سفیر عربستان سعودی مدعی مذاکرات تهران-ریاض شد

[ad_1]

سفیر عربستان سعودی در سازمان ملل در این گفتگو مدعی نقش ایران در از سرگیری روابط دیپلماتیک با ریاض شد.

به گزارش ایسنا، عبدالله المعلم سفیر عربستان سعودی در سازمان ملل در گفت وگو با روزنامه سعودی عرب نیوز درباره مذاکرات ایران و عربستان گفت:

المعلم مدعی موضع ایران در مذاکرات گفت: اما تا زمانی که ایران این بحث را بازی می کند به جایی نمی رسد.

به گزارش رویترز، سفیر عربستان سعودی در سازمان ملل در ادامه مدعی شد: مردم ایران نگاهی بلندمدت به این مذاکرات دارند. ما نمی خواهیم برای مذاکره مذاکره کنیم.

المعلم مدعی نقش ایران در منطقه شد و درباره یمن گفت: یمن نافرمانی می کند زیرا حوثی ها از حامیان خود به ویژه از ایران سلاح و مهمات می گیرند.

روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی از سال 2016 به دلیل تنش بین دو کشور تیره شده است. اما تهران و ریاض در طول سال گذشته چندین دور مذاکره برای از سرگیری روابط داشته اند.

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان ماه گذشته به فرانس 24 گفته بود که ادعاهای سفیر عربستان درباره مذاکرات تهران-ریاض «اولیه» بوده و هیچ مبنایی ندارد. در مذاکرات عمیق و جامع با ایران، ما و سایر کشورهای منطقه متعهد به ابراز نگرانی های خود هستیم. این به ما اجازه می دهد تا با همسایه خود ایران روابط عادی داشته باشیم. ما معتقدیم که ادغام منافع ممکن است، اما مستلزم رفع همه نگرانی‌های ما است. ما هنوز به یک نتیجه کلی در مورد این مذاکرات نرسیده‌ایم، اما به اندازه کافی پیشرفت کرده‌ایم که به ما اجازه می‌دهد به جلو برویم.

بن فرحان در پاسخ به این سوال که آیا این به معنای برگزاری دور دوم مذاکرات در آینده نزدیک است یا خیر، گفت: امیدواریم که چنین شود. ما هنوز برنامه ای نداریم، اما از آن استقبال می کنیم.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مذاکرات تهران – ریاض در بغداد آغاز روندی است که احتمالاً به پایان خواهد رسید و همه مشروط به تعهد جدی ریاض برای اقدام موثر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در مهرماه خاطرنشان کرد: مذاکرات ایران و عربستان در فضایی دوستانه و مثبت انجام شده و رایزنی ها و گفت وگوهایی درباره مسائل دوجانبه و منطقه صورت گرفته است. موضوعاتی که قرار بود مطرح شود قرار بود بین هیئت های دو کشور مورد بحث و مشورت قرار گیرد. این گفتگوها و تماس ها ادامه دارد.

وی افزود: تنها چیزی که در مورد این بحث می توانم بگویم این است که این بحث ها محترمانه و به همان اندازه جدی است و امیدواریم به سرانجام برسد و باید بگذاریم این بحث به مسیر آنها ادامه پیدا کند و به کانال برسد. نتیجه ..

[ad_2]

Nick Webster

مزاحم عمومی فن غذا. حلال مشکل بدون عذرخواهی کارآفرین. خواننده.

تماس با ما