قیمت مسکن متوقف شود، همانطور که امسال شاهد آن بودیم، بازار اجاره سر به فلک خواهد کشید.

سلطان محمدی با اشاره به اینکه اجاره بها در سال آینده با توجه به شرایط اقتصادی کشور افزایش می یابد، خاطرنشان کرد: اما سرعت افزایش آن به نرخ تورم و انتظارات تورمی بستگی دارد و پیش بینی می شود بازار مسکن ثبات نسبی داشته باشد. اجاره بها به سرعت امسال افزایش نخواهد یافت، اما اگر بورژوازی به هر دلیلی این کار را انجام ندهد، همزمان شاهد افزایش انتظارات تورمی خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه روند افزایش اجاره بها در بازار طی سال جاری بسیار لجام گسیخته بوده است، گفت: یک نوع نرخ محسوب می شود که وقتی شخصی خانه خود را اجاره می دهد در چیزی مانند خانه سرمایه گذاری می کند و سود آن به دست می آید. سرمایه گذاری برابر با نرخ اجاره است.

این کارشناس بازار مسکن افزود: بر این اساس زمانی که هزینه سرمایه گذاری در بازار مسکن افزایش می یابد، طبیعتاً از مالکی که خانه را با قیمت بالاتری خریده است، انتظار می رود بیش از قیمت از مستاجر دریافت کند که البته باعث شد فیلم یک حس یک شبه

سلطان محمدی خاطرنشان کرد: دخالت نظام مند دولت در بازار مسکن اصلا پاسخگو نبوده است، دولت باید جلوی تورم و خلق پول را بگیرد، زیرا تا زمانی که تورم بالا می رود بازار سرمایه از جمله مسکن بالا می رود.

[ad_2]

Cassie Wells

حل کننده مشکل به طرز خشمگینانه ای فروتن. ماون فرهنگ پاپ استاد عمومی موسیقی. متعصب وب هیپستر پسند. ارتباط دهنده.

تماس با ما