شب یلدا در تهران; فاصله یلدا با شب قبل چقدر است؟

[ad_1]

علی ابراهیمی سراجی منجم درباره شب یلدا و انقلاب زمستانی از دیدگاه نجومی اظهار داشت:

به گزارش مهر، وی با بیان اینکه خورشید این بار در 23.5 درجه جنوب استوا عمود بر مدار رسول الجدی می تابد گفت. نیمکره شمالی و زمستان در نیمکره شمالی آغاز خواهد شد.

سراجی با توجه به اینکه انقلاب تابستانی آغاز انقلاب تابستانی و آغاز فصل تابستان در نیمکره جنوبی کره زمین است، گفت: در نیمکره شمالی بزرگترین شب سال را می بینیم که روز سه شنبه 9 آذرماه است.

به گفته این ستاره شناس، زمان انقلاب زمستانی ساعت 19:29 روز سه شنبه 30 آذر است و هر چه عرض جغرافیایی در نیمکره شمالی بیشتر باشد، شب طولانی تر است.

سراجی افزود: اگر در خط استوا بودیم، طول روز حدود دوازده ساعت بود، اما هر چقدر هم که در دایره قطب شمال پیش رفتیم، طول روز در انقلاب زمستانی به شدت تغییر می کرد و شب ها تغییر می کرد. طولانی تر باشد

وی با اشاره به طولانی بودن شب انقلاب زمستانی افزود: در کشورمان روستای پسابندر در جنوب شرق ایران (استان سیستان و بلوچستان) در ساعت 13 و 25 دقیقه و 37 ثانیه از شب یلدا کوتاه ترین شب یلدا را تجربه می کند. در شمال ایران (استان آذربایجان شرقی) طولانی ترین شب با 14 ساعت و 38 دقیقه و 34 ثانیه را می توان در روستای مرزی پارس آباد تجربه کرد.

وی افزود: شب یلدا در تهران نیز 14 ساعت و 15 دقیقه و 53 ثانیه است که 2 تا 3 ثانیه بیشتر از 30 آذر و 1 دی ماه است.

سراجی گفت ماه شب یلدا در کنار ستاره پولوکس خواهد بود. او گفت: ماه پنج درجه دورتر از این ستاره می تابد. در هر ساعت می توان پنجاه شهاب را دور از آلودگی نوری دید.

[ad_2]

Charlie Owens

تحلیلگر هاردکور طرفدار عمومی فرهنگ پاپ. خالق مادام العمر تنظیم کننده. اهل سفر. متخصص وب متعهد

تماس با ما