سطح آب دریای خزر در سال گذشته 19 سانتی متر کاهش یافته است

[ad_1]

روسیه برای توسعه فعالیت های کشاورزی و مسیرهای حمل و نقل دریایی بر روی رودخانه هایی که به دریای خزر می ریزند مخازن بزرگی ساخته است و در سال های اخیر تغییراتی در جریان آب در دریای خزر ایجاد شده است.

به گزارش تسنیم، نوسانات سطح دریای خزر گاه نگرانی هایی را در خصوص از بین رفتن منابع اقتصادی و زیرساخت های حیاتی ساحلی از جمله بنادر دریای خزر ایجاد می کند و گاه منجر به چالش های زیست محیطی قابل توجهی مانند خشک شدن تالاب های ساحلی می شود.

متأسفانه تجاوز انسان به حوضه آبخیز دریای خزر یکی از مهمترین عوامل بالا و پایین رفتن دریای خزر است. همزمان؛ تغییرات اخیر بیش از 20 سانتی متر در سال به دلیل اثرات کم بارندگی و افزایش دما زنگ خطری برای زیرساخت ها و بهره وری در مناطق ساحلی شمال کشور است.

سطح آب دریای خزر در 26 سال گذشته 1.5 متر کاهش یافته است که آمار قابل توجهی است. بیشتر این کاهش‌ها بین سال‌های 2008 و 2021 با کاهش قابل‌توجه در دبی رودخانه‌های اصلی شمالی از جمله ولگا اتفاق افتاد. سطح آب دریای خزر در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 19 سانتی متر کاهش چشمگیری داشت.

بر اساس نتایج تحقیقات منتشر شده، دریای خزر در چهار سال آینده حدود 40 سانتی متر و در 10 سال آینده حدود یک متر کوچک می شود. این در شرایطی است که سطح آب دریاها در سراسر جهان تا پایان قرن یک متر بالا می رود، اما سطح آب دریای خزر رو به کاهش است. این مطالعات که به احتمال افزایش 3 تا 4 درجه سانتی گرادی دما مرتبط با تغییرات اقلیمی در منطقه اشاره دارد، حاکی از آن است که افزایش تبخیر مهمترین عامل در کاهش سطح آب خزر است.

در عین حال لایروبی بنادر شمال کشور توسط سازمان های بنادر و دریانوردی در حال انجام است اما باید توجه داشت که هزینه لایروبی بسیار بالاست و در نتیجه هزینه نگهداری بنادر شمال افزایش می یابد. افزایش هزینه های کشور و متعاقب آن. نرخ حمل و نقل وجود دارد.

دریای خزر حوضه آبخیز با ارزشی است که می تواند نقش بسزایی در صادرات و واردات اقیانوسی کشور داشته باشد به طوری که نیروی دریایی شمال از بیشترین بهره برداری از کشتی ها برای کنترل بنادر این دره استفاده می کند. همچنین در صورت لزوم می تواند کشور را از بلای خشکسالی نجات دهد. بنابراین حفاظت از آن بسیار مهم است. متاسفانه طی چند سال اخیر سطح آب این آب ها کاهش یافته و مشکلاتی از جمله بندرگاه های کم عمق و خشک شدن بخش های وسیعی از خلیج گرگان و تالاب های انجلی را به همراه داشته است.

در واقع مقایسه منحنی های نوسانی بین 95 تا 1400 سال آب نشان می دهد که میزان کاهش سطح آب دریای خزر سه برابر شده است.

گزارش علمی پژوهشی مشترک مرکز علوم زیست محیطی دریایی دانشگاه اوترخت در برمن و گیسن آلمان و هلند در مورد زوال دریای خزر در پایان قرن بیست و یکم با استناد به مدل های دریای خزر 9 تا 18 متر طول. افزایش قابل توجه تبخیر منجر به اعلام سطح آب دریا شده است که باعث کاهش 23 تا 34 درصدی مساحت آب دریای خزر می شود.

همچنین در سال 2021، نتایج تحقیقات دیگری که توسط محققان دانشگاه ریدینگ سوئد، بیلور آمریکا و دانشگاه اویدو منتشر شد، نشان داد که مدل تعادل آب دریای خزر مدل های آب و هوایی CMIP 5 و CMIP 6، سطح آب خزر را دارد. کاهش یافته. بین هشت تا 20 متر. در پایان این قرن گزارش شده است.

شایان ذکر است دریای خزر توسط رودخانه ولگا از طریق کانال ولگا دان به آب آزاد متصل می شود و حدود 80 درصد آب خزر از این رودخانه تامین می شود. بنابراین نقش مهمی در حیات این دریاچه دارد، اما در چند سال اخیر به دلیل برخی ابتکارات برای توسعه و حفاظت از کشاورزی در روسیه، این رودخانه دچار نوساناتی شده است.

دولت روسیه برای توسعه فعالیت های کشاورزی و راه های حمل و نقل دریایی نیاز به احداث مخازن بزرگ بر روی رودخانه های منتهی به دریای خزر داشت، بنابراین جریان آب در دریای خزر در سال های اخیر تغییر کرده است. ساخت 12 مخزن بزرگ بر روی شاخه های اصلی رودخانه ولگا که به پروژه مخزن بزرگ ولگا-کاما معروف است از اهمیت بالایی برخوردار است. میزان آب رها شده به دریای خزر.

در مجموع، میانگین جریان رودخانه‌های دریای خزر حدود 12 درصد کاهش یافته است که 25 درصد متوسط ​​جریان درازمدت رودخانه ولگا است. قابل ذکر است که طی سالهای 1930-1978 سطح آب دریای خزر حدود 3 متر کاهش یافت و نقش مخازن در کاهش جریان رودخانه ها کاملاً مشخص است. تخمین زده می شود که حداکثر مصرف آب مخزن ولگا در سال 1980 40 کیلومتر مکعب بوده است، استفاده در سال 1990 بوده است که به دلیل افزایش بارندگی در حوضه آبریز به 26 کیلومتر مکعب افزایش یافته و در نهایت در قرن بیستم قابل توجه است. مصرف آب مخازن کاهش یافت.

در شرایط گرمایش جهانی که در آن بارندگی کاهش می‌یابد و دما افزایش می‌یابد و در نتیجه خشکسالی می‌شود، روسیه به دلیل توانایی خود در حفظ پتانسیل اقتصادی در قالب زمین‌های کشاورزی و پروژه‌های آب شیرین، استفاده از آب این مخازن را افزایش داده است. استفاده از آب ضروری است. و اگر کمبود آب وجود داشته باشد، راهی جز استفاده از مخازن بزرگ وجود ندارد و این امر با شدت گرمایش جهانی و کمبود آب شیرین در حوضه آبریز در حال تحول است. رودخانه ولگا.

تخلیه بیشتر تنها در سال 1980، حدود 40 کیلومتر مکعب آب از مخازن ولگا استفاده شد. این رقم معادل افت 10 سانتی متری در سال در سطح آب دریای خزر است. به امید اینکه اگر دولت روسیه آب را به میزان مصرف در سال 1980 از مخازن خارج کند، هدررفت شدید آب در دریای خزر رخ خواهد داد. در پنج سال گذشته سطح آب دریای خزر به شدت کاهش یافته است (بیش از 20 سانتی متر در سال). مهم است که بدانیم دولت روسیه از چه گزینه هایی برای مدیریت خشکسالی و مقابله با اثرات گرمایش جهانی، حفظ و حفاظت از پروژه های کشاورزی و ترانزیتی یا برنامه های ماهیگیری در مقیاس بزرگ استفاده می کند. آب و هوای ساحلی در هر صورت مدیریت صحیح آب رودخانه های شمالی یکی از اولویت های اصلی روسیه برای بهبود وضعیت اقتصادی است و در این میان استفاده از آب سدهای نظارتی اجتناب ناپذیر است.

بر اساس این بررسی، در 10 سال آینده سطح آب دریای خزر یک متر کاهش می یابد و این بدان معناست که در 10 سال آینده حمل و نقل و حمل و نقل دریایی با چالش هایی مواجه خواهد شد. در حال حاضر عمق آب در بندر انجلی 60 سانتی متر کمتر از سه سال گذشته است که تقریباً مشابه سایر بنادر ایران است.

[ad_2]

Olive Herman

سفر نینجا. زامبی نرد. متخصص فرهنگ پاپ معتاد آبجو ماون وب کارشناس مغرور غذا تنظیم کننده. دردسر ساز. خالق مشتاق

تماس با ما