سرنوشت متفاوت دو ایرانی در اروپا

[ad_1]

مهدی تریمی و علیرضا بارانوند اسطوره های فوتبال ایران هستند که با وجود مشترکات مسیرهای متفاوتی را در پیش گرفته اند. هر دو که کم و بیش محبوب ترین بازیکنان پرسپولیس، موفق ترین بازیکنان تیم ملی و اسطوره های معروف فوتبال ایران هستند، حالا خلق و خوی متفاوتی دارند. یکی رو به افول است و دیگری آنقدر می درخشد که تیم فعلی او با وجود بزرگ بودن کوچک به نظر می رسد. مقایسه علیرضا بارانوند و مهدی ترینی قابل توجه است چرا که اوج فوتبال هم در پرسپولیس بود و هم علیرغم پست های مختلف هر کدام از بهترین بازیکنان تیم ملی بودند اما اتفاقی که افتاد این بود که علیرضا بارانویند مهدی طارمی را سقوط داد. طرف اوست راه رسیدن به قله؟

به گزارش شرق، علیرضا بارانوف یکی از بهترین دروازه بان های امروز ایران است. آنها نمونه بارز کار سخت هستند. سناریوهای مختلفی در زندگی بایرون ویند وجود دارد که ساختن تنها یکی از فیلم های او نمی تواند همه واقعیت ها را بیان کند. با این وجود زندگی حرفه ای او قطعا به قبل و بعد از حضورش در پرسپولیس محدود می شود. «بیرو» در پرسپولیس محبوبیت بیشتری پیدا کرد، در آسیا درخشید و دروازه بان شماره یک تیم ملی شد. باران وندی که در پرسپولیس بازی می کند یکی از دو دروازه بان برتر آسیا است. علیرضا برای داشتن یک زندگی حرفه ای بهتر، مثل خیلی های دیگر تصمیم گرفت به فوتبال اروپا برود تا شگفتی های زندگی اش را تکمیل کند. او آنتورپ را در لیگ بلژیک آغاز کرد تا دوران جدیدی را آغاز کند. علی رضا علیرغم تذکراتی که برای این انتخاب به او داده شد، گفت که تنها شش ماه در این تیم می ماند و پس از آن راهی تیم های مطرح اروپا خواهد شد. براندون روحیه خوبی داشت، اما حتی فکرش را هم نمی کرد که شش ماه روی نیمکت بنشیند تا فرصت بازی پیدا کند. حضور در بلژیک آنطور که انتظار می رفت برای بایرون ویند خوب نبود. او در این لیگ 10 بار به میدان رفت، 11 گل به ثمر رساند و 4 کلین شیت کرد. دروازه بان مجبور شد به دلیل نیمکت و نشستن ثابت تصمیم به رفتن بگیرد.

انتخاب تیم جدید حتی به عنوان بازیکن قرضی دومین اشتباه بایرون ویند در اروپا بود. او از طریق آنتورپ به تیم ضعیف تری در فوتبال اروپا و این بار در لیگ پرتغال یعنی بوویستا رفت. به امید رستاخیز “بیرو” این بار از هفته های اول تمرین کرده است. او مریض نبود، آسیبی ندید و در خطر مشکل ویزا نبود. در این تیم ضعیف پرتغالی که دروازه بان اصلی آن 40 سال سن داشت، انتظار می رفت بارون ویند خیلی زود ستاره شود، اما او هفت هفته و در نهایت از هفته هفتم تا چهاردهم قبل از مصدومیت نیمکت نشین شد. فرصت بازی پیدا کرد بوستا برنده شد. آمارها در این مدت چندان مشخص نیست. هشت بازی، 675 دقیقه، 15 گل و تنها دو کلین شیت. از دو کلینیک، تنها یک میدان به کل 90 دقیقه می پردازد.

از آن بدتر اینکه ۲۵ هفته از دقیقه هشتاد و چهارم هفته چهاردهم لیگ پرتغال می گذرد و این بازی به علیرضا بارانویند نرسیده است! او نزدیک به سه ماه است که نیمکت نشین است! غروب او آنقدر دیدنی است که حالا جایگاهش را در تیم ملی از دست داده و پشت دروازه بان خوبی به نام امیر ابیدزاده گیر کرده است. برانوندی که شش ماه را برای فتح اروپا سپری کرد، دو فصل است که از یک نیمکت به تیم دیگر منتقل شده است. ستاره آینده دار فوتبال ایران که به گفته استعدادیاب تورینو می تواند سری آ را غافلگیر کند، دیگر برای تیم معلولی مانند بوویستا بازی نمی کند. بارو که روزهای نابی را در فوتبال ایران با مهار پنالتی رونالدو در جام جهانی و شرمساری زاوی در لیگ قهرمانان آسیا سپری کرد، حالا چاره ای جز این ندارد. زندگی در اروپا بدون گارانتی بازی یا بازگشت به ایران با گارانتی 100% بازی.

پورتو برای مهدی کوچک شده است.

سرنوشت مهاجم سابق این تیم که حالا با عناوین مختلفی از آن یاد می شود بسیار درخشان شده است چرا که اقبال این ستاره که از پرسی پلیس به دروازه تیم پرتغالی رسیده بود، خوب نبود. مهدی ترینی هیولای سه چشم پورتو اگر بهترین بازیکن لیگ این کشور نباشد قطعا یکی از بهترین بازیکنان این روزهاست. او هم مثل علیرضا بیرن ویند فوتبالش را قبل و بعد از حضورش در پرسپولیس ادغام کرده اما برخلاف علیرضا احتمالا در انتخاب تیم هایش برای دوران حرفه ای اش دقت بیشتری داشته است. طارمی الغرافه پس از پرسپولیس به قطر سفر کرد و با وجود شایعات فراوان مبنی بر بازگشت او به ایران، از لیگ پرتغال و تیم گمنام ریو اونیو جدا شد.

در آنجا درخشان ظاهر شد او 37 بار بازی کرد، 21 گل زد و 5 پاس گل داد. کار به جایی رسید که دو تیم معروف پرتغالی پورتو و بنفیکا برای رسیدن به آن دست و پنجه نرم کردند. در نهایت بخت به پورتو پیوست تا در خط حمله تیم ملی ایران به میدان برود. ترمی در اولین فصل حضورش در پورتو به مدت 7 هفته روی نیمکت نشست، اما از همان بازی فرصت بازی را پیدا کرده بود که نشان می داد مربیان پورتو در مورد او اشتباه می کردند. از زمانی که دومین فصل حضورش در بهترین تیم پرتغالی را سپری می کند، لحظه ای را از دست نداده است. طارمی تاکنون در مجموع 84 بازی انجام داده و 40 گل به ثمر رسانده و 34 پاس گل نیز به هم تیمی های خود داده است! آمار او در این فصل نیز دیوانه کننده است. ستاره سابق پرسپولیس که در فصل جدید در هیچ مقطعی موفق به گلزنی نشد، مدت هاست موتور خود را روشن کرده و با گل ها یا پاس گل های خود فوتبال اروپا و به خصوص پرتغال را مبهوت کرده است.

طارمی در این فصل پس از 24 بازی، 13 گل به ثمر رسانده و 12 پاس گل به هم تیمی های خود داده است. این آمار نشان می دهد مهدی ترینی به تنهایی روی 40 درصد گل های تیمش تاثیرگذار است. او با همین تعداد گل این روزها چهارمین گلزن برتر لیگ پرتغال است و از اینکه با توجه به سن و سالش دیر به فوتبال اروپا معرفی شد متأسف است. البته این مقدمه متأخر مشکلی برای اصلاح ایجاد نمی کرد. چرا که در حال حاضر تیم های سرشناس پنج لیگ مطرح اروپایی برای به خدمت گرفتن مهاجم 29 ساله تیم ملی ایران دندان تیز کرده اند. خیلی ها می گویند محدودیت تیم پورتو برای مهدی کم شده و برخلاف علیرضا بارانویند که ظاهرا چاره ای جز بازگشت به فوتبال ایران ندارد، تیم های بزرگ انگلیسی و اسپانیایی می توانند در ترکیب بدرخشند. این به شرطی است که پورتو با فروش مهاجم ایرانی خود با قیمت مناسب موافقت کند. شاید Portwines بهتر از هر کس دیگری می دانست که این قطعه تعمیرات با ارزش چیست، بنابراین آنها به سرعت یک بند 60 میلیون یورویی را به آن ضمیمه کردند تا تیم های کمتری برای خرید آن وجود داشته باشد.

[ad_2]

Dale Mckee

سازمان دهنده Wannabe. معتاد اینترنت متعصب زامبی. علاقه مندان به شبکه های اجتماعی. دانش پژوه مواد غذایی

تماس با ما