سالهای ناگوار گذشته است. آیا سال 2021 موفق خواهد بود؟

[ad_1]

ایران: سال 2020، یکی از غیرمنتظره ترین سال های دهه های اخیر، به پایان رسیده است.

سالی که هیچ‌کس فکر نمی‌کرد همه‌گیری جهانی تعیین‌کننده‌ترین رویداد باشد و همه پیش‌بینی‌ها رد شوند. در سال 2020، رشد اقتصاد جهانی در برابر پیش‌بینی سال 2019 که حدود 3 درصد بود، به منفی 4.4 درصد کاهش یافت.

امسال یکی از مهم ترین و عجیب ترین اتفاقات اقتصادی جهان و کاهش منفی 40 دلاری قیمت نفت بود. نرخ بیکاری نیز در سال جاری به بالاترین حد خود در یک دهه گذشته رسیده است، همانطور که رشد اقتصادی کشورهای نوظهوری مانند هند، جایی که منفی 10 درصد و مکزیک منفی 9 درصد رشد کرد، نشان می دهد.

رشد اقتصادی در خاورمیانه و آسیای مرکزی به منفی 4.1 درصد کاهش یافته است. اکنون، با شروع سال 2021، پیش‌بینی‌کنندگان می‌گویند که این بیماری همچنان بر روند سال جدید تسلط خواهد داشت. اما تحولات دیگری نیز برای سال 2021 پیش بینی می شود، از جمله احتمال بازگشت آمریکا به توافقنامه 2015 با ایران و همکاری جدی تر دولت برای کاهش انتشار کربن. در این زمینه، فایننشال تایمز – FT – برخی از تحولات بالقوه در سال 2021 را بررسی کرده و چشم انداز جهانی را برای سال جاری ترسیم کرده است.

کووید 19 به عنوان یک اورژانس بهداشت عمومی بین المللی عمل می کند

پیش‌بینی‌های فایننشال تایمز پاسخ می‌دهد که آیا سازمان بهداشت جهانی به وضعیت اضطراری بهداشت عمومی کووید-19 در سال 2021 پایان می‌دهد یا خیر. پاسخ منفی است. به گفته یکی از محققان، اگر پایان بحران کرونا تا پایان سال 2021 اعلام شود، این یک پیروزی قابل توجه برای علم، پزشکی و سیاست جهانی خواهد بود. اما برای موفقیت، همه چیز از واکسیناسیون گرفته تا اقدام اجتماعی و حفظ فاصله ثابت باید به درستی انجام شود.

جهان وارد سال 2021 شده است که در آن روزانه حدود 10000 نفر جان خود را از دست می دهند. تقریباً مسلم است که تا پایان سال 2021، تعداد مرگ و میر ناشی از بیماری عروق کرونر قلب بسیار کمتر از امروز خواهد بود، اما آنقدر کم نیست که بتوان رسماً به این همه گیری پایان داد.

آیا آمریکا و چین به توافق تجاری دست خواهند یافت؟

پاسخ به این سوال در برآوردهای فایننشال تایمز نیز منفی است. جهان شاهد لحن هماهنگ‌تری بین بایدن آینده و دولت پکن است و هیچ یک از مسائل اساسی بین دو کشور – از نقض WTO گرفته تا استانداردهای کار و محیط‌زیست گرفته تا قوانین غول‌های فناوری و اقتصاد دیجیتال – به احتمال زیاد رخ نخواهد داد. حل شد.

بنابراین، انتظار می رود مشکل “یک جهان، دو سیستم” ادامه یابد. از آنجایی که انتظار می رود اعتراضات گسترده علیه سلطنت چین در هنگ کنگ برگزار شود، بعید است که این اتفاق بیفتد. اعتراضات علیه رژیم خشن این کشور در پکن ممکن است در سال 2021 هرازگاهی شروع شود، اما تصور اینکه این اعتراضات گسترده و پایدار باشد دشوار است.

اقتصاد هند رو به بهبود است

پیش بینی می شود اقتصاد هند در سال 2021 بهبود یابد. شیوع ویروس کرونا به اقتصاد هند ضربه سختی زده است. در سه ماهه آوریل تا ژوئن 2020، تولید ناخالص داخلی آن انقباض تاریخی حدود 24٪ را تجربه کرد. پیش بینی می شود اقتصاد تا سال 2020 9 درصد کوچک شود، اما انتظار می رود اقتصاد هند بتواند این کاهش را معکوس کند و در سال 2021 حدود 10 درصد رشد کند.

آیا مادورو در قدرت ونزوئلا باقی خواهد ماند؟

فایننشال تایمز پیش بینی می کند که نیکلاس مادورو در سال 2021 قدرت را در ونزوئلا حفظ کند. مادورو با وجود اینکه کشورش در بدترین بحران اقتصادی جهان قرار دارد و تولید ناخالص داخلی آن طی 5 سال 75 درصد کاهش یافته است، مادورو در سال 2021 در ونزوئلا قدرت را در دست خواهد گرفت.

ایالات متحده به توافق هسته ای 2015 ایران بازگشت

فایننشال تایمز پیش بینی می کند که در سال 2021، ایالات متحده به توافق هسته ای 2015 ایران باز خواهد گشت. جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا می‌گوید در صورتی که ایران به “پایبندی کامل” خود بازگردد، واشنگتن دوباره به توافق می‌پیوندد. حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران نیز گفته است که لغو تحریم‌های آمریکا فعالیت‌های هسته‌ای تحت توافق تهران را کاهش می‌دهد. هر دو با اعتماد به نفس خود کنار می‌آیند که فعالیت‌های بازی خود را آغاز می‌کنند.

آقای روحانی معمار این توافق بود و آینده آن میراث تعیین کننده آینده اوست. بسیاری از اعضای تیم آقای بایدن در حال مذاکره بر سر این توافق هستند و می خواهند تصمیم دونالد ترامپ برای خروج را لغو کنند. اما تعدادی موانع بالقوه وجود دارد که یکی از آنها می تواند انتخابات ریاست جمهوری ایران در ژوئن و شخص منتخب در آن باشد.

نقطه عطفی در تاریخ خودروهای الکتریکی

سوال این است که آیا سال 2021 نقطه عطفی برای خودروهای الکتریکی خواهد بود؟ پاسخ فایننشال تایمز مثبت است. فروش خودروهای الکتریکی در چین، آلمان و اسکاندیناوی قابل توجه است و مورگان استنلی پیش بینی می کند فروش جهانی خودروهای الکتریکی تا سال 2021 بیش از 50 درصد رشد خواهد کرد.

ارزش سهام پنج شرکت بزرگ فناوری ایالات متحده افزایش یافت

FT تخمین می زند که ارزش بازار پنج شرکت بزرگ فناوری ایالات متحده به 8 تریلیون دلار برسد. پس از آنکه ارزش مجموع سهام اپل، مایکروسافت، آمازون، آلفابت و فیس بوک طی دو سال بیش از دو برابر شد و با وجود تنظیم کننده بودن به ۷ تریلیون دلار رسید، اکنون ارزش این شرکت ها به نزدیک به ۸ تریلیون دلار رسیده است. دلار، فایننشال تایمز به سرمایه گذاران توصیه می کند که این غول های فناوری را ترک کنند. چون وضعیت ایده آل را پشت سر گذاشته اند.

بیش از نیمی از کارکنان اداری اروپا به دفاتر خود باز می گردند

بسیاری از کارمندان ادارات در طول همه‌گیری کرونا دوست داشتند از خانه کار کنند، اما زندگی در سال 2020 برای کسانی که در خانه‌های کوچک زندگی می‌کنند یا شرایط خاصی دارند، خوشایند نبود. یک نظرسنجی منظم از کارگران مورگان استنلی در پنج کشور اروپایی نشان داد که 28 تا 30 درصد از کارکنان اداری پس از تابستان از خانه کار نمی کنند.

11 تا 14 درصد این شرایط را برای آینده نمی خواستند. البته اکثر کارمندان می خواهند حداقل یک روز در هفته از خانه کار کنند و باید این انتخاب را انجام دهند. اما با توزیع واکسن های موجود، انتظار می رود تا سال 2021، مردم 2 از 5 روز کاری در هفته به سر کار بازگردند و بنابراین انتظار می رود نیمی از کارگران در اروپا به سر کار بازگردند.

آیا S&P 500 از مرز 4000 عبور خواهد کرد؟

فایننشال تایمز پیش بینی می کند که تا سال 2021، S&P 500، فهرستی از 500 سهام برتر در بازارهای سهام نیویورک و نزدک، از 4000 واحد عبور کند. شاخص هم اکنون در محدوده 3756 واحد قرار دارد. به لطف بانک های مرکزی و دولت ها، این شاخص در سال 2020 با سودی حدود 15 درصد به پایان رسید.

آیا انتشار کربن جهانی به سطح قبل از اپیدمی بازخواهد گشت؟

فایننشال تایمز با توجه به بازگشت انتشار کربن در دوران پیش از اپیدمی کووید 19، پیش بینی کرد که محدودیت ها کاهش یافته و ترافیک افزایش می یابد. پس از اینکه کرونا اقتصاد جهان را به کما برد، بزرگترین کاهش سالانه انتشار کربن از زمان جنگ جهانی دوم در سال 2020 حدود 7 درصد کاهش یافت.

اتحادیه اروپا خواهان احیای سبز است، اما برنامه های محرک در سایر اقتصادهای بزرگ همچنان به سمت شرایط سوخت فسیلی در حال حرکت هستند. این نشان می دهد که سطوح انتشار کربن تا سال 2021 به سطوح پس از سال 2008 بازخواهد گشت، علیرغم تعهدات کشورها در آستانه اجلاس آب و هوا COP26 سازمان ملل در گلاسکو.

نفت بالای 50 در هر بشکه

انتظار می رود قیمت نفت در سال 2021 به بالای 50 دلار در هر بشکه برسد. بازار نفت در طول برنامه واکسیناسیون عروق کرونر تقویت شده است. اما با ماه ها محاصره و ممنوعیت سفر که مصرف و قیمت ها را کاهش می دهد، آیا می توانیم خوش بین باشیم؟ انتظار می رود مصرف سوخت با رشد اقتصاد جهانی افزایش یابد. فایننشال تایمز اتحاد بین اوپک، روسیه و متحدانش را شکننده می‌داند و بدترین سناریو را می‌بیند، زیرا لغو کنترل‌ها و آزادسازی میلیون‌ها بشکه شامل توافق کاهش تولید اوپک پلاس می‌تواند برآوردهای نفتی بیش از بیش از آن را به خطر بیندازد. 50.

[ad_2]

Serena Wells

معتاد عمومی رسانه های اجتماعی. متعصب افراطی سفر. فریلنسر متعصب وب. مستعد حملات بی تفاوتی. زیاد می افتد

تماس با ما