سقوط آزاد “فروش خودرو”

[ad_1]

صورت های مالی سه خودروساز بزرگ کشور نشان می دهد که آنها در 11 ماهه امسال حدود 800 هزار دستگاه از محصولات خود را به فروش رسانده اند و این در حالی است که تولید آنها حدود 30 هزار دستگاه افزایش یافته است. بر اساس این ارقام، ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو حدود 40 درصد از تولید 11 ماهه خود را تا پایان بهمن ماه به انبارها ارسال کردند. همچنین آمار تولید ماهانه شرکت های بزرگ خودروسازی کشور نشان می دهد که در بهمن ماه نسبت به دی ماه خودرو کمتری فروخته اند. بر اساس اطلاعات ارائه شده به بورس، فروش غول های جاده ویژه در دی ماه حدود 110 هزار دستگاه بوده در حالی که فروش آنها در بهمن ماه به 70 هزار دستگاه نرسیده است. بر اساس آمارهای مربوطه، فروش خودروسازان بزرگ در دومین ماه زمستان و نسبت به ماه اول این فصل حدود 43 درصد کاهش داشته است.

با توجه به وضعیت فروش خودروسازان از ابتدای سال تا پایان ماه یازدهم به نقل از دنیای اقتصاد، مشخص می شود که بیشترین کاهش فروش در بهمن ماه بوده که پیش از این در مردادماه ثبت شده بود. بر اساس این اطلاعات، مجموع فروش شرکت‌های خودروسازی در اولین ماه سال جاری به 66 هزار و 920 دستگاه در مقابل 40 هزار و 521 دستگاه در اردیبهشت ماه رسید. این در مقایسه با کاهش 40 درصدی فروش سه خودروساز بزرگ کشور در مقایسه با ماه می و آوریل است. با این حال، در ماه ژوئن مجموع فروش به 78000 دستگاه رسید که به خودروسازان اجازه می‌دهد 95 درصد بیشتر از ماه می محصولات خود را بفروشند.

با این حال، آمار فروش خودروسازان در ماه جولای به اوج خود رسید و به بیش از 100000 دستگاه رسید. آنها در ماه ژوئن 312 درصد محصولات بیشتری را در مقایسه با 102223 دستگاه در ماه جولای فروختند. با این حال، در ماه اوت، فروش تنها به 60000 دستگاه کاهش یافت که 41 درصد کاهش در تعداد محصولات فروخته شده توسط خودروسازان بزرگ در این ماه نسبت به جولای است. با فروش 73764 دستگاهی خودروسازان بزرگ در ماه سپتامبر، وضعیت بسیار بهتر بود. این ارقام حاکی از افزایش 30 درصدی فروش خودرو در شهریورماه نسبت به مرداد ماه است. با این حال، فروش در ماه اکتبر دوباره کاهش یافت، به طوری که خودروسازان بزرگ 62287 دستگاه فروختند و محصولات خود را حدود 16 درصد کمتر از ماه سپتامبر فروختند.

در ماه نوامبر، اگرچه فروش خودروسازان بهبود یافت، اما کمتر از 3000 دستگاه بود. در دسامبر، خودروسازان 73359 دستگاه فروختند که حدود 13 درصد بیشتر از ماه نوامبر است. با این حال، در ژانویه، خودروسازان به بیش از 109000 وسیله نقلیه رسیدند که فروش آن تقریباً 50 درصد افزایش یافت. با این حال، ارقام فروش در ماه فوریه کاهش یافت و حدود 43 درصد کاهش یافت و به حدود 62000 دستگاه رسید.

با این حال، طی چند هفته گذشته، خودروسازان استراتژی های تولید خود را تغییر داده و تجاری سازی محصولات دپو را در اولویت قرار داده اند. به عبارت دیگر، خودروسازان به‌جای افزایش تولید با محصولات «ناقص»، به تکمیل و تجاری‌سازی محصولات باقی‌مانده از انبار (به دلیل کمبود قطعات یدکی) سرعت بخشیده‌اند. در گزارش اخیر پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی درباره موجودی انبارهای خودروسازان، روند ترخیص خودروهای دپوی خودروها در دی ماه شتاب گرفته است. ارقام موجود نشان می دهد که خودروسازان در ژانویه بیش از تولید خود فروخته اند.

به همین مناسبت در اولین ماه زمستان روند تجاری سازی خودروهای دپوی سرعت گرفته است و آمارهای بهمن نشان می دهد که فروش در این ماه همچنان از تولید خارج است. بر اساس گزارش خودروسازان در بورس، حدود 90 درصد از محصولات سه خودروساز بزرگ بهمن روانه انبار شده است. یکی دیگر از نکات مهم در مرکز داده، روند کاهشی چرخش و در عین حال ذخیره سازی مداوم خودروها است. در دی ماه، خودروسازان علیرغم تولید بیشتر از بهمن، محصولات بیشتری (از تیراژ) فروختند که نشان دهنده افزایش ترخیص خودروهای انبار است. اما در بهمن ماه علاوه بر کاهش تیراژ، برخی از محصولات همچنان در انبار بودند. اگر ادعای خودروسازان مبنی بر معیوب بودن خودروهای انبار را بپذیریم، در بهمن ماه علیرغم اینکه تکمیل عیوب و تجاری سازی اولویت دارد و تولید کم است، باز هم بخشی از قطعات را در اختیار دارند.محصول ساخته شده با این زمانی است که ادعای دیگری درباره انبارها مطرح می شود و آن احتکار آنهاست. بسیاری، از جمله برخی نهادهای نظارتی، مانند سازمان بازرسی ملی، ادعا کرده اند که خودروهای ذخیره شده معیوب نیستند و به عنوان انبار برچسب گذاری شده اند.

این امر منجر به افزایش حساسیت خودروهای دپو در دو سه ماه اخیر شده است. اگرچه خودروسازان می گویند محصولات ذخیره شده غیراستاندارد بوده و انبار نشده اند، اما چند هفته پیش برای کاهش حساسیت، ترخیص انبار را تسریع کردند. دو سناریو برای اقدام خودروسازان وجود دارد. اگر به گفته خودروسازان، محصولات ذخیره شده ناقص باشد، تولید را کاهش داده و تکمیل نقص و تجاری سازی را در اولویت قرار داده اند و بنابراین تولید آنها در بهمن ماه نسبتاً سنگین تر از دی ماه است. سناریوی دیگر می تواند این باشد که خودروهای دپو معیوب نبوده و به نوعی انبار شده اند و خودروسازان نیز برای کاهش حساسیت نهادهای نظارتی و افکار عمومی در مورد خودروهای دپو، انبارها را تمیز کرده اند و در عین حال تولید را به طور مصنوعی کاهش می دهند (برای طبیعی جلوه دادن همه چیز). شتاب گرفته اند.

اگر ابتدا سناریو را بپذیریم این سوال پیش می آید که اگر قرار بود تولید محصولات نامرغوب ادامه پیدا کند پس چه توجیهی برای کاهش تولید وجود دارد؟ به عبارت دیگر چرا با وجود کاهش تولید و اولویت تجاری سازی محصولات دپوی (با بخشی از قطعات یدکی)، بخشی از تولیدات خودروساز در بهمن ماه همچنان ناقص بود؟ زمانی که خودروسازان در ماه فوریه 68111 دستگاه تولید کردند و حدود 62000 دستگاه فروختند، یعنی 6000 دستگاه (در نتیجه تفاوت بین تولید و فروش) فروخته نشد و انبار شد. وضعیت این خودروها به هیچ وجه خارج از دو ایالت نیست. یا واقعاً کمبود قطعات یدکی دارند که در این صورت تا زمانی که لوازم یدکی مورد نیازشان تامین نشود نمی توانند بازار را تامین کنند و یا عمداً قیمت های جدید به آنها پیشنهاد می شود. برای فروش در تاریخ ارسال شده است. هنوز مشخص نیست که او پس از ترک این سمت چه خواهد کرد. در آذرماه امسال ستاد مجوز افزایش 18 درصدی قیمت خودرو را صادر کرد، بنابراین مطمئنا تا پایان سال و اگر این اتفاق در سال آینده رخ دهد، خبری از افزایش قیمت نخواهد بود. احتمالاً در ژوئن یا اواخر اردیبهشت این اتفاق خواهد افتاد.خودروسازان در سه سال گذشته محصولات خود را به دلیل قیمت های اجباری با ضرر بازاریابی کرده اند. محصولات خود را به بازار دپو کنید.

نوسانات فروش 11 ماهه خودرو

اما نگاهی به آمار فروش خودروسازان بزرگ دولتی در 11 ماهه امسال نشان می دهد که آنها نسبت به مدت مشابه سال گذشته چقدر در فروش محصولات خود کند هستند. بر اساس گزارش های ارسالی به بورس، ایران خودرو با فروش بیش از 395 هزار دستگاه، بیشترین فروش را در 11 ماهه امسال داشته است. فروش خودروهای ایران در مقایسه با 11 ماهه سال گذشته حدود 2.5 درصد کاهش داشته است. ایران خودرو نیز در بهمن ماه 31 هزار و 426 دستگاه از این محصول را به فروش رساند. آمار پرفروش ترین محصول ایران – خودرو – متعلق به گروه پژو است که این خودروساز 288842 دستگاه پژو فروخته است. کمترین فروش ایران خودرو مربوط به پژو 2008 است، خودرویی که دیگر تولید نمی شود.

اما بررسی آمار ماهانه فروش خودرو در ایران نوساناتی را نشان می دهد. این شرکت در آوریل سال جاری 37612 دستگاه از این محصول را به فروش رساند، اما در ماه می کاهش شدیدی را تجربه کرد. بر اساس این آمار، در دومین ماه سال، فروش خودروهای ایران با کاهش 60 درصدی به 15 هزار و 269 دستگاه رسید. فروش خودرو در ایران در خرداد ماه اگرچه بیشتر از اردیبهشت بود اما به سطح فروردین ماه نرسید. در ماه ژوئن، خودروهای ایرانی با فروش 36656 دستگاهی نسبت به اردیبهشت 140 درصد رشد را تجربه کردند. بزرگترین خودروساز ایران در تیرماه 44430 دستگاه فروخت که 21 درصد رشد داشت. ایران خودرو اما در مردادماه با کاهش فروش مواجه شد و فروش این شرکت را به 28177 دستگاه رساند. با این معیار، خودروهای ایرانی در ماه اوت 37 درصد کمتر از تیرماه فروخته اند. در ماه سپتامبر، ایران 29532 دستگاه خودرو فروخت که نسبت به اوت افزایش اندکی داشته است. در مهرماه فروش 34 هزار و 448 دستگاهی ایران خودرو نسبت به شهریورماه حدود 17 درصد افزایش داشت.

این شرکت در ماه نوامبر 43616 دستگاه از این محصول را به فروش رساند که 26 درصد بیشتر از اکتبر بود. با این حال، فروش خودرو در ایران در آذرماه با 10 درصد کاهش به 39 هزار و 115 دستگاه رسید. اما در دی ماه فروش آبیاری جاده ویژه به بیش از 55 هزار دستگاه رسید که نسبت به آذرماه حدود 30 درصد افزایش داشت. در نهایت فروش خودرو بهمن ایران با افت بیش از 43 درصدی نسبت به دی ماه به 31 هزار و 426 دستگاه رسید. به سراغ سایپا برویم و ببینیم که آمار فروش دومین شرکت بزرگ خودروسازی کشور در 11 ماه سال چقدر بوده است. سرو با فروش حدود 293 هزار و 492 دستگاه خودروی سواری و وانت تا پایان بهمن ماه امسال نسبت به 11 ماهه مشابه پارسال حدود 148 درصد فروش داشته است. پرفروش ترین خودروی این شرکت تیبا بود. دومین خودروساز بزرگ ایران در ماه آوریل 24253 دستگاه فروخت اما در ماه می 10.5 درصد کاهش یافت.

فروش سایپا در خرداد ماه به اوج خود رسید و به 33765 دستگاه رسید که منجر به افزایش 55 درصدی فروش پرتقال های ویژه خیابانی شد. فروش سایپا در تیرماه نیز بهبود یافت و این شرکت با فروش 38 هزار و 873 دستگاهی، 15 درصد نسبت به خرداد ماه افزایش داشت. با این حال سایپا نیز در مردادماه با کاهش فروش مواجه شد. زیرا تنها 23339 دستگاه از این محصول به فروش رسیده است. ارقام فروش سایپا نسبت به تیرماه 37 درصد کاهش را نشان می دهد. SEPA در ماه سپتامبر 1308 دستگاه خودرو فروخت که نسبت به ماه اوت حدود 26 درصد افزایش داشته است. ارقام فروش در ماه اکتبر به 18600 دستگاه رسید که حدود 37 درصد کمتر از ماه سپتامبر است. فروش سایپا در آبان ماه با کاهش 18 درصدی به 15 هزار و 256 دستگاه رسید. با این حال، فروش سرو در دسامبر به 21295 دستگاه رسید که 40 درصد نسبت به نوامبر افزایش داشت. در دی ماه، فروش دومین خودروساز بزرگ ایران به 41662 دستگاه رسید که تقریباً دو برابر آذر بود. با این حال، فروش سایپا در بهمن ماه با افت شدید 39 درصدی به 25 هزار و 414 دستگاه رسید.

اما پارس خودرو در 11 ماهه امسال بیش از 109 هزار دستگاه خودروی سواری فروخته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 33 درصد افزایش داشته است. کوئیک پرفروش ترین محصول این شرکت در 11 ماهه اول سال جاری بوده است. سومین خودروساز بزرگ ایران در ماه آوریل بیش از 5000 محصول فروخت. این در حالی است که در اردیبهشت ماه، فروش این شرکت با 30 درصد کاهش به 3525 دستگاه رسید. در خرداد ماه، فروشندگان خودرو حدود 130 درصد افزایش داشتند و 8100 دستگاه از این محصول را به فروش رساندند. فروش پارس خودرو در تیرماه ادامه یافت. این شرکت بیشترین فروش را در پنج ماهه اول سال جاری داشته است. فروش پارس خودرو در تیرماه به 18920 دستگاه رسید که نسبت به خردادماه 137 درصد افزایش داشته است.

با این حال پارس خودرو در مردادماه با کاهش فروش مواجه شد. تنها 8551 دستگاه فروخته و 55 درصد کاهش را تجربه کرده است. فروش پارس خودرو در شهریورماه به 14924 دستگاه رسید که نسبت به مردادماه 77 درصد رشد داشته است. فروش پارس خودرو در مهرماه با کاهش 38 درصدی نسبت به شهریورماه به 9239 دستگاه رسید. فروش آبان ماه نیز نسبت به اکتبر به 6323 دستگاه کاهش یافت که حدود 32 درصد کاهش داشت. فروش پارس خودرو در آذرماه به 12849 دستگاه رسید که نشان از رشد دو برابری دارد. با این حال، فروش در ژانویه اندکی کاهش یافت و به 12370 دستگاه رسید. در نهایت طی بهمن ماه، فروش پارس خودرو کمی بیش از 5000 دستگاه بوده که نسبت به دی ماه 60 درصد کاهش داشته است.

[ad_2]

Aria Coffey

مجری کل کارشناس موسیقی. الکل گیک لاعلاج ایجاد کننده. علاقه مندان به زامبی ها

تماس با ما