داستان عجیب یک نامه

[ad_1]

«برکناری موقت» شهاب الدین عزیزی، خدمتگزار رئیس فدراسیون فوتبال همچنان موضوع داغی است که ورزش ایران را تحت تأثیر قرار داده است.

به گزارش شرق، اعضای هیئت مدیره فدراسیون فوتبال پس از قطعی شدن صعود تیم ملی در جام جهانی طی نامه ای فوری خواستار ملاقات با رئیس فدراسیون شدند و سپس به برکناری موقت رئیس رای دادند. زمان زیادی از اتفاق روز پنج شنبه نمی گذرد، اما از آن زمان تاکنون در مورد «برکناری موقت» و انتصاب مدیری بسیار صحبت شده و در مورد علت اصلی برکناری رئیس جمهور کمتر صحبت شده است. فدراسیون فوتبال ایران

اگرچه دلایل مختلفی برای تصمیم اعضای هیئت مدیره مبنی بر برکناری موقت رئیس وجود دارد، اما به نظر می رسد مهمترین آنها به گفته یکی از اعضا به سرپرستی غلامرضا رفیع، مشاور فدراسیون فوتبال، نامه ای از فیفا باشد. این فدراسیون مدعی است که پرونده قوانین فدراسیون مورد تایید فیفا قرار گرفته و فیفا حتی پیام تبریکی به فدراسیون فوتبال ایران ارسال کرده است.

احسان اصولی یکی از اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال که پس از این تغییرات سخنگوی فدراسیون هم شد، اخیرا در یکی از برنامه های تلویزیونی حاضر شد و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مهم ترین موضوع برای بنده عزیز چیست، گفت: دروغ بود. درباره تصویب اساسنامه فیفا، این دروغ ما را به مشکلات بد و خطرناکی می کشاند.»

سوالی که در هفته های اخیر بارها مطرح شده این است که آیا نامه ای که فدراسیون فوتبال مدعی است از سوی فیفا ارسال شده و در آن پیام تبریک ارسال کرده، وجود دارد؟ موضوعی که احسان اصولی در گفت وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس به آن اشاره کرد و گفت: به عنوان مشاور فدراسیون از رفیع سوالی دارم که من و دوستانم درخواست کردیم اما نامه دریافت نکردیم. من نمی توانم این نامه را در پست رسمی مورد تایید فیفا نگه دارم، اما آیا رفیع می تواند این نامه را به عنوان مشاور فدراسیون داشته باشد؟

درخواست انتشار این نامه توسط شخصیت های مختلف از سوی فدراسیون فوتبال به دلایل نامعلومی بی پاسخ ماند اما نامه ارسالی فیفا به فدراسیون فوتبال ایران برای اولین بار توسط «شرق» منتشر شد. این نامه چند خطی است و همچنین حاوی نکات مهمی است که خالی از لطف نیست.

برای درک بهتر وضعیت، ابتدا ترجمه رسمی این نامه به این نامه می رسد:

«از: خانم سارا سلم الله، مدیر ارشد سازمان های ملی فدراسیون جهانی فوتبال
نام: فدراسیون فوتبال ج. ا ایران
موضوع: به روز رسانی – اسناد حقوقی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران
تاریخ: 2 فوریه 2022 (13 فوریه 1400)

دبیر کل محترم
هومر عزیز.
از ارسال این اطلاعات بسیار سپاسگزارم و موفقیتی را که با همکاری مقامات کشوری به دست آورده اید تبریک می گویم.
لطفاً هنگامی که در مورد قانون پیشنهادی در مورد ورزش آماتور توسط پارلمان اطلاعات بیشتری کسب کردید، به ما اطلاع دهید.

در صورت نیاز به کمک در خدمت شما هستیم.
با احترام
سارا سولمالا

پیش از انتشار این نامه، چند تن از نمایندگان مجلس و غلامرضا رفیع، مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال، بحث های داغی بر سر محتوای نامه داشتند. رفیع مدعی شد فیفا به او تبریک گفته و نمایندگان مجلس گفتند که فیفا نیز در همین نامه درخواست تایید مجلس را کرده است. اکنون، همانطور که معلوم است، هر دو طرف حق دارند. فیفا به فدراسیون فوتبال ایران تبریک گفته و گفته است که مجلس باید در جریان باشد.

اما این همان موضوعی است که به یک موضوع جدی تبدیل شده و احسان اصولی آن را «دروغ» خوانده و عزیزی خادم به همین دلیل با موافقت سایر اعضای هیئت مدیره برکنار شده است. موضوع نامه روشن است; فیفا به صراحت این موفقیت را به فدراسیون فوتبال ایران تبریک گفته است که با همکاری مراجع ذیصلاح حاصل شده است. بنابراین، “تبریک” به فیفا یک واقعیت قطعی است. بخش دوم اما در حال بحث است. قانونگذاران می گویند که فیفا قانون اساسی را تایید نکرده و گفته است که تصویب مجلس را می خواهد. این موضوعی است که در این نامه به صراحت به آن اشاره نشده است. در واقع در این نامه نه می گویند که قانون اساسی تصویب نشده است و نه می گوید قانون اساسی تا زمانی که در مجلس تصویب نشود تصویب نمی شود. علاوه بر این موضوع، اگر فیفا همکاری فدراسیون با مراجع ذیصلاح برای تصویب اساسنامه را تایید نکرده است، پس چرا به فدراسیون فوتبال ایران «تبریک» گفته است؟

چه کسی نامه را پنهان کرده است؟

این ابهام تنها سوال بحث برانگیز نیست. برخلاف ادعای احسان اصولی، عضو هیئت مدیره، این نامه از سوی مشاور حقوقی فیفا به فیفا ارسال نشده و فیفا نیز نامه ای را برای رفیع ارسال نکرده است. همانطور که در این نامه آمده است، فیفا این نامه را به حسن کامرانیفر به عنوان دبیرکل و البته به هومر اسدی، رئیس بخش بین المللی فدراسیون فوتبال ارسال کرده است. مهمتر از آن در نامه ای سه صفحه ای از سوی فدراسیون فوتبال ایران به فیفا در خصوص روند تصویب اساسنامه که به امضای حسن کامرانیفر دبیرکل فعلی نیز رسیده است. چرا چنین نامه ای با امضا و دریافت دبیرکل فدراسیون فوتبال در اختیار اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال قرار نگرفته و اعضای هیات رئیسه آن را دروغی بزرگ خواندند؟

پشت صحنه است؟

اینکه خطوط چند خطی در چند وقت اخیر به یک بحران جدی در فوتبال ایران تبدیل شده، ماهیت عجیبی دارد و ابهام در زمین را دو چندان می کند. در این میان این پرسش مطرح می شود که چه سودی برای میهن عزیز در «دروغ» و چه سودی برای جبهه مخالف در «امتناع» از به رسمیت شناختن قانون اساسی توسط فیفا؟ ظاهراً فدراسیون در تلاش بود تا قبل از پایان مهلت قانونی (13 اسفند) برای تصویب اساسنامه و تصویب اساسنامه جدید، مدارک لازم را به فیفا ارسال کند.

به همین دلیل و شاید به دلیل سهل انگاری نمایندگان مجلس در تصویب این قانون، با استناد به رأی دیوان عدالت اداری که فدراسیون فوتبال ایران را «آماتور» نمی داند، مستندات لازم را در اختیار دارند. نتیجه بیان شده است. به عنوان “غیر رسمی” و “غیر عمومی”. فیفا برای اطلاع قبل از مهلت ارسال شده است، اساسنامه جدید تایید لازم را دارد و نیازی به تایید مجلس ایران ندارد. فدراسیون فوتبال مدعی است تغییرات در فدراسیون های آماتوری باید به تصویب مجلس برسد، اما از آنجایی که فدراسیون فوتبال ایران قبلاً از زمره فدراسیون های آماتوری خارج شده است، نیازی به این مصوبه نیست. وی از سوی دیگر گفت: بند دومی که فیفا خواسته تغییراتی را که در این زمینه در مجلس صورت می گیرد اطلاع رسانی کند، صرفا جنبه اطلاع رسانی دارد وگرنه این قانون تصویب شده و مشکلی وجود ندارد.

گروه های اپوزیسیون خواستار استعفای نخست وزیر محاصره شده شدند.کار تلاش کرد آن را اعلام کند. آیا قانون اساسی تصویب شده است؟

این نگرانی زمانی مطرح می‌شود که اساساً هیچ پاسخی برای این سؤال وجود ندارد که اگر فیفا این قانون را با همان مشخصات و مستندات قبلی فدراسیون فوتبال تصویب کرده است، چه اصراری بر عدم تصویب این قانون وجود دارد؟ آیا اپوزیسیون قرار است نام موفقیت تصویب قانون اساسی جدید را که احتمالاً از نامه قبلی به دست آمده است بنویسد؟

[ad_2]

Walker Jimenez

طرفدار تلویزیون آزاد. علاقه مندان به سفر نرد وب. گیمر. علاقه مندان به الکل ارتباط دهنده. نینجا غذا. پیشگام آبجو.

تماس با ما