داستان یک کشتی عراقی متصل به مین

[ad_1]

ایرنا: قائم مقام مدیرعامل شرکت نفتکش عراق شامگاه جمعه در خصوص کشتی عراقی متصل به معدن بیانیه رسمی صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری بغداد الیوم نیوز، علی قیس معاون مدیرکل شرکت نفت عراق در بیانیه ای رسمی گفت: این کشتی از جایی نیامده است، بلکه از دهمین ماه سال 2020 در محل قرار گرفته است. “

وی افزود: این کشتی یک مخزن شناور برای پروژه ای است که ما و شرکت ملی نفت عراق (سومو) روی آن کار می کنیم تا مقدار (محصولات) صادر شده از پالایشگاه ها انجام شود. (برای بارگیری در کشتی های دیگر).

این مقام مسئول افزود: از عصر دیروز تا امروز با نفتکش های نزدیک منطقه (محل بمباران) در تماس بوده و آماده امدادرسانی به پرسنل موجود نیروی دریایی ارتش هستیم.

او گفت: «مسئله (پاکسازی معادن) صرفاً یک موضوع امنیتی است. به ویژه، کشتی (بمباران) در منطقه ای که ما آن را منطقه «المکتاس» می نامیم، در آب های سرزمینی نزدیک منطقه ای به نام «البویه 5» صورت گرفت.

این مقام عراقی افزود: کشتی در بندر فرود نیامد، اما در ابتدا در آنجا بود و از اینکه برخی رسانه ها اعلام کردند نفتکش به قصد منفجر کردن بدر وارد عراق شده، تعجب کردم.

وی گفت: این کشتی نزدیک بندر نیست و از شبانه روز گذشته تعدادی از خدمه خود را از مخازن دریایی نزدیک محل سقوط خارج کردیم و تحقیقات (برای خنثی سازی مواد منفجره) همچنان ادامه دارد.

کاس افزود: وزرای نفت و مقامات ارشد دولت عراق از شب گذشته روی این موضوع کار می کنند و نفتکش نزدیک بندر نیست و از جایی نیامده و آماده پرواز نیست، بلکه در آب های منطقه است.

پیش از این در رسانه ها و شبکه های اجتماعی گزارش هایی منتشر شده بود که نشان می داد این کشتی با بمب از عربستان سعودی آمده و توسط شرکت ملی بازاریابی نفت عراق اجاره شده است.

برخی منابع گفته‌اند که این بمب‌گذاری اندکی بعد از ظهر در مقابل یک پایگاه نظامی آمریکا در شهر شمالی بیروت منفجر شد.

پلیس بصره در بیانیه ای اعلام کرد: برخی از صفحات شبکه های اجتماعی خبر نادرستی مبنی بر خنثی شدن طرح بمب گذاری بندر ام قصار مانند انفجار بندر بیروت را بازنشر کرده اند که کذب و خلاف واقع است.

پیش از این، یک منبع امنیتی عراقی روز جمعه به تلویزیون الرشید گفت که یک تیم خنثی سازی مواد منفجره در حال کار برای غیرفعال کردن و منفجر کردن یک مین دریایی متصل به بدنه یک نفتکش متعلق به شرکت ملی نفت عراق (سومو) است.

ستاد امنیتی عراق دومین منبع رسمی پس از پلیس بصره بود که بعدازظهر جمعه در خصوص برخی گزارش‌ها مبنی بر چسباندن مین به نفتکش نیروی دریایی در نزدیکی یکی از بندرهای عراق بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: ساعت 16 روز پنجشنبه یک کشتی منتظر کشتی در آبهای بین المللی در 28 مایل دریایی مقابل بنادر نفتی کشورمان متوجه وجود یک شی مشکوک شد.

این بیانیه می افزاید: بلافاصله تیم خنثی سازی مواد منفجره وزارت کشور عراق تشکیل و به بندر فاو منتقل شد و ناو با هماهنگی نیروی دریایی عراق به محل مورد نظر کشتی اعزام شد.

در این بیانیه آمده است: با وجود ارتفاع و شدت امواج، تیم موفق به بیرون کشیدن یک کشتی دیگر و حضور در کشتی شد که مشخص شد مین بزرگ دریایی چسبیده است.

بر اساس این بیانیه، این تیم به پاکسازی مین ها و تخلیه کشتی ها ادامه خواهد داد و به شدت با نیروی دریایی عراق برای اجرای عملیات کار می کند.

اولین خبر این حادثه شب گذشته منتشر شد و شبکه تلویزیونی آمریکایی الحره عراق که برای عراق برنامه پخش می کند، در سایت خود نوشت: آنها در حال حمل و نقل به یک شرکت در ایالات متحده بودند که یک “اقلام مشکوک” پیدا کردند و نگران بودند که آن معدن باشد.

به گزارش تارنمای عراقی الحره، دو شرکت امنیتی خصوصی گفتند که ملوانان نگران مین روی تانکر پل MT با پرچم لیبریا بودند و روز پنجشنبه در آب های منطقه بصره به نفتکش کمک خواستند.

وب سایت این شبکه افزود که مین چسبنده نوعی مین دریایی است که معمولاً توسط یکی از اعضای غواص نیروهای ویژه به کنار کشتی متصل می شود. مین بعداً منفجر می شود و خسارت قابل توجهی به کشتی وارد می کند.

[ad_2]

Roy Christensen

متخصص اینترنت دانشجو. نینجا فرهنگ پاپ. علاقه مندان پرشور توییتر.

تماس با ما