رئیس کمیسیون انرژی مجلس: طرح بنزین ایده ناقصی است

[ad_1]

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: طرح آزمایشی جدید بنزین دولت یک ایده ناقص است که در دولت اتفاق نظر وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، فردوس حسنوند با اشاره به طرح جدید دولت برای بنزین گفت: در وهله اول باید تاکید کنم که در سال آینده قیمت بنزین را افزایش نخواهیم داد و در دولت و مجلس به ویژه در این مورد بحثی نشده است. در مورد افزایش، قطعا در بودجه 1401 چیزی برای افزایش سوخت به خصوص بنزین وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: نظرات کارشناسان و مسئولان دولتی درباره طرح جدید دولت برای بنزین مطرح شده است که معاون مالی و وزیر نفت نیز به آن اشاره کرده اند، اینها ایده است و مصوبه نیست.

رئیس کمیسیون انرژی در ادامه گفت: برخی از آقایان معتقدند در توزیع سوخت باید عدالت رعایت شود چرا که به هر حال جامعه و مردم وسیله نقلیه ندارند و باید از منابع کشور بهره مند شوند، اما مشکل نفت و محصولات است.” این یک سرمایه ملی است که باید به درستی توزیع شود. از این منظر گفته می شود ملاک توزیع سوخت خودرویی یا فردی است اما نحوه تعیین مکانیسم آن برایشان مشخص نیست.

وی تصریح کرد: رویکرد مبتنی بر عدالت این است که کسانی که خودرو ندارند باید سهمیه سوخت ماهانه بگیرند که در سال های گذشته نیز این میزان افزایش یافت اما مشکلات و پیچیدگی های زیادی در اجرای آن وجود داشت که از آن جمله می توان به قاچاق و ذخیره سازی سوخت اشاره کرد. ” و مشکلات در نحوه فروش در نهایت منجر به مخالفت با این طرح شد.

حسن وند با اشاره به سخنان روز گذشته وزیر نفت گفت: غیر از وزیر نفت در نامه ای آمده بود که این موضوع به صورت آزمایشی در جزایر کیش و کشم اجرا می شود اما این یک ایده است؛ وزیر نفت هم خاطرنشان کرد: برای اجرا باید زیرساخت هایی را فراهم کنیم که جزیره ای است که روزانه تعداد زیادی گردشگر از آن بازدید می کنند که اینها ایده است و هنوز مورد تایید دولت قرار نگرفته است و هنوز هم نرسیده است. توسط مجلس نظر داده شد.

وی تاکید کرد: طرح بنزین یک ایده در دولت بوده و به همین دلیل مجلس هفته آینده از وزیر نفت دعوت کرده تا این موضوع را روشن کند. از آنجایی که بودجه سال آینده نباید شاهد افزایش قیمت بنزین باشد، هدف ما این است. بنابراین نباید در جامعه آتش افروزی صورت گیرد. به هر حال بسیاری از افراد سهمیه بندی و سهمیه بندی برای افراد و خودروها را افزایش قیمت آن می دانند و یا فکر می کنند بستری برای افزایش قیمت بنزین فراهم می شود که اینطور نیست. به همین دلیل می خواهیم هفته آینده قبل از بررسی بودجه در مقابل وزیر نفت حاضر شویم و به نمایندگان مردم و مردم توضیح دهیم که هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

وی با بیان اینکه این طرح تا پایان سال اجرایی نخواهد شد، گفت: برای اجرای آن در کیش و کشم باید امکانات اولیه از جمله نحوه دریافت پول و نحوه فروش بنزین فراهم شود. قطعا مجلس بویژه کمیسیون انرژی مخالف افزایش قیمت بنزین است و آن را تنها راه بهبود وضعیت فعلی نمی داند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا برای هر کد ملی بنزین پرداخت می شود نه خودرو، گفت: انتظار می رود وزارت نفت و وزیر دارایی موضوع را استعلام کنند. برای کسانی که ماشین دارند این اتفاق می افتد. پرداخت مقدار بنزین؛ طبیعتا افرادی هستند که ماشین ندارند و باید سهمیه بگیرند.

وی افزود: دوستان معتقدند انفال سوخت و بنزین است و انفال مال همه است؛ بنابراین باید عدالت رعایت شود.

حسنوند تصریح کرد: وضعیت تولید در کشور ما مشخص است. نباید طوری رفتار کنید که واردکننده سوخت شوید. ما مسیر تبدیل شدن به یک صادرکننده سوخت را در پیش گرفتیم. پس دیگر نباید واردکننده شویم. به همین دلیل است که می گویم این طرح یک ایده ناقص است که در دولت اتفاق نظر وجود ندارد.

اگر قرار باشد به هر نفر 15 لیتر بنزین داده شود، سهمیه بنزین برای یک خانواده دو نفره از 60 لیتر به 30 لیتر افزایش یافته است و این با عدالت منافات دارد، وی در پاسخ به این سوال گفت: من. با شما موافقم؛ به همین دلیل است که می گویم این طرح، ایده ای است که عده ای مطرح کرده اند، نه ایده ای که در مجلس مطرح شده است. به همین دلیل وزیر نفت هفته آینده در مجلس به نمایندگان توضیح خواهد داد که بدون بررسی و کارشناسی دقیق، اظهارات برخی موارد تبعات مثبت و منفی دارد. در برخی موارد پیوست های فرهنگی، اطلاعاتی، اجتماعی، امنیتی، اقتصادی و فنی وجود دارد که باید با موافقت مجلس و دولت و دستگاه های مختلف اجرا شود. همچنین همه باید با توجه به زیرساخت های آن در مورد آن نظر دهند.

رئیس کمیسیون انرژی درباره نحوه اجرای طرح جدید دولت برای بنزین از 15 دی ماه در کیش گفت: در حالی که هنوز چیزی مشخص نیست چگونه می توان آن را اجرایی کرد؟ به گفته دولت این عملیات در کیش و کشم به صورت آزمایشی انجام می شود، اما باید زیرساخت ها ایجاد شود. وزیر نفت هفته آینده به مجلس می آید و پس از آن همه زوایا بررسی و اطلاع رسانی خواهد شد.

[ad_2]

Todd Holland

متفکر. معتاد رسانه های اجتماعی متعصب الکل استاد وب. مبشر قهوه معمولی.

تماس با ما