دختران ایران و تلویزیون تاجیکستان

[ad_1]

تیم ملی فوتبال بانوان ایران در دیدار سخت روز گذشته خود مقابل چین یکی از مدعیان قهرمانی شکست خورد. شاگردان میریام ایرانوست در دیدار روز گذشته مقابل هند میزبان جام ملت های آسیا 2022 هفت بار دروازه خود را باز کردند و این شکست می تواند سنگین تر از این باشد.

به گزارش شرق، در دیدار دیروز نه خبری از پایان دفاعی زهره کدعی دروازه بان کلیدی ایران بود و نه توهین جهانی از سوی دونده های ایران. البته نتیجه چندان غیرمنتظره نبود و اگر غیر از این بود باید از معجزه یا شگفتی صحبت می کردیم. با این حال، با نتیجه بازی روز اول مقابل هند، میریام ایراندوست سرمربی تیم ملی فوتبال بانوان ایران کمی انتظارات را بالا برده بود. چین که یکی از قدرتمندترین تیم های بانوان جهان است، انتظار نمی رود که قهرمان شود اما ایران با شکست خفیفی روبرو خواهد شد.

به هر حال چین قهرمان 8 دوره قهرمانی آسیا مقابل ایران قرار گرفت، تیمی که برای اولین بار طعم جام ملت ها را چشید که از ابتدا تا انتها زمین و زمان داشت. با توجه به اتفاقات فوتبالی در این گروه، ایران سعی کرده بود با استقرار اتوبوس مقابل دروازه، از شکستی فاجعه بار جلوگیری کند. اتفاقی که در نهایت راه به جایی نبرد و تیم ملی هفت بار دروازه خود را باز کرد. شاید اگر ایران با همان چهار گلی که چین تایپه چین را شکست داده بود، بازی را می باخت، امیدها برای دور بعد بیشتر می شد. با این حال، هنوز چیزی روی کاغذ وجود ندارد.

شاگردان میریام ایراندوست در حال حاضر از دو بازی یک امتیاز دارند و روی کاغذ شانس آنها برای صعود به دور بعد باقی است. ایران در بازی سوم باید به مصاف تیم قدرتمند دیگری در این گروه برود. اگر بازی به سود ایران تمام شود، شانس صعود به مرحله حذفی مسابقات باقی می ماند.

در این دوره از مسابقات تیم ها در سه گروه چهار تیمی به رقابت می پردازند که از هر گروه دو تیم اول به مرحله بعد و دو تیم اول سوم شانس صعود به مرحله بعد را دارند. اینجاست که سرنوشت ایران زنده می شود. البته رویارویی با تیم ملی بانوان ایران مقابل چین تایپه کار آسانی نیست و پیروزی مقابل آن تیم شگفت انگیز خواهد بود.

با وجود نتایجی که دیروز به دست آمد، هنوز نمی توان ارزش کار فوتبال دختران ایران را زیر سوال برد. در روزی که شرایط آنها مانند سایر تیم های آسیایی نبود، اجازه حضور در مسابقات را پیدا کردند. از سوی دیگر، این دختران نیز در معرض بی‌رحمی یا استراتژی‌های پیچیده تلویزیونی قرار گرفته‌اند و در شرایطی که پخش زنده این بازی‌ها انگیزه‌شان را دو چندان می‌کرد، بی‌حوصله رها شده‌اند.

البته تصویربرداری تلویزیون تاجیکستان توسط شبکه ورزش ایران انجام می شود و بازی های تیم ملی بانوان ایران در این مسابقات به صورت زنده پخش می شود. زیبایی این شبکه با هم زبان بودن گویندگان این شبکه بیشتر شده است. با کمال تعجب، پخش فوتبال بانوان در آسیا برای شبکه تاجیکستان مهمتر از تلویزیون ایران است که هیچ نماینده ای در این رقابت ها ندارد و چشم بر روی آن بسته است.

تاجیکستان علیرغم وسعت کم و کمبود نیروی انسانی در مقایسه با ایران، سرمایه گذاری قابل توجهی در ورزش بانوان انجام داده و تلاش می کند تا از طریق ورزش ها و مسابقات مختلف، تعداد بیشتری از آنها را برای رسیدن به سطوح بالاتر در آسیا تشویق کند. این البته با سیاست های بحث برانگیز «مرز» ایران در تعارض است. البته در این بین اتفاقی افتاده که ربطی به «سیما» ندارد و «صدا» مشخص می کند.

برخلاف تلویزیون که پوشش بازی های فوتبال دختران ایران در آسیا را حذف کرده است، رادیو ورزش با پوشش خبری مسابقات و البته اعزام خبرنگاران زن به بازی ها گام مثبتی برداشته است. اگرچه گزارشگر اعزامی در حین پخش مسابقه بیشتر و گاه آزاردهنده‌تر از بیان واقعیت‌ها سعی در تحریک بازیکنان دارد، اما این اقدام مثبتی است که صداوسیما در ایران انجام داده است که نیاز به تأمل بیشتری دارد.

[ad_2]

Claudia Larsen

پیشگام وب. خالق حرفه ای درونگرا. پزشک آبجو. شیطان متعصب تلویزیون.

تماس با ما