سقوط بزرگ لیر در پشت صحنه

[ad_1]

لیر از ماه سپتامبر تا کنون 40 درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است که آن را به یکی از بدترین سرمایه گذاری ها در جهان تبدیل کرده است.

به گزارش آکویران، بانک مرکزی ترکیه برای کاهش نرخ بهره و نادیده گرفتن تورم فزاینده تسلیم فشارهای سیاسی شد که باعث تشدید بحران ارزی و فشار بر اقتصاد شد.

وال استریت ژورنال گزارش داد که بانک مرکزی ترکیه روز پنجشنبه نرخ بهره را از 15 درصد به 14 درصد کاهش داد که چهارمین کاهش متوالی در نرخ بهره از سپتامبر است.

لیر ترکیه به دلیل کاهش پیش از این نرخ بهره که از سوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه درخواست شده بود، کاهش یافته است. لیر از ماه سپتامبر تا کنون 40 درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است که آن را به یکی از بدترین سرمایه گذاری ها در جهان تبدیل کرده است.

لیر روز پنجشنبه 3.6 درصد دیگر کاهش یافت و برای اولین بار به 15 لیر در برابر دلار رسید. این بحران میلیاردها ترک را فقیر کرده و باعث اعتراضات و همچنین کاهش حمایت مردمی از آقای اردوغان شده است.

سرمایه‌گذاران و ساکنان ترکیه در روزهای اخیر لیر فروخته‌اند و انتظار می‌رود بانک مرکزی با صدور بیانیه‌ای سیاست پولی دوباره نرخ بهره را کاهش دهد. در یک سری کاهش نرخ در ماه های اخیر، این بانک نرخ بازپرداخت یک هفته ای خود را از 19 درصد به 15 درصد در اوایل سپتامبر کاهش داده است.

قرارداد بازخرید ابزاری مناسب و ارزان برای تامین مالی بازارها است. بانک های مرکزی از این قرارداد برای مدیریت نقدینگی و نرخ بهره استفاده می کنند. بانک های مرکزی معمولاً در زمان توسعه مالی شروع به خرید اوراق می کنند و زمانی که قصد افزایش نرخ بهره را دارند به فروش اوراق می پردازند.

آقای اردوغان با افزایش نرخ بهره مخالفت کرد و استدلال کرد که این افزایش نرخ تورم را افزایش می دهد – برخلاف آنچه که اقتصادهای سراسر جهان در تاریخ تجربه کرده اند. به همین دلیل، بانک مرکزی ترکیه از ابزارهای خود برای پایین آوردن نرخ بهره استفاده می کند.

اوایل این هفته، وزیر دارایی جدید ترکیه به یک خبرگزاری گفت که بانک مرکزی نرخ بهره را افزایش نخواهد داد و از رویکرد غیرمتعارف رئیس جمهور حمایت کرد.

اقتصاددانان و سرمایه گذاران انتظار کاهش بیشتر نرخ های بهره را دارند و انتظار می رود که ارز دوباره سقوط کند. اقتصاددانان می گویند کاهش قدرت خرید ترکیه در نهایت می تواند منجر به رکود یا حتی رکود شود.

سلیم ساجاک، محقق دانشگاه بیلکنت در آنکارا که به مخالفان ترکیه مشاوره می دهد، گفت: “بازار فراتر از سیگنال است. به معنای واقعی کلمه بر دولت فریاد می زند که اکنون این کار را نکند.”

به گفته این اقتصاددانان، تضعیف لیر باعث افزایش تورم و افزایش هزینه واردات کالاهای اساسی مانند دارو، برخی مواد غذایی و گاز طبیعی می شود که ارزش آنها به دلار و یورو است.

ارقام رسمی نوامبر نشان می دهد که تورم در ترکیه به 21.3 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است، اگرچه تحلیلگران تورم بالاتری را پیش بینی کرده اند.

در سال‌های اخیر، ترکیه بارها نرخ‌های بهره را کاهش داده است تا رشد را افزایش دهد، اما زمانی که تورم بسیار بالا باشد، نرخ بهره به شدت افزایش می‌یابد. بحران کنونی ارز می تواند طولانی شود و سرمایه گذاران خارجی نگرانند که هیچ کس در حلقه داخلی آقای اردوغان افزایش نرخ را توصیه نکند. آقای اردوغان چندین رئیس بانک مرکزی و دیگر مقامات بلندپایه را که راه او را مسدود کردند، اخراج کرد.

کیران کورتیس، مدیر سرمایه بازارهای نوظهور در استاندارد سرمایه گذاری آبردین می گوید: «تصور تغییر در وضعیت فعلی، که با شرایط قبلی متفاوت است، بسیار دشوار است. “معمولاً کسی وجود دارد که استدلال می کند که تا زمانی که به این سطح از ضعف لیر برسیم، نرخ بهره باید افزایش یابد.”

اخیراً در روز دوشنبه، بانک مرکزی ترکیه با فروش ذخایر ارزی و خرید لیر در بازار مداخله کرد تا بتواند ارز خود را در مواجهه با “قیمت های نوسان ارز” تقویت کند.

[ad_2]

Jamiya Calhoun

دوستدار فرهنگ پاپ به طرز خشمگینانه ای فروتن. نینجاهای شبکه های اجتماعی بی عذرخواهی طرفدار الکل دردسر ساز.

تماس با ما