درک ابتکار جدید اسرائیل در مذاکرات وین

[ad_1]

در رفتن تمرکز بر احیای توافق هسته ای و همچنین تشدید رایزنی های دیپلماتیک در وین و همچنین تحلیل های مختلف از ماهیت و روش های مذاکرات هسته ای ایران است. با این حال، در یک تحول مهم، اخیراً شاهد حضور یک هیئت اسرائیلی در وین و رایزنی آنها با دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و برخی از دیپلمات‌های حاضر در مذاکرات وین بوده‌ایم. موضوعی در نوع خود که می تواند حامل پیام های خاصی باشد.

به گزارش فرارو، برخی ناظران و تحلیلگران بر این باورند که این اقدام دولت اسرائیل را باید گامی انحرافی در روند سازنده مذاکرات وین دانست که هدف آن به انحراف کشیدن مذاکرات بود. در عین حال برخی دیگر بر این باورند که حضور اسرائیل در وین اساساً یک ترفند تبلیغاتی است و موضوع اصلی برابری برجام، نظرات مخالف آمریکا و سیاستمداران و تندروهای جمهوری خواه و حتی برخی دموکرات ها است. قرارداد. این موضوع به ویژه در مورد نهادهای حقوقی آمریکا مانند کنگره، احتمال هرگونه توافق احتمالی با ایران را افزایش داده است.

درک جنبش جدید اسرائیل در مذاکرات ویندر این مورد، گفتگوی فرارو با سیدجلال ساداتیان، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران و کارشناس روابط بین الملل در لندن.، تحرکات اخیر اسرائیل در وین و اهداف و نتایج احتمالی آنها را مرور می کند. مشروح گفتگو با سیدجلال ساداتیان را در ادامه بخوانید:

در روزهای اخیر یک هیات اسرائیلی برای گفت و گو با مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی و برخی دیپلمات های حاضر در مذاکرات وین به وین، شهری که مذاکرات هسته ای ایران در آن در حال برگزاری است، سفر کرده است. البته موضوع با اعتراض هیئت ایرانی در مذاکرات بود. نظر شما در مورد این مشکل چیست؟ انگیزه های اصلی آن چیست؟
ایالات متحده یک بازیگر کلیدی ایران در مذاکرات برابری بورژوازی و وین است. ایالات متحده نیز بخش مهمی از فشار بر اسرائیل را در معادله بریکس احساس می کند. البته این چارچوب از مدت ها قبل و بعد از انعقاد معاهده بورژوازی در سال 2015 وجود داشته است. حتی در زمان باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق اسرائیل اصرار داشت که به آمریکا برود و با رئیس جمهور درباره توافق هسته ای با ایران صحبت کند. که البته اوباما آن را رد کرد. نتانیاهو در آن زمان در کنگره آمریکا سخنرانی کرد و اوباما از گفتگو با او خودداری کرد. این یک رویداد بی سابقه در تاریخ روابط تل آویو و واشنگتن است.

در واقع در زمان اوباما، اسرائیلی ها تمام تلاش خود را کردند تا مذاکرات هسته ای ایران (که منجر به توافق برجام شد) را به هم بزنند که در آن شکست خوردند، اما در دوره ریاست جمهوری دونالد، سم پاشیدند. تحریکات گسترده اسرائیل نه تنها آمریکا را از شورای امنیت سازمان ملل بیرون کرد، بلکه اورشلیم را به عنوان پایتخت دولت اسرائیل به رسمیت شناخت و بلندی های جولان را بخشی از خاک خود کرد.

اکنون که جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات، در ایالات متحده به قدرت بازگشته است، اگرچه او شهامت مقابله با فشار اسرائیل را مانند اوباما ندارد، اما او و دولتش تمایلی به کنار گذاشتن این فشارها ندارند. درباره تصمیمات مهم آنها. با این حال باید اذعان کرد که فشار و لابی اسرائیل در آمریکا قوی است. از سوی دیگر دموکرات ها اکثریت قابل توجه و قابل اعتمادی در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا ندارند و نمی توانند بدون در نظر گرفتن جمهوری خواهان و لابی اسرائیلی که از آنها حمایت می کند، آنچه را که می خواهند انجام دهند. از این منظر باید اذعان کرد که اسرائیل بر مذاکرات هسته ای ایران سایه دارد و مشخص نیست این مذاکرات تا کی ادامه خواهد داشت. اینکه اخیرا شاهد سفر هیئت اسراییلی به وین و انجام رایزنی های دیپلماتیک بوده ایم، به این معناست که آنها تمام تلاش خود را می کنند تا مذاکرات هسته ای وین به نتیجه نهایی نرسد، زیرا ترس و ادعای واقعی آنها این است که ایران راهی است برای رسیدن به نتیجه نهایی. در رفتن. این کشور با استفاده از سانتریفیوژهای مدرن و غنی سازی بالای 60 درصد (سطح غنی سازی ایران در توافق برجام 3.67 درصد بود) پایگاه خود را به شدت کاهش داده و ذخایر اورانیوم خود را به 20 درصد و 60 درصد افزایش داده است. زمانی که دولت بایدن به قدرت رسید، تحت فشار لابی های اسرائیل، اصرار داشت که نفوذ ارضی و مسائل موشکی ایران در توافقنامه جدید با این کشور (شورای امنیت سازمان ملل) در صورت احیای شورا گنجانده شود. . طبیعتا ایران آنها را نپذیرفت و در دورهای اخیر مذاکرات هسته ای وین شاهد سیل اقدامات به اشکال مختلف به ویژه از سوی ایران بودیم و مثلا اسناد مکتوب داریم که نشان می دهد تحریم ها چگونه برداشته شده است، چگونه ایران چگونه برداشته شده است. به وعده های خود بازگشت.

با این حال، آنچه اکنون آمریکایی‌ها به‌طور مشخص می‌گویند این است که ایران باید تمام سانتریفیوژهای مدرن خود را مونتاژ کند (دارای حداکثر سانتریفیوژهای IR1 و IR2) و همچنین سانتریفیوژهای خود را به خارج از ایران منتقل کند. وی گفت: علاوه بر این، ذخایر اورانیوم بسیار غنی شده ایران باید از کشور خارج شود و دوربین های آژانس بین المللی انرژی اتمی بار دیگر در مقیاس وسیع در تاسیسات هسته ای ایران مستقر شوند و نظارت دقیقی بر هسته ای ایران داشته باشند. فعالیت ها.

در همین حال، اسرائیلی‌ها همچنان به گمانه‌زنی‌ها و گمانه‌زنی‌های خود ادامه می‌دهند که اگر هر چه سریع‌تر دوربین‌های نظارتی در تاسیسات هسته‌ای ایران نصب نشود، ایران پیشرفت هسته‌ای خود را به میزان قابل توجهی سرعت می‌بخشد و آن را اجرا می‌کند و نقطه شکست هسته‌ای خود را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. این است. در واقع موضع او این است که ایران اکنون در چارچوب مذاکرات وین وقت تلف می کند. با این حال، به عنوان تحلیلگران و ناظران مذاکرات هسته ای وین، از آنجایی که اطلاعات دقیقی در مورد روند مذاکرات در دست نیست، تنها می توان از روندهای پیش بینی کننده و به عنوان مثال، این تخمین صحبت کرد، تنها می توان تعجب کرد که اقدامات اخیر اسرائیل در وین چگونه می تواند تاثیر کلی داشته باشد. و از چه انگیزه هایی بهره می برند؟ هنوز مشخص نیست که او پس از ترک این سمت چه خواهد کرد.

اگر معتقد باشیم که اسرائیل می‌خواهد مذاکرات وین را تضعیف کند، گام بعدی، البته تشدید تنش‌ها با ایران و وادار کردن آمریکا به راه‌اندازی کمپین علیه ایران (چه تحریم و چه اقدام نظامی) است. با این حال، دولت دموکراتیک در موقعیتی نیست که بتواند چنین سیاستی را دنبال کند. از این منظر شما چه جایگزینی برای نابودی مذاکرات هسته ای ایران از دیدگاه اسرائیل می بینید؟
اسرائیل به دنبال جایگزینی نیست، این دولت در تلاش است اوضاع را برای ایران بدتر کند. آنها می خواهند که ایران به منابع مالی خود دسترسی نداشته باشد، اوضاع داخلی و بین المللی اش آشفته باشد، اوضاع داخلی اش متشنج باشد و در عین حال اخیراً می بینیم که اسرائیل کم و بیش یک کشور است. اعراب با آن هستند و سعی می کنند ایران را محاصره کنند. ما در حال انجام رایزنی های گسترده اسرائیل با کشورهایی مانند امارات متحده عربی، بحرین و عربستان سعودی هستیم (اگرچه اعراب سعی در تحریک ایران ندارند. حساس است). اسرائیل قصد دارد با استفاده از همه این ظرفیت ها از منابع مالی کشورهای مختلف (به ویژه خاورمیانه) و مشکلات آنها با تهران حداکثر استفاده را ببرد و ایران را بیشتر تحت فشار قرار دهد. در همین راستا اخیرا شاهد بودیم که نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل در سفر خود به بحرین اعلام کرد که «ما شبانه روز با ایران در جنگ هستیم». با این حال، ایالات متحده و اروپا نگرانی های خاص خود را دارند. تفکری که فراتر از اراده اسرائیل است.

در نتیجه تلاش می‌کنند تا برجام را با مصالحه به بن‌بست برسانند، با این حال اسرائیل تلاش می‌کند روند مذاکرات هسته‌ای وین را به‌طور کامل نابود کند. در همین راستا اخیراً شاهد بودیم که اسرائیلی‌ها با احساس اینکه امکان توافق با ایران در وین افزایش یافته است، با تحقیر و گستاخی در شهر ظاهر شدند و مانند «رافائل گروسی» به عنوان دبیرکل در کنار مردم ظاهر شدند. وین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) و برخی دیگر از دیپلمات‌ها پیشنهاد کرده‌اند که اینگونه نباشد.

[ad_2]

Brendon Rice

نادر موسیقی لاعلاج. خالق تایید شده متعصب تلویزیون پیشگام غذا. یک قهوه ساز به طرز خشمگینی فروتن.

تماس با ما