عدم اطمینان مردان مالی دولت

[ad_1]

شارگ نوشت: اگر تاکنون تصمیمات سیاسی و اتحادیه فرهنگی دولت زیر چشم رسانه ها و مردم بوده است، امروز حداقل در دو دوره ریاست جمهوری قبلی و در دوره اول ریاست جمهوری فعلی یک اتحادیه اقتصادی است. نکته حمله تیم دولتی بسیاری از تحلیلگران و منتقدان بر این باورند که یک تیم در دولت اصلی ناهماهنگ است و از همان روز اول این ناهماهنگی نه تنها از سوی مخالفان بلکه از سوی مدافعان دولت نیز مطرح شد. صنف اقتصادی دولت از ابتدا یک واحد نبود، بلکه یک موزاییک بود.

شاید بتوان دلیل این چندپارگی را به سابقه رئیس جمهور نسبت داد که کاملاً با قوه ای غیر از قوه مجریه مرتبط بود و طبیعتاً با تیم اجرایی واحدی کار نمی کرد. در روزهای ابتدایی شهریور ماه، روزنامه حامی دولت خراسان هشداری جدی داد.

در این مقاله آمده است: «اکثر افراد حاضر در اتاق فرمان مالی دولت هیچ همکاری قبلی را نمی بینند و هماهنگی بین آنها زمان بر است. به استثنای زمانی که فرهاد رهبر و مسعود میرکاظمی در سازمان اقتصادی رضوی در آستانه قدس همکاری می کردند، سایر اعضای این اتحادیه اقتصادی عملاً همکاری چندانی نداشتند و خاستگاه آنها بسیار متفاوت بود. از خندوجی تا محسن رضایی، شخصیتی پژوهشی و دانشگاهی که سابقه نظامی و سیاسی او از کار اقتصادی اش غنی تر است. او گفت: «این نابرابری و عدم همکاری قبلی می‌تواند منجر به ناهماهنگی شود.

ما خیلی نگرانیم!

اما انتقاد اولیه توسط برخی از اسکلت های محافظه کار صورت گرفت. به عنوان مثال الیاس نادران نماینده اصولگرای مجلس از رئیس جمهور پرسید که رئیس جمهور محترم مسئول اقتصاد کشور در دولت کیست؟ چه کسی سیاست و مسائل کلیدی سیاست اقتصادی کشور را تعیین می کند؟ ما خیلی نگران پراکنده شدن آقایان هستیم».

نادران با بیان اینکه هیچ خبر خوبی از جلسات سران ارتش و تصمیمات آنها به دست نیامده است، گفت: دور زدن مجلس و تغییر مصوبه آن سنت سیاهی است که از قبل وجود داشته است، بنابراین باید از مجلس بخواهد آن را بررسی کرده و به مردم اطلاع دهد. عوامل کارکردهای خاص خود را دارند.”

هشدار صریح و علنی نادران به دولت متفقین نشان دهنده نگرانی عمیق مقامات دولتی از ناهماهنگی مالی تیم اصلی است. تیمی که به نظر می رسد آمارهای اقتصادی آن از سوی همه خود را الخطاب معرفی می کنند یا از پیشینه ای متفاوت به دولت آمده اند. از همان ابتدا رقابت زیادی برای تصدی وزارتخانه های مهم دولتی وجود داشت که ناظران از شدت انتقادات عمومی شگفت زده شدند. رقابت وزرای نفت نمونه ای از این دست بود که انتخاب وزرا از طریق چانه زنی های پشت پرده به رسانه های غیررسمی اصلی رسید. احمد توکلی یکی دیگر از تندروهایی است که به شدت به دولت حمله کرده است. وی در گفت و گو با شارک علاوه بر نوشتن نامه ای هشداردهنده درباره پیامدهای سیاست های لیبرالی و بی واسطه بودن دولت، از ناهماهنگی های صنف مالی دولت گلایه کرد. توکلی گفت: دولت باید در برنامه ارزی خود یک خط راهبردی ترسیم می کرد. این خط در 30 سال گذشته نبوده و نیست. تورم کمر مردم را می شکند و شرایط را غیر قابل تحمل می کند.

برای مقاومت مردم باید محدودیت هایی وجود داشته باشد. انتخاب برخی مشاوران و انتصاب برخی وزرا و مسئولان کار درستی نبوده و در مورد وزرا چه درست و چه نادرست مجلس دخالت دارد. آقای. در جلسه ای که با رئیسی قبل از اجرا داشتم، گفتم می توانید بحران مالی را حل کنید، اما باید مقدمات لازم را داشته باشید. ما اکنون در یک جنگ اقتصادی هستیم. اگر از شکست در میدان جنگ می ترسید، باید شاهزادگان و ژنرال های خوب را با بهترین ارتش خود به آن جبهه بفرستید. معاونین جوانان را طوری بسازید که وقتی تجربه کسب کردند تا چهار سال آینده به وزارتخانه برسند. اتفاقی که نیفتاد. از کم تجربه ترین وزرایی که دولت در ایران دیده است می توان به وزیر کار، وزیر صمت و وزیر دارایی اشاره کرد.

لغو یارانه: میرکاظمی علیه همه

ماجرای عجیب قیمت خودرو بسیار نقل شده است و از آن صرف نظر می کنیم. مثال بزرگتر از ناهماهنگی، ناآگاهی آشکار از روند ساده بوروکراسی دولت است. اما موضوع ناهماهنگی صنف اقتصادی دولت به ویژه موضوع حساس حذف ارز ترجیحی به ذهن برخی دیگر از نمایندگان مجلس همسو با دولت نیز رسیده است. روز دوشنبه 13 دی ماه محسن علیزاده، عضو کمیسیون مالی مجلس گفت: متأسفانه شاهد ناهماهنگی در دولت هستیم؛ تکذیب شد، ما شاهد تکرار این تعارض هستیم، زیربنای عددی اقتصادی دوباره مطرح شده و سازمان برنامه و بودجه این یارانه را متفاوت تعریف می کند.»

محمد مخبر معاون اول نخست وزیر هفته گذشته گفت که یارانه دارو لغو نخواهد شد. خبری که برخی از مردم را از نگرانی افزایش قیمت دارو راحت می کند. در کمتر از 24 ساعت، مسئول سازمان غذا و دارو گفت که طبق اطلاعات وی، ارز ترجیحی دارو قطعا حذف خواهد شد. علیزاده در بخش دوم سخنان خود با اشاره به نقش معاون اول می گوید: در دولت سیزدهم ناهماهنگی اقتصادی که در دولت قبل وجود داشت انتظار نمی رفت، همانطور که رئیس جمهور بارها اشاره کرده اند، وزرای دارایی اختیارات. و وزرای دارایی خود را اختیار کردند و این تناقض قابل انتظار بود.

مشکل اینجاست که پست های مختلف زیادی وجود دارد که به نظر می رسد با یکدیگر سازگاری ندارند یا حداقل از نظرات یکدیگر آگاه نیستند یا به نظرات یکدیگر یا همه اهمیت نمی دهند. محسن رضایی معاون اقتصادی دولت با مردم درباره یارانه 800 هزار تومانی صحبت می کند و وزیر دارایی تکذیب می کند.

مهدی آیتی، نماینده سابق مجلس در گفت و گو با ایلنا درباره همین مشکل گفت: رضایی خود را به شری معرفی کرد. خیلی بالاتر از مخبر می فهمد و شاید فکر می کند که به عنوان معاون مالی باید تصمیم نهایی را بگیرد و تصمیم نهایی را بگیرد. پس آقای مخبر حقوقی دارد که ندارد. بنابراین به نظر می رسد آقای رضایی بیش از آنکه معاون مالی باشد مشاور و رسمی شده است. آقای مخبر هم بیشتر فعال و میدانی است. پرواضح است که این عوامل از یک سو منجر به شکست طرح ها و برنامه های اقتصادی می شود که محصولات آن گرانی، تورم و مشکلات معیشتی دارد و از سوی دیگر باعث ایجاد سردرگمی در بین مردم می شود. واقعیت این است که محسن رضایی، معاون مالی رئیس جمهور از افزایش مبلغ کمک مالی از اوایل آذرماه و اجرای نهایی آن خبر داده بود، اما بلافاصله پس از اعلام رضایی، سید احسان خاندوزی وزیر دارایی در گفت و گو با ایرنا این موضوع را اعلام کرد. دولت گفت: با توجه به شرایط فعلی کشور و کسری بودجه، تاریخ دقیقی برای زمان تغییر یارانه و افزایش پرداخت یارانه تعیین نشده است و دولت سیزدهم در صورت افزایش دو برابری یارانه در ماه آینده با مشکل مواجه است.

سران قوا با اطلاع از این موضوع در سفر اخیر خود به قم، وجود ناهماهنگی در صنف اقتصادی دولت را تکذیب کردند و گفتند: «ممکن است اختلافاتی وجود داشته باشد، اما اتحادیه اقتصادی دولت برای هماهنگی و اجرای تصمیمات اقتصادی تلاش می کند». این در حالی است که نمایندگانی مانند علیرضا سلیمی نیز در جلسه علنی 10 دی ماه در جلسه علنی مجلس به مخالفت با تصرفات متناقض دولت گفته اند: «دولت باید مشترکا رأی دهد، یکی از مسئولان سازمان خبری منتشر کرد که در آن به صراحت اعلام شد که 4200 تومان است. ارز دارو و گندم حذف می‌شود، در متن لایحه‌ای که به مجلس تقدیم می‌شود، به وضوح مشخص نشده است که مهم‌ترین برنامه دولت چیست و آیا این بخش از بودجه نامناسب است یا خیر. ما طبق قانون دیگر نمی توانیم ارز 4200 تومانی داشته باشیم و اکنون می توانیم با ریال خودمان را تامین کنیم. این بدان معناست که دیگر ارز دو برابری در بازار وجود نخواهد داشت.» نظرات میرکاظمی که به شدت بیان می شود با نظرات این خانواده همخوانی ندارد و در این مسابقه این روزها شایعات برکناری خانواده از سوی دولت به شدت به گوش می رسد. البته این شایعات درباره همه مسئولان وزارت مالیه دولت مطرح می شود و گمانه زنی هایی درباره معاونان وزیر نیز مطرح می شود.

انتقاد شدید دولت از سمیناران کام: این لوکوموتیو به دره می رود!

مغایرت در معاملات به ویژه لغو ارز 4200 تومانی، عدالت و شری. موضوع ناهماهنگی عملکرد دولت در شعار دادن ادبیات رئیسی بدون در نظر گرفتن مسائل مربوط به این موضوع اصلی. آخرین انتقاد از دولت در این زمینه در دیدار وزرای دارایی در قم با اقتصاددانان اسلامی مطرح شد که تا حدودی مورد بی توجهی قرار گرفت. در این نشست نقدهایی به عمل آمد و شرکت کنندگان دیدگاه ها و نظرات خود را در خصوص بازنگری قوانین و مقررات و تغییرات اساسی، ضد شوک درمانی و تعدیل و استفاده از اقتصاد مقاومتی برای حذف سیاست های نئوکلاسیک مانند اولویت بندی ارز و یارانه انرژی بیان کردند. .

حجت الاسلام میرمعزی در این نشست با انتقاد صریح از تکلیف مالی دولت اصلی، گفت: رویکرد راهبردی در این مورد بحث جنگ تمام عیار اقتصادی با استکبار است و اقتصاد مقاومتی خطر را به فرصت تبدیل می کند، مواجهه با تحریم ها، هدف اقتصاد این است که “در حال حاضر تصور ما این است که مقاومت در جهت اقتصاد حرکت نمی کند یا ضعیف حرکت می کند.”

رئیس مرکز پژوهش های حوزه علمیه در پایان سخنان خود بر لزوم تنظیم قوانین و مقررات بر اساس مبانی اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و گفت: معتقدیم قوانین باید توسط دولت و مجلس تنظیم شود و با رعایت آن نوشته شده است. به سیستم و ایده ای که ما آن را یک خطر بزرگ می دانیم فکر کنید.» میرمعزی با همه حاضران در تجمع صحبت کرد و این چیزی است که ما واقعاً نگران آن هستیم! ما یک سیاست هشت ساله سازش خودسرانه را تحمل کرده ایم تا ثابت کنیم که مسیر صندوق بین المللی پول مسیر فقر برای سه تا ده میلیون نفر است.»

وی با ابراز تعجب از برخی اختلافات بر سر حذف ارزهای 4200 تومانی، گفت: آنها را اجرا کنید.

یکی از اساتید حوزه و دانشگاه گفت: مدل بودجه ریزی که ما داریم جواب نمی دهد. سیاست‌های تضعیف پول ملی، فشار دادن ارز و افزایش قیمت‌ها برای جامعه اساساً بیهوده است.

واقعاً سخنان تند و تیز که به اینجا ختم نشد و حجت الاسلام رجعی در ادامه گفت: این لوکوموتیو تا ته تنگه می رود، چه می گویید، بعد از این بازدید دست شما را می گیرم و شما را به محدوده شهر می برم. شیخ آباد و شادکلی خان ببین مردم آنجا چه حالی دارند “اینها فردا یقه من و تو را می گیرند” حالا چاره ای نداریم!

[ad_2]

Patrick Hodges

کاوشگر دوستانه استاد موسیقی مغرور. درونگرای افراطی کارشناس سفر. نویسنده. متعصب غذای بی عذرخواهی

تماس با ما