عواقب برداشت همزمان 4200 تومان

[ad_1]

در رفتن به گفته کارشناسان اقتصادی، تورمی که مردم سال ها متحمل آن شده اند، در گذشته بی سابقه بوده است. طبیعتاً در چنین سناریویی قیمت کالاهای اساسی و کالاهای اساسی در بازار افزایش چشمگیری خواهد داشت.

به گزارش فرارو، اعلام نرخ تورم از سوی دولت که رسما بالای 50 درصد است، از ابتدای سال تاکنون افزایش شدید قیمت ها را در پی داشته است و این در حالی است که قیمت کالاهای عمومی مانند برنج و سویا، روغن و شکر افزایش یافته است. ، چای، گوشت، مرغ و… این روزها بسیار تورم شده و قیمت آنها روز به روز در حال افزایش است، علاوه بر افزایش تورم و قیمت دلار که از دلایل اصلی این افزایش عظیم است. مسائل دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد.

از ایجاد جهش تورم گرفته تا دو برابر شدن هزینه های زندگیتکلیف ارز 4200 تومانی چه می شود؟
علی قنبری، اقتصاددان است گفتگوی فرعون وی با اشاره به اینکه برنامه خاصی برای کنترل قیمت کالاها وجود ندارد، گفت: در ابتدای دولت یازدهم کنترل تورم و دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصدی اولویت اول دولت اعلام شد اما در عمل شاهد اظهارات ضد و نقیض هستیم. در این چند ماه اخیر متولیان مالی دولت بازار با آتش زیادی مواجه شده اند.

وی افزود: معاونت اقتصادی رئیس جمهور در آبان ماه اعلام کرد که تا دو ماه آینده خبرهای خوش اقتصادی اعلام می شود یا یارانه نقدی افزایش می یابد.

قنبری گفت: در مورد یارانه نان هم همینطور است، رئیس برنامه میرکاظمی عنوان کرد که دولت قصد دارد به مردم کارت نان بدهد اما همین سازمان تا زمانی که وجود دارد از این کار خودداری می کند. نمی توان شاهد کنترل بازار بود.

وی گفت: ما در شرایط به اصطلاح جنگ اقتصادی قرار داریم و تحریم ها فشار زیادی را به مردم و کشور وارد کرده است، باید یک فرماندهی اقتصادی در کشور داشته باشیم. در دولت تشکیل می شود. ، اما متاسفانه در عمل چنین چیزی رعایت نمی شود. آنها از این مشکل می ترسند و نمی خواهند خود را سرزنش کنند.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: در این زمینه دولت معنوی ارز ترجیحی را به طور کلی و در همه کالاها حذف نکرده است، اکنون با وجود اینکه دولت اصلی به همه کالاهای اساسی یارانه می دهد، مشخص نیست کدام برنامه را اجرا می کند. ما باید با جهش تورم مقابله کنیم چرا که دولت به دلیل حذف 4200 تومان از مبلغ یارانه ای که می خواهد به صورت نقدی به مردم بدهد، افزایش قیمت را پوشش نمی دهد.

وی خاطرنشان کرد: حذف ارز 4200 تومانی نیازمند برنامه ریزی است و از سوی دیگر باید در شرایط ثبات اقتصادی این کار انجام شود، نه اینکه کشور اینقدر تحت فشار است و به آرامی انجام شود نه همزمان. دولت تصمیم گرفته تمام یارانه های کالاهای اساسی را به این دلیل که ارز تاثیری بر سفره مردم ندارد حذف کند.

قنبری افزود: با توجه به تجربیات گذشته باید بدانید که باید قیمت کالاهای اساسی را دو برابر کنیم، این اتفاق هم برای کالای 4200 تومانی فعلی و هم عدم ارجحیت برای کالاهایی مانند برنج رخ می دهد و باید دقت شود. در غیر این صورت تبعات اجتماعی و اقتصادی حذف ارز 4200 تومانی می تواند بسیار جدی باشد.

استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: متاسفانه دولت نمی تواند بر توزیع و قیمت این کالاها نظارت داشته باشد چرا که سازوکارهای لازم برای ساماندهی کالاهای اساسی را ندارد چرا که نیاز به بودجه و امکانات هنگفتی دارد، بنابراین ضروری است. بازنگری در سیاست های کلان دولت برای کنترل بازار، در غیر این صورت با نظارت بخشی یا نظارتی، بازار چندان روان نخواهد بود، اما سردرگمی زیادی ایجاد می شود، بیشتر با آن مواجه خواهیم شد.

[ad_2]

Yareli Estes

دانش آموخته مواد غذایی هاردکور. حلال مشکل لاعلاج متعصب الکل متخصص توییتر پیشرو پرشور اینترنت.

تماس با ما