رفیق ایرانی فقط شما آقای ماهنگایی

[ad_1]

روزنامه همشهری: در روزهایی که مشکلات معیشتی به طور کامل احساس می شود، روزهایی را بخوانید که مردم از تورم و مشکلات اقتصادی ضربه سختی خوردند.

علیرضا احمدی: سال 95 یکی از سخت ترین سال های اقتصاد ایران در دهه 70 بود. سالی که تورم به شدت افزایش یافت و قیمت دلار همراه با نرخ تورم بالا رفت، در مسیر رکوردشکنی قرار گرفت و این معضل آرامش جامعه را بر هم زد و مشکلات معیشتی مردم به مشکل اصلی مردم تبدیل شد. کشور شد ; تورمی که اقتصاد کشور و مردم با آن روبه‌رو بود بی‌سابقه بود و از آن زمان تاکنون تجربه نشده بود.

رفیق ایرانی فقط شما آقای ماهنگایی

کاهش قیمت نفت و عدم تعادل در درآمدهای داخلی و مخارج ارزی باعث افزایش بیشتر قیمت ها در بازار مصرف عمومی شد و افزایش قیمت برخی از کالاها مانند سیب زمینی تأثیر روانی قابل توجهی بر افکار عمومی گذاشت و اعتراضات عمومی در برخی نقاط به همراه داشت. مانند شهر اسلام در استان تهران، مینی‌بوس نیز در صبح روز ۲۴ فروردین پس از افزایش کرایه تعطیل شد.

سال دوم دولت دوم شرایط خاصی برای اقتصاد کشور داشت. از یک سو تورم داخلی و از سوی دیگر فشارها و تحریم های آمریکا شرایط را برای ایران پیچیده می کرد. در چنین شرایطی، برنامه «پنج سال اول توسعه ملی» بر اساس بررسی ها با موفقیت نسبی به پایان رسید و سال 1374 اولین سال اجرای برنامه «پنج سال دوم توسعه ملی» بود که به آزادسازی و آزادسازی اقتصادی وابسته بود. در خصوص خصوصی سازی بود. هدف اصلی برنامه از نظر ساختار و ماهیت پیش بینی 1.5 درصدی بود.

همچنین در سال ۱۳۷۴ فعالیت های وزارت نفت برای جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز ایران با استفاده از الگوی قراردادهای «دوجانبه» وارد مرحله جدیدی شد. این در شرایطی بود که فشارهای آمریکا در منطقه در حال افزایش بود. بیل کلینتون، رئیس جمهور وقت آمریکا، در 24 اسفند 94، درست چند روز قبل از آغاز سال 1374، فرمان اجرایی شماره 12957 را صادر کرد و کمک به توسعه منابع نفتی ایران را ممنوع اعلام کرد که با معامله یا مشارکت افشا شد. در قراردادهای صنعت نفت و گاز ایران ممنوع است.

رفیق ایرانی فقط شما آقای ماهنگایی

این دستور، اشخاص حقیقی و حقوقی ایالات متحده یا نهادهای تحت مدیریت نهادهای آمریکایی را از مشارکت در قراردادها یا ارائه ضمانت به اشخاص ثالث در قراردادهایی که «توسعه منابع نفتی ایران را نظارت یا مدیریت می‌کنند» و این شامل تأمین مالی توسعه بخش نفت ایران می‌شود، منع می‌کند.» اگرچه این دستور منجر به لغو قرارداد شرکت آمریکایی کونوکو با ایران شد، اما در اواسط سال 1995 در مجموع 2 1.2 میلیارد قرارداد توسعه با فرانسه برای بخش های “A” و “E” سیری امضا شد. اولین پروژه صنعت نفت و فروش گاز کشور مورد توجه قرار گرفت.

تصویب پیش نویس قرارداد بین المللی حمل و نقل جاده ای بین دولت های ایران و ارمنستان در اردیبهشت ماه، افتتاح بازار مرکزی میوه و تره بار در تهران در مراسم هاشمی رفسنجانی در اردیبهشت ماه، تاسیس شرکت پست بانک دولتی در شهریورماه. ایران 12 موافقتنامه همکاری دوجانبه امضا شده بین ایران و موزامبیک در مردادماه را تایید کرد، موافقت کابینه با ساخت آزادراه تهران – شمال در مردادماه، روابط سیاسی و اقتصادی ایران و ویتنام در سفر هاشمی رفسنجانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. یکی از مهمترین اخبار اقتصادی سال 74 انتشار پیش نویس «رفع فقر از کشور» توسط رئیس جمهور در سفر مهر و بهمن ماه سازمان برنامه و بودجه به کشور بود.

علی عمادی: همانطور که گفتیم در سال 74 در اوایل دهه 70 تورم به رکورد 49.1 درصد رسید. اما با توجه به این تورم، بازار سهام رشد کرد و شاخص کل بورس با رشد 123.1 درصدی به رقم 1549.4 رسید. در بازار غیررسمی دلار 53.2 درصد بالاتر از میانگین قیمت 404 تومان معامله شد. این بار اما بازار طلا و سکه یکی از بازارهای دیگر باقی ماند و سکه تمام بهار استقلال که تنها 45.5 درصد رشد داشت، به طور میانگین 44 هزار و 170 تومان معامله شد. قیمت بنزین نیز امسال دو برابر شده و از 5 تومان به لیتری 10 تومان رسیده است.

رفیق ایرانی فقط شما آقای ماهنگایی

قیمت مسکن در کشور در سال جاری نسبت به سال قبل 34 درصد افزایش داشته است. هر واحد مسکونی از یک واحد مسکونی در کشور به طور متوسط ​​35 هزار و 800 تومان بوده است. بعد از تهران، شیراز با 33 درصد رشد معادل 45 هزار و 100 تومان در هر متر مربع با گران ترین میانگین قیمت آپارتمان است. ارزان ترین میانگین قیمت اراک با متری 23 هزار و 600 تومان بوده است.

در سال 74 میانگین قیمت آپارتمان در تمامی شهرهای منتخب نسبت به سال قبل افزایش یافت اما زنجان پس از تهران بیشترین رشد را داشت. در زنجان هر مترمربع آپارتمان مسکونی بیش از 55 درصد معادل 29 هزار و 800 تومان افزایش یافت اما در تهران میانگین قیمت 61 درصد افزایش یافت.

متوسط ​​قیمت هر متر مربع آپارتمان در تهران 95 هزار و 800 تومان بوده است. منطقه یک با 183 هزار و 300 تومان بیشترین و منطقه 18 با 50 هزار و 200 تومان کمترین میانگین را داشته اند. میانگین قیمت ها در تمام مناطق در سال جاری افزایش یافته است. منطقه 5 بیش از 83 درصد، منطقه 4 74 درصد، منطقه 8 73 درصد و منطقه 11 بیش از 72 درصد افزایش یافته است. از بین مناطق 20 گانه شهر تهران، کمترین افزایش مربوط به منطقه 17 با 36 درصد و منطقه 12 با 42 درصد بوده است.

رفیق ایرانی فقط شما آقای ماهنگایی

در تهران میانگین اجاره بهای هر متر مربع آپارتمان با 32 درصد افزایش به 392 تومان رسید. یعنی امسال برای یک واحد 100 متری به طور متوسط ​​ماهیانه 39240 تومان (بدون سپرده) اجاره پرداخت شد. با 32 درصد افزایش نسبت به سال قبل، بیشترین اجاره بها مربوط به منطقه 3 با متری 652 تومان و کمترین درآمد با متری 258 تومان با منطقه 18 با احتساب 73 سال بوده و رقابت 16 درصد افزایش داشته است. امسال متوسط ​​اجاره بها در منطقه 7 با 47 درصد افزایش به 567 تومان و در یک منطقه با افزایش 42 درصدی به متری 551 تومان رسید.

در سال 1353 دستمزدها 37 درصد افزایش یافت و حداقل دستمزد 16000 تومان بود. میانگین هزینه در سال جاری 90 هزار و 881 تومان در ماه بوده است، در حالی که میانگین درآمد خانوار ایرانی 69 هزار و 444 تومان بوده و شکاف درآمد و هزینه خانوار به بیش از 31 درصد رسیده است.

قیمت مواد غذایی و آشامیدنی خانگی در سال جاری حدود 44 درصد افزایش یافته است. در 74، گوشت گوسفندی با 58 درصد افزایش نسبت به سال قبل به کیلویی 964 تومان رسید. در نتیجه این افزایش قیمت، مصرف سالانه گوشت گاو در خانوارهای ایرانی 10 کیلوگرم کاهش یافت و به 76 کیلوگرم (6.3 کیلوگرم در ماه) رسید. افزایش قیمت ها همچنین باعث کاهش مصرف برنج، ماست، پنیر، شکر و سیگار ایرانی و خارجی شد. در مقایسه با سال 1973، بیشترین افزایش در هزینه های خانوار مربوط به پوشاک و کفش با 51 درصد بوده است.

رفیق ایرانی فقط شما آقای ماهنگایی

رفیق ایرانی فقط شما آقای ماهنگایی

[ad_2]

Aron Trujillo

نرد اینترنتی. ارتباط دوستانه مبشر قهوه. متخصص موسیقی بسیار متواضعانه. مدافع تلویزیون آماتور

تماس با ما