سوالات و انتقاد کیهان از تیم مذاکره کننده هسته ای

[ad_1]

در رفتندر حالی که آخرین گزارش ها حاکی از آن است که احتمال توافق هسته ای در وین زیاد است، روزنامه کیهان امروز در گزارش و یادداشتی از روند مذاکرات برای احیای بورژوازی انتقاد کرد.

در گزارش اصلی این روزنامه آمده است که «بازگرداندن برجام بدون لغو تحریم ها به معنای ضرر خالص است». جمهوری اسلامی ایران در این دوره از حیات خود تحت فشار غرب و اگر مجبور به انتخاب بین «توافق بد» باشد، سازش نکرده است. «اختلاف» قطعا بهترین گزینه برای «اختلاف» است نه احیای بورژوازی. بدون لغو تحریم ها، این یک ضرر کامل است.»

در این گزارش آمده است: سرعت تحریم‌ها علیه ایران کاهش یافته و جمهوری اسلامی ایران توانسته است بخش قابل توجهی از تحریم‌ها را کاهش دهد.

حسین شریعتمداری از روند مذاکرات ناراضی است

اما حسین شریعتمداری، مدیرعامل کیهان، با تیتر «نگذارید آمریکا مانع رفع تحریم ها شود»، از اظهار نظر نکردن تیم مذاکره کننده هسته ای درباره اتفاقات وین انتقاد کرد.

در یادداشت شرعیه آمده است:

وی ادامه داد: این روزها اخبار و گزارش های مختلفی در مورد نتیجه مذاکرات وین منتشر می شود که آخرین آنها نتیجه گیری و مرحله نهایی مذاکرات وین است و اطلاعات زیادی از مذاکرات منتشر نمی کند و فضا را برای مخالفان ما باز می گذارد. در بیان این همه حقایق در مورد آنچه داده ایم و آنچه به دست آورده ایم، طرف پرتاب “!” است و عامل طولانی شدن مذاکرات را معرفی کرد!

گزارش های نسبتاً مفصلی در وین در مورد مذاکرات وین و ابعاد آن دریافت کرده ایم، اما در این طرح درخواستی از مسئولان محترم تیم هسته ای کشورمان وجود دارد که در صورت قطعی و قطعی شدن مذاکرات وین، بله، همینطور است. اکنون به عنوان ارباب حلقه ها شناخته می شود. توافق حاصل شده است. نکات کلیدی رد و بدل شده در این قرارداد چیست؟

1- برادر عزیزمان جناب آقای امیرعبداللهیان گفته بود: «ما فقط مذاکراتی را می پذیریم که به لغو واقعی تحریم ها و تأمین حقوق متقلبانه ایران منجر شود… زیرا لغو همه تحریم ها جایگاه حقوقی و قانونی ماست. حق منطقی است. و سوال اینجاست که آیا این خواسته قانونی و منطقی محقق شده است؟ و مثلا تحریم های عیسی، سسادا، ویزا، کاتسا و… صدها تحریم دیگر که به بهانه هسته ای و غیرهسته ای علیه کشورمان اعمال شده بود، برداشته شده است؟!

2. بار دیگر، به عنوان مثال، در سال 2019، ایالات متحده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست “سازمان های تروریستی خارجی – FTO” قرار داد. برخی گزارش ها حاکی از آن است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با خروج از FTO موافقت کرده است اما سپاه تحت عنوان SDGT قرار دارد که به معنای تحمل عواقب قانونی برای گروه های تروریستی و حامیان آنهاست! بر اساس تحریم ها، در بیانیه تحریم کاتسا آمده است که اشخاص حقیقی یا حقوقی – با برچسب SDGT – در لیست تحریم ها قرار دارند و اجازه ندارند با آنها روابط اقتصادی و سیاسی داشته باشند!

برخی گزارش ها – که او امیدوار است نادرست باشد – نشان می دهد که آمریکا تمایلی به لغو تحریم های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا وزارت دفاع ندارد. در این صورت و اگر این فرمول تحمیلی را بپذیریم، آمریکا حق دارد به بهانه رابطه لاینفک جمهوری اسلامی ایران با سپاه، ایران را به نقض برچسب SDGT متهم کند و محدودیت های جدیدی را اعمال کند! یعنی بعد از کلی مذاکره و حرکت، یک بار دیگر نکته، تیتر!

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته در مصاحبه ای گفت: «ایالات متحده باید اطمینان حاصل کند که روابط اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری ایران با روسیه مشمول تحریم نمی شود». اظهارات لاوروف این سوال را مطرح می کند که آیا تحریم های تجاری و اقتصادی که روسیه خواهان تضمین آن از سوی ایالات متحده است، همچنان پابرجا خواهد ماند؟

داستان چیه ؟!

لازم به ذکر است که روسیه و چین در مذاکراتی که در دولت قبل تا برجام انجام شده بود خواستار رفع تحریم تسلیحاتی ایران شده بودند اما تیم مذاکره کننده دولت آقای روحانی این خواسته را ضروری ندانستند. و شایان ذکر است که همین دیروز سایتی وابسته به مدعیان اصلاحات ضمانت لاوروف آن را بی فایده تشخیص داده بود! ای کاش امروز مراکز مسئول در این زمینه از تیم سابق هسته ای و سایت مدعی اصلاحات مذکور شفاف سازی می کردند!

4. همانطور که شواهد انکارناپذیر نشان می دهد، آمریکا در 43 سال گذشته از تمام تاکتیک ها و قدرت های خود برای مقابله با ایران اسلامی استفاده کرده و نه تنها در کنار آن قرار نگرفته، بلکه شکست های زیادی را متحمل شده است و امروز نیز از آن استفاده اقتصادی می کند. . تحریم ها برای استفاده از رقابت جمهوری اسلامی بدون توجه به برنامه هسته ای ایران. بنابراین می توان با گستاخی گفت که حاضر نیست این اهرم را از دست بدهد.

لازم به ذکر است که آمریکا در قبال روسیه و چین به همین تاکتیک متوسل شده است و این با رفتار قبلی آمریکا که ادعای ابرقدرت بودن را دارد مطابقت ندارد و نشان از کاهش قدرت آن دارد. بنابراین راه حل مهم و موثر خنثی سازی تحریم هاست که خوشبختانه دولت آقای رئیسی در این زمینه موفقیت های چشمگیری داشته است و در صورت ادامه این اقدام که مورد تاکید مراجع محترم بوده است، آمریکا متضرر خواهد شد. بزرگترین سلاح او ترس از عواقب آن است. این فرصت را نباید هدر داد.

5. و در نهایت باید بر رفع همه تحریم ها توافق کرد وگرنه لغو تحریم های هسته ای و لغو آن تحریم ها به بهانه های دیگر ضربه ای به خمپاره است. ما برای جلوگیری و خنثی کردن تحریم ها قرار داریم نه اینکه لغو تحریم های آمریکا را نادیده بگیریم!

[ad_2]

Kaia Lambert

گیمر. طرفدار رسانه های اجتماعی متخصص وب Wannabe. متعصب آبجو ارتباط دهنده. کارآفرین. گیک زامبی شیطانی. طرفدار پرشور تلویزیون عاشق بیکن غیرقابل درمان.

تماس با ما