فشار احزاب تحت فشار گروه های تندرو

[ad_1]

سخنگوی دولت دیروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به سوالات پاسخ داد. سوال عمدتاً در مورد بودجه بود که در نهایت این روزها بحث قیمت خودرو به میان آمد. در همان روز، انتقاد نمایندگان مجلس از مصوبه وزارت صامت مبنی بر مجوز افزایش قیمت خودرو، گسترده و تعجب برانگیز بود، به طوری که یکی از نمایندگان گفت که دولت در بسیاری از زمینه ها از جمله خودرو برنامه خاصی ندارد و اعلام خواهد شد. روز

به گزارش شرق، در ادامه خلاصه ای از اتفاقاتی که برای این خودرو رخ داده است. در 17 آذرماه پس از یک ماه کشمکش، خودروسازان بر اساس اعلام ستاد تنظیم بازار از سوی وزارت صمت مجاز به افزایش قیمت خودرو شدند. این طبیعی نبود، زیرا قبل از آن قیمت در دست شورای رقابت بود. این شورا که متشکل از چند عضو دولتی و قضایی است، هر شش ماه یک بار به کار خود پایان می دهد و با تعیین نماینده جدید تشکیل می شود. خودروسازان بلافاصله پس از پایان دوره دوم شورا در 18 آبان، قیمت ها را افزایش دادند، اما مشخص نشد که کدام سازمان این تصمیم را گرفته است. به عقب پرتاب شد.

وی با بیان اینکه دستور رئیس جمهور البته هیچ گاه افزایش قیمت خودرو نبوده است، گفت: روند قانونی افزایش قیمت باید در ستاد تنظیم بازار مشخص و تصویب شود چرا که این اقدام صورت نگرفته است. اما سخنگوی دولت به نکته جالب دیگری هم اشاره کرد: دو سال است که پراید تولید نمی شود و قیمت آن مشخص نیست.

خبرنگاران به سوال سخنگوی دولت پاسخی ندادند. اما بحث بر سر افزایش قیمت خودرو بر سر اجرای این تصمیم بالا گرفته است. سخنگوی دولت در همان جلسه به خبرنگاران گفت: مردم سهامدار خودروسازان نیز هستند. ما باید مراقب اجرای عدالت باشیم. با توجه به نرخ فعلی تورم در کشور نمی توان انتظار افزایش قیمت یک کالا را داشت و به همین دلیل با افزایش قیمت خودرو در ستاد بر اساس نرخ تورم موافقت شد.

خودروسازان متهم به لابی گری و استثمار ملت

یکی از جنبه های داستان قیمت خودرو، نهاد تصمیم گیری آن است. شورای رقابت پس از افزایش قیمت خودرو موضع تندی اتخاذ کرد و گفت که این موضوع در شورا تصمیم گیری شده و خودروسازان به طور غیرقانونی از شکاف بین دو شورا برای «لابی» دولت در یک وزارتخانه خاموش استفاده کردند. افزایش 18 درصدی قیمت ها بازدید.

«به گفته همه کارشناسان اقتصادی، تولید و عرضه خودرو در کشور سال‌هاست که در انحصار کامل قرار دارد» و «به رسمیت شناختن انحصار قانون» کالاها و خدمات از جمله شورای رقابت؛ بنابراین در انحصار خودرو طبق مصوبه شورای رقابت تردیدی وجود ندارد. از سوی دیگر، بر اساس بند 44 صریح قانون اجرای سیاست‌های کلی، تصویب شرایط قیمت‌گذاری منطقی برای کالاها و خدمات انحصاری و قیمت مناسب برای این گونه کالاها با قیمت‌های مصوب، از وظایف شورای رقابت است. “لابی” است.

از سوی دیگر گفته شد با توجه به ناکارآمدی شورای رقابت در گذشته که خسارات هنگفتی به خودروسازان وارد کرده بود، در جلسه شورای اقتصاد تصمیم به سلب اختیارات شورا و خروج از این شورا گرفته شد. به ستاد تنظیم بازار ارسال شود. اما بهرامی به دلیل ایرادات قانونی خاطرنشان کرد که هیچکس پاسخگو نیست. در همان روز نماینده مرودشتا در مجلس نطقی تند علیه خودروسازان ایراد کرد که تا حدودی با نطق معمول در مجلس متفاوت بود. وی خودروسازان را متهم به «تغذیه از خون ملت» کرد و گفت: 50 سال است که «روی گرده مردم سوار می‌شوند» و «استثمار می‌شوند». وی دولت را به تبانی با مافیای خودرو متهم کرد و وزیر صنعت را به دلیل عدم پاسخگویی به شدت مورد انتقاد قرار داد و دولت نیز سکوت اختیار کرد.

پارلمان “تحت فشار گروه های تروریستی”

اما مجلس هنوز فعال نیست. عزت الله تالارپشتی پیش از این در جلسه فوق‌العاده‌ای با کمیسیون صنایع به ریاست وزیر دیدار کرده بود، اما نتایج نامناسبی به همراه داشت و به گفته تالارپشتی، در نهایت تصمیم گرفت که دولت را اذیت نکند زیرا «دولت جدید کار کرده و مجلس ساختار سفت و سختی ندارد. فرصتی وجود داشت. اما این اتفاق نیفتاد و روز سه‌شنبه، نمایندگان مجلس وزیر را به تریبون رسانه‌ها تحویل دادند و سپس به توپخانه علیه کل دولت تبدیل شدند.

نظرات پیشینه در این مورد چندان مرتبط به نظر نمی رسد. آنها به قیمت سفارش که موضع خودروسازان است اعتراض کرده اند و با افزایش قیمت خودروسازان که طرف مقابل است مخالفت کرده اند. اما یکی دیگر از اعضای کمیسیون صنعتی بار دیگر دولت را مورد انتقاد قرار داد. رضا حسینی قتوبادی درباره دریافت پیامک زشت گفت: در این چند روز به ویژه در روز یکشنبه، نمایندگان آماج حملات وحشیانه به اصطلاح دست اندرکاران قرار گرفته اند که با متن های سخیف و مبتذل به نمایندگان و اعضای کمیسیون صنعتی حمله کرده اند. پیام ها و سخنان توهین آمیز.” چرا مجلس می خواهد جلوی افزایش قیمت را بگیرد؟ ما می‌خواهیم سود داشته باشیم.» او گفت: «دولت هیچ برنامه‌ای به خصوص برای بخش خودرو و خودرو ندارد.

وی در سخنانی بی سابقه گفت: «مجلس تحت فشار رسانه ها و گروه های تندرو است، اگر با دولت همکاری نکند برچسب ضد انقلاب و ضد دولت به آن زده می شود». پس مقداری دولت را با خود برد و در کابینه مشغول به کار شد. همین مشکل در اقتصاد، صنعت و معدن و بسیاری از حوزه‌های دیگر وجود دارد که وضعیت نامناسب است. ما معتقدیم مشکل خودروها، منازل، جاده ها و سایر مناطق هنوز حل نشده و عواقب آن در مدت کوتاهی مشخص خواهد شد.»

رضا حسینی گفت: «ما که می‌خواهیم از ابزارهای قانونی برای کنترل و کنترل دولت مانند سؤال، استعلام و هشدار استفاده کنیم، به ما فشار می‌آوریم که شرایط فراهم نیست.» اگر امروز نتوانیم مشکلات را کنترل کنیم، دیگر دیر شده است. فردا، و عموم مردم از شما و دولت نمی پذیرند که چنین مشکلاتی وجود داشته باشد. «سلیمی یکی دیگر از اعضای کمیسیون صنعت مجلس از ناسالم بودن رابطه صحبت کرد. همچنین برداشت همه مدیران از این سیستم باید روشن باشد و مشخص شود که پیوندها و روابط چه کسانی هستند؟ آیا مناقصه وجود دارد؟ چرا برخی افراد، خودشان یا شرکت یا شرکایشان همیشه در این زنجیره فعال هستند؟

این مسائل باید روشن شود.» انتقادات شدید به موضوع خودرو، اما آنطور که پیداست، نوک کوه یخ است و حکایت از آن دارد که مجلس انقلاب به توافق جدی با دولت انقلاب نرسیده است. حال می توان پرسید که مجلس چه ربطی به بودجه دارد که این اختلافات عمیق با دولت بر سر افزایش 18 درصدی خودروها دارد؟

[ad_2]

Yareli Estes

دانش آموخته مواد غذایی هاردکور. حلال مشکل لاعلاج متعصب الکل متخصص توییتر پیشرو پرشور اینترنت.

تماس با ما