علیفر: چرا من؟ مورینیو باید بازنشسته شود!

[ad_1]

تمرین سه: شما دروازه هستید! صدایی آشنا برای هواداران فوتبال در ایران که در هفته ها و ماه های اخیر کمتر شنیده می شود. علیرضا علیفر معروف به «سرهنگ» در بین اهالی فوتبال، این روزها پیشنهادی برای گزارش فوتبالی ندارد و همین موضوع سر و صدایی را در میان هواداران او که خود را «سربازان سرهنگ علیفر» می نامند، به پا کرده است.

در همین حال، صداوسیما در 14 شهریور ماه اعلام کرد که علیرضا علیفر «به دلیل تخلف فاحش» از گزارش منع شده است و در حال حاضر اجازه حضور ندارد. محرومیتی که به نظر می رسد حتی امروز هم ادامه دارد.

بعدازظهر جمعه از اتاق خبر شبکه سه و ورزش با او تماس گرفتیم تا از غیبتش که در یک استراحت کوتاه بود جویا شویم. گفت وگو با علیفر البته خیلی زود به مسائل فوتبالی و البته نگاه او به هم تیمی هایش (عادل فردوسی پور، مزدک میرزایی و…) کشیده شد. در ادامه می توانید این مصاحبه را بخوانید:

سلام آقا علیفر خیلی کم پیدا میشی و دلمون برات تنگ شده.

سلام ممنون از لطفتون ولی اشکالی نداره اونا جوونن و ما دیگه نمیتونیم تناسب اندام بمونیم. غیبت ما این است که بچه های جدید بیایند و از آنها تست بگیرند، در این دو ماه گزارشگران جدید بیایند، من مشکلی ندارم. در این 27 سال کار من فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است اما همیشه سعی کرده ام از مدیران و تصمیم گیران سازمان پیروی کنم.

چرا مانند بسیاری از روزنامه نگاران کاری خارج از رادیو انجام نمی دهید؟

شاید در بین خبرنگاران از نظر پوشش و سلیقه و اعتبار در جامعه جایگاه ویژه ای داشته باشم اما امیدوارم از خودت تعریف نکنی. اما مشکل اینجاست که در شرایط من، پیدا کردن کار به تنهایی سرگرم کننده نیست و باید پیشنهادی برای شروع کار وجود داشته باشد.

در سال های اخیر، روزنامه نگاران مسن تقریبا نادیده گرفته شده اند. نظر شما در مورد سیاست های رادیویی چیست؟

من در ابتدای صحبت هایمان گفتم باید نظر مدیرانمان را دنبال کنیم. در واقع این تجربه و طعم خنکی و گرمی بود که مرا به جایی رساند که این بار به آن اشاره کردم. حمایت و پایبندی به تصمیمات مدیران و اقدام با خویشتنداری مهم است. کار بالا و پایین است، نمی خواهم شخص خاصی را نام ببرم، اما به هر حال تصمیم گیرنده را نباید مجبور به کاری کرد که علاقه ای به آن ندارد.

به این موضوع برمی گردیم؛ فوتبال اروپا را دنبال می کنی؟

بله، چرا من نباید؟ طبق معمول دنبال میکنم

دوست شما آقای گواردیولا در این فصل خیلی خوب نبوده است.

پپ یک آدم گرم و سرد است. من با او موافقم یا نه، شاید سلیقه در میان باشد. طبیعی است که کار او نوسان داشته باشد. آقای گواردیولا باید به خاطر حقوق زیادش شکست خورده باشد.

من همیشه از این نکته انتقاد کرده ام چون تیم های بزرگ و ثروتمند برای قهرمانی در لیگ خودشان این دستمزد را نمی دهند و می خواهند در رقابت پراکنده پیروز شوند. این یک جمله منطقی است. آقای گواردیولا هرگز در اجراهای اروپایی برای باریا موفق نبوده است و مبالغ هنگفتی که دریافت کرده باید او را حتی بهتر می کرد.

از طرف دیگر آقای مورینیو با تاتنهام عملکرد خوبی داشت.

آقای مورینیو همچنین مربی بزرگی است، اما از زمان قهرمانی در جام یوفا (لیگ اروپا) با منچستریونایتد، موفقیت چندانی در اروپا نداشته است. دایی در هفته های اخیر عملکرد خوبی با تاتنهام نداشته است. من معتقدم که آقای مورینیو در واقع همه کارها را انجام داده است و همه حد کار او را دیده اند. به آقای گواردیو، من آن را دوست ندارم، اما حداقل آنها چیزی برای ارائه دارند.

نظر شما در مورد Wet Gunnar Sulsher چیست؟

او یکی از فوتبالیست های بزرگ و مشهوری است که در تمرینات موفق بوده و استعداد این کار را دارد. همانطور که می دانید در اروپا و حتی در آسیا و آفریقا بازیکن خوب بودن دلیلی برای مربی شدن نیست. سالت سالت سولار رشد کرده و عملکردش خوب است و با یک بازی می تواند به بالای جدول برسد. حالا لیورپول، لستر، منچستر و چلسی شانس قهرمانی دارند.

علیفر: چرا من؟  مورینیو باید بازنشسته شود!

فوتبال ایران را دنبال می کنید؟ پرسپولیس به فینال آسیا رسید اما شکست …

فوتبال ایران نسبت به گذشته افت زیادی داشته است. ما باید این واقعیت را بپذیریم. صعود پرسپولیس به فینال آسیا را باید ستود چرا که رسیدن به این جایگاه با بازیکنان آسیای میانه سخت است. فکر می کنم رسیدن به نیمه نهایی و فینال برای تیم ایران کافی است زیرا کشورهای عربی و چینی هزینه زیادی برای باشگاه های آسیایی می کنند.

تبریک ویژه به یحیی گل محمدی و شاگردانش و مطمئن باشید نایب قهرمانی در پرسپولیس مهمتر از قهرمانی تیم های متمول عربی است.

اما در مورد لیگ برتر واقعا سطح ورزش پایین آمده است، نمی خواهم ارزش قهرمانی های پیاپی پرسپولیس را کم کنم، اما اینکه یک تیم چهار سال می برد نشان از تفاوت سطح فوتبال دارد.

بازی پرسپولیس-اولسان را با گزارش عادل فردوسی پور دیدید؟

نه، من دارم تلویزیون خودمان را تماشا می کنم. در مورد فردوسی پور نظر خاصی ندارم فقط به نظرم باید به نظر مدیران احترام گذاشت. اگر استفاده نمی کنند باید به نظرشان احترام گذاشت.

این را هم بگویم که دوست نداشتم به آنجا بروم و شکایت کنم. من شخصیت آقای فردوسی پور را خیلی دوست دارم و بارها گفته ام که جای ایشان در گزارش خالی است.

چرا به قطر نمی روید؟

من برای مدیرانم احترام زیادی قائلم و شما باید آنها را دنبال کنید. الان برنامه فوتبال آقای فردوسی پور 120 است و 90 هم دارد. اینکه آنها قطر را ترک کردند خوب نبود و باید کمی صبورتر بودند. البته من به نظر همه احترام می گذارم.

اصولا برنامه های تلویزیونی فارسی را در حوزه ورزش چگونه ارزیابی می کنید؟

ببینید کیفیت کار همکاران من بعد در گزارش یا اجرا یک چیز است و انتخاب افراد توسط مدیران یک چیز دیگر. دوست ندارم در مورد کیفیت کار دوستان صحبت کنم، در مورد آقای مصغی گفته شد که چرا جای کسی که به او کمک کرده نشسته است، اما تقصیر او نیست!

می گوید دلیلی ندارد که میثاقی در غیاب آقای فردوسی پور بیاید و اجرا کند، اما اگر با تصمیم مدیر به مرحله بالاتری برسیم، من و شما می پذیریم که هستیم. من در این مورد اظهار نظر نمی کنم. کیفیت کار او در اجرا جوان است، ما باید فرصت بیشتری بدهیم و باعث نشویم. البته همیشه باید اعتراض کرد.

امروز نظرسنجی انجام شد و تراکتور پرطرفدارترین تیم آسیا معرفی شد. شما چی فکر میکنید

من عاشق تیم های تراکتورسازی در تیم های شهرستانی هستم، البته پسر تهرانی و طرفدار تیم های شهرستانی تهران هستم. شک نکنید پرسپولیس و استقلال در آسیا رقیبی ندارند و بدون اغراق می گویم که نیمی از مردم ایران از این دو تیم حمایت می کنند. هیچ تیمی در ایران تا آخر دنیا نمی تواند با پرسپولیس و استقلال از نظر هواداری رقابت کند، مطمئن باشید.

فکر می کنی تیم ملی به جام جهانی صعود کند؟

این کار بسیار سختی است، ما دو بازی بسیار سخت مقابل عراق و بحرین داریم و اگر هواداران در ورزشگاه بودند شرایط در فضای 80 هزار نفری فرق می کرد. حالا حتی اگر روی ورزش تمرکز نکنید، صعود سخت خواهد بود و به یاد داشته باشید که اگر از این مرحله فراتر بروید، مرحله دیگری در پیش خواهد بود. اول امید زیادی نداشتم اما بعد از یک بازی دوستانه خیلی خوشبین بودم.

سوال آخر سرهنگ آیا شما بازنشسته هستید

نه، من نباید از گزارش بازنشسته می شدم. من برای این کار آماده هستم و در نهایت با تشکر از شما برای همه جامعه فوتبال آرزوی موفقیت دارم. امیدوارم فوتبال ایران پیشرفت کند و تیم ملی به جام جهانی صعود کند.

[ad_2]

Tiana Fitzpatrick

دوست حیوانات در همه جا. متخصص موسیقی برنده جایزه. کافه قهوه. ارتباط دهنده. کاوشگر. متعصب الکل

تماس با ما