fastescobanner

درک تصمیم ناگهانی مقتدی صدر در پشت صحنه

[ad_1]

کارشناسان و افراد از احزاب و جنبش های مختلف در عراق نظرات متفاوتی در مورد دلایل تصمیم رئیس جمهور فعلی برای تحریم جلسه روز دوشنبه پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور جدید عراق دارند. و سنی و مشروط به حمایت رئیس جمهور از تشکیل دولت با حضور چارچوب هماهنگی شیعیان عراق.

به گزارش ایسنا، العربی الجدید درباره تصمیمات اخیر مقتدی صدر، رئیس فراکسیون ریاست جمهوری عراق، مبنی بر تحریم نشست روز دوشنبه پارلمان برای تعیین رئیس جمهور جدید نوشت: ۴۸ ساعت پیش، پارلمان عراق تاریخ انتصاب رئیس جمهور را تعیین کرد.رئیس جمهور فعلی در تصمیمی غیرمنتظره از توقف مذاکرات حکومتی و تحریم این نشست خبر داد.

اطلاعات ضد و نقیض در مورد دلایل این تصمیم

در عراق، جناح رئیس جمهور اطلاعات ضد و نقیضی درباره دلایل این تصمیم ارائه کرده است. اولین توضیح از دلایل این تصمیم این است که مقتدی صدر در نتیجه فشار بر احزاب سنی و عدم حمایت از یک حزب شیعه در برابر سایر گروه های شیعه و منزوی ساختن چارچوب هماهنگی شیعیان عراق، این تصمیم را گرفته است.

برخی دیگر بر این باورند که رئیس جمهور قصد دارد انتصاب رئیس جمهور عراق را تا زمانی که هوشیار زیباری، نامزد ریاست جمهوری حزب دمکرات کردستان عراق بررسی شود، به تعویق بیاندازد.

اگر فردا (دوشنبه) انتخابات ریاست جمهوری برگزار نشود، عراق با اولین نقض قانون اساسی خود در بحران سیاسی کنونی مواجه خواهد شد، زیرا 30 روز پس از اولین جلسه پارلمان جدید فردا، رئیس جمهور جدید آخرین تاریخ انتخاب است.

در همین حال، یکی از اعضای فراکسیون رئیس جمهور عراق به العربی الجدید گفت که فشار زیادی بر احزاب سیاسی و سنی ها وارد کرده است، به ویژه پس از بیانیه اخیر عمار الحکیم، رهبر فراکسیون حکمت ملی عراق، و احزاب و احزاب وی. سنی‌ها مسئولیت او در قبال اختلافات بین احزاب شیعه، او را بر آن داشت تا در چارچوب هماهنگی شیعی، نسبت به بحران انعطاف‌پذیرتر عمل کند.

منابع می گویند که احزاب سنی و کرد در حال حاضر در حال مذاکره بر سر لزوم توافق و وجود چارچوبی برای مصالحه با دولت رئیس جمهور شیعه عراق و علیه هر گروه شیعه مخالف آنها هستند و اتهامات دیگری را رد می کند. بحران کنونی..

عضو فراکسیون رئیس جمهور افزود: تصمیمات اخیر مقتدی صدر با رعایت توافقات صورت گرفته بین احزاب سیاسی کرد و اهل سنت برای اجبار آنها اتخاذ شده است.

وی همچنین گفت که تصمیم مقتدی صدر قطعی نیست و او می تواند قبل از جلسه فردا در تصمیم خود تجدید نظر کند، اما این امر مستلزم تضمین هر دو حزب و اهل سنت است که بدون حضور او یک ملی گرا خواهد بود و اکثریت از این تشکیلات حمایت خواهند کرد. از یک دولت در چارچوب شرکت کنید. آشتی شیعیان و همچنین امضای تفاهم نامه با فراکسیون رئیس جمهور برای تشکیل فراکسیون اکثریت در مجلس.

تفاوت رئیس جمهور با کردها و اهل سنت

در همین حال، علی الفتلاوی، یکی از اعضای ائتلاف فتح در عراق، گفت: اطلاعات موجود نشان می دهد که بین مقتدی صدر و حزب دمکرات کردستان عراق و ائتلاف اکثریت ملی اختلاف وجود دارد. این اختلافات ناشی از تصمیمات پیش گفته مقتدی صدر است.

الفتلاوی افزود: چارچوب هماهنگی به دنبال برقراری ارتباط با جنبش رئیس جمهور برای تکمیل مذاکرات است که هدف آن تشکیل یک فراکسیون بزرگتر بین دو طرف و تشکیل یک توافقنامه دولتی است که به روی همه شیعیان باز است، او باید احزاب را متحد کند. و هیچ حزب تاثیرگذاری را در صحنه سیاسی قرار ندهد. برابری. این یک حاشیه نیست.

الفتلاوی همچنین گفت که اصرار مقتدی صدر بر تحریم پارلمان می تواند احزاب کرد و سنی ها را مجبور به تشکیل ائتلافی در چارچوب هماهنگی شیعیان برای تشکیل دولت جدید کند. زیرا روند سیاسی عراق را نمی توان در گروه تصمیم گیری آن قرار داد و همچنین ممکن است جلسه پارلمان بدون حضور رئیس جمهور تشکیل شود و رئیس جمهور تعیین شود.

جاسم محمد جعفر، یکی از اعضای ائتلاف حکومت قانون، نیز معتقد است که تصمیم مقتدی صدر پس از آن اتخاذ شد که احزاب کرد و سنی اصرار داشتند که او بدون حضور یک چارچوب هماهنگی شیعه به ریاست جمهوری ادامه نخواهد داد. دلیل دیگر این تصمیم این است که حزب ثالث با نفوذ در مجلس چارچوبی برای هماهنگی بین شیعیان و متحدان آنها دارد.

تصمیم مقتدی صدر ثابت می کند که حزب او بدون اتحاد احزاب شیعه قدرت تشکیل دولت اکثریت را ندارد و به همین دلیل است که مواضع خود را هماهنگ کرده و تا آن زمان به مذاکرات کامل با صدر ادامه می دهیم. رسیده است. وی گفت که مجلس تشکیل جلسه می دهد.

اما مهدی عبدالکریم، رهبر حزب دمکرات کردستان عراق، گفت که هیچ تفاوتی بین کردها و رئیس جمهور وجود ندارد.

وی تصریح کرد که هیچ تفاوتی بین ائتلاف سه حزبی (جنبش رئیس جمهور، حزب دمکرات و ائتلاف حاکم) وجود ندارد. تصمیم مقتدی صدر برای ما غافلگیرکننده بود و دلیل آن را نمی دانیم، اما با او تماس خواهیم گرفت تا دلیل آن را جویا شویم.

[ad_2]

Adrienne Daniel

قهوه‌کار بسیار جذاب. دانشجو. محقق سفر. بت نوجوان آینده.

تماس با ما