طرز تهیه کتاب های یزدی ویژه نوروز

[ad_1]

در رفتن قطب یکی از شیرینی های سنتی، بسیار خوش طعم و محبوب ایرانی است که از شهر یزد می آید و در شیرینی یزدی طرفداران زیادی دارد. کتابهای یزدی از دو قسمت تشکیل شده است، یک لایه آرد و یک لایه داخلی. تاریخچه طبخ قطبی در ایران به دوره قاجار می رسد. اما برخی از مورخان زمان پخت آن را به دوران پیش از اسلام در ایران می دانند.

به گزارش فرارو، قطب یکی از شیرینی های پرطرفدار و خاص عید نوروز است که در شیرینی عید جایگاه ویژه ای دارد. این چوب خوشمزه را به راحتی می توانید در خانه درست کنید. در ادامه این مطلب طرز تهیه کتاب های یزدی به صورت مرحله به مرحله به همراه نکات کلیدی قطب و فنون آشپزی تقدیم شما کاربران عزیز می شود.

مواد مورد نیاز برای تهیه قطب یزدی

آرد سفید: 300 گرم
تخم مرغ: 1 عدد
زرده تخم مرغ: 1 عدد
ماست کم چرب: 100 گرم
روغن جامد: 100 گرم
وانیل: یک چهارم قاشق چایخوری

پودر پسته برای تزیین: به میزان لازم

مواد داخل قطب

مغز گردو یا پسته: 3 قاشق غذاخوری
پودر نارگیل: 1 قاشق غذاخوری
پودر قند: 3 قاشق غذاخوری
پودر هل: 1 قاشق مرباخوری

نکات مواد خام

ارد

دستور العمل های آرد.

نکته مهمی که در مورد آرد باید به آن توجه کرد، کیفیت آرد موجود در بازار است که متفاوت است. بنابراین بسته به کیفیت آرد ممکن است مقدار آن بیشتر یا کمتر از مقدار ذکر شده در دستور پخت باشد. پس هنگام اضافه کردن آرد به این نکته توجه داشته باشید. اگر متوجه شدید که شیرینی در حال سفت شدن است. اما هنوز مقداری آرد باقی مانده است. یعنی آردی که اضافه می کنید کافی است و بقیه را اضافه نکنید.

اگر دستورالعمل ها را دنبال کنید؛ اما شما احساس می کنید که محتوای شما هنوز به غلظت لازم نرسیده است. یعنی باید کمی آرد اضافه کنید. بنابراین، همیشه باید مقدار آرد مشخص شده در دستور تهیه شود. حالا این مقدار بسته به کیفیت آرد می تواند کم و بیش باشد.

نکاتی در مورد پودر هل

فشار دادن

برای تهیه شیرینی حتما از پودر هل سبز استفاده کنید. چون عطر بیشتری نسبت به هل سفید دارد و برای تهیه شیرینی و شیرینی جات مناسب تر است.

طرز تهیه کاتب یزدی به صورت مرحله ای

برای تهیه مواد در وسط قطب، پودر هل یا پودر هل و پودر قند را به همراه پودر نارگیل، گردو یا پودر پسته اضافه کنید و چند دقیقه هم بزنید تا مواد آرد و چسبناک شوند. سپس مواد آماده شده را کنار بگذارید.

برای تهیه آرد قطبی مراحل زیر را انجام دهید:

1- ابتدا تخم مرغ کامل را با زرده و وانیل در ظرف مناسبی بریزید و با همزن برقی حدود 1 دقیقه بزنید. سپس روغن جامد را اضافه کنید و 30 ثانیه دیگر هم بزنید.

۲- در مرحله بعد ماست را به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا مواد یکدست شوند.

3- در این مرحله مخلوط را کنار می گذاریم و در سه مرحله آرد را کم کم به مواد اضافه می کنیم و با دست تکان می دهیم تا خمیر نرم و لطیفی در بیاید که به دست نچسبد. اگر خمیر هنوز به دستتان چسبیده یا چرب است، کمی آرد اضافه کنید. یادتان باشد که خمیر را نباید زیاد ورز دهید. زیرا داخل روغن می افتد و در نهایت استخر شما خشک می شود.

قطب یزدی

4- روی آرد را با پارچه تمیزی بپوشانید و نیم ساعت در یخچال استراحت دهید. سپس خمیر را از یخچال خارج کرده و روی میز کار قرار دهید. حالا به اندازه یک گردو از آرد خارج کنید و کف دستتان را باز کنید تا به شکل دایره درآید و سپس یک قاشق از مواد را در وسط خمیر وسط چوبی که از قبل دارید قرار دهید. آماده شده. حالا به کمک انگشتان دور خمیر را جمع کنید و بالا بیاورید و طوری بچسبانید که خمیر کاملا گرد به شکل گردو شود. خمیر را کف دست بچرخانید تا شکافی روی خمیر ایجاد نشود و هنگام سرخ کردن باز نشود.

5- در شیر داغ یا ماهیتابه روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا روغن داغ شود. سپس چوب ها را یکی یکی سرخ کنید. رنگ میله باید طلایی روشن باشد و قطب را آنقدر سرخ نکنید که تیره و قهوه ای شود.

6- وقتی چوب های سرخ شده کاملا خنک شدند آنها را در پودر قند بغلتانید و سپس در ظرف مورد نظر قرار دهید و با پودر پسته تزیین کنید. میله ها را باید در ظرف دربسته و در یخچال قرار دهید. نوش جان

[ad_2]

Markus Bennett

مشکل ساز هیپستر پسند. متعصب غذا موزیکال. علاقه مندان به سفر. طرفدار زامبی برنده جایزه

تماس با ما