فلاحت پاشا: روس ها خواهان بازگشت برجام به شورای امنیت هستند

[ad_1]

در آخرین مرحله از مذاکرات وین، دو موضوع مرتبط با این توافق، اصرار کرملین بر کنار گذاشتن روابط اقتصادی با روسیه از تحریم های بین المللی علیه روسیه و همچنین دیدگاه های متفاوت در کشورمان در مورد حمایت روسیه، بار دیگر روابط مسکو/تهران مطرح شد. یکی از مشکلات این است که رسانه ها و رسانه های اجتماعی ایران را تغییر داده و بحث های داغی را به راه انداخته است.

به گزارش خبرآنلاین، حشمت الله فلاحت پشیح که در ابتدای جنگ اوکراین هشدار داده بود که بقایای جنگ اوکراین بر سر برجام فرود خواهد آمد و ایران در این جنگ آسیب می بیند، حالا هشدار داده بود که روسیه باید به برجام بازگردد. تلاش کردن این بازگشت خطرناک به برجام و ایران و صدور قطعنامه جدید علیه ایران باید متوقف شود تا روسیه دوباره به بازیگر اصلی دیپلماسی کشورمان تبدیل نشود. این فعال سیاسی گفت وگوی مستقیم با آمریکا را راه حل مناسب برای این چالش می داند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم نیز گفت و گوی تلفنی رئیس جمهور و پوتین در اولین روز حمله روسیه به اوکراین را «اشتباه غم انگیز» دیپلماسی ایران و عواقبی علیه ایران خواند. منافع ملی.

وضعیت جدید روسیه در برجام را چگونه تحلیل می کنید؟

موضع ایلیانف که لاوروف بیشتر توضیح داد، سیاست روس هاست که نه تنها برجام، بلکه همه توسعه جهانی را به اوکراین مرتبط کردند. در حال حاضر 2 پرونده باز در دنیا داریم. ما در اوکراین جنگ داریم و در برمه دیپلماسی. تا قبل از حمله به اوکراین، روس ها در هر دو مورد نقش متضادی داشتند. در اوکراین سعی کردند شکل جنگ به خود نگیرند و در نهایت وارد جنگ شدند و در برجام اما ایلیانف ماموریت داشت خود را مرکز دیپلماسی و مرکز میانجیگری نشان دهد اما معلوم شد که هدف آن این بود. به جای توافق، اظهارات چالش برانگیز بیان کنید.تا زمانی که توافق حاصل شود. روس ها ایران و دیگر اعضای برجام را نادیده گرفتند و قبل از جنگ در اوکراین اجازه موفقیت برجام را ندادند.

هدف روسیه از این موضوع چیست و برای آن چه خواهد کرد؟

شرایط روسیه با مصاحبه اخیر اولیانوف مطابقت دارد که گفت ایرانی ها مثل شیرها مذاکره کردند و بیش از آنچه انتظار داشتم موفق شدند. اظهارات آقای ایلیانوف مخالفت ها را با این مذاکرات برانگیخت و واکنش های منفی را برانگیخت. این یک پاس برای اسرائیل بود و ما دیدیم که نتانیاهو همان چیزی را توییت کرد و سعی کرد محافظه کاران ضد دولتی در داخل ایالات متحده را تحریک کند. ایلیانوف به دنبال ایجاد چالش داخلی برای برجام و حفظ ایران در مرکز روسیه بود.

ایران در این شرایط چه موضعی باید اتخاذ کند؟

یک مقام گفت: ما برای پاسخگویی به جنایات روسیه در تاریخ ثبت نخواهیم شد. به دولتمردان توصیه می کنم در تاریخ نمانند، به دنبال تاریخ جدید باشند. روس ها برای دومین بار ایران را به بازیچه تبدیل کردند. روس ها هیچ نقشی در تقویت قدرت چانه زنی ایران نداشتند. این دستاوردها به مقاومت مردم ایران در برابر تحریم ها، فناوری دفاعی ایران و برنامه هسته ای آن مرتبط است و ربطی به روس ها ندارد، اما متأسفانه روس ها مانع از دسترسی مردم ایران و مردم شدند و سیاستمداران ما نباید منتظر بمانند. روسیه مدت هاست که به دنبال فرستادن برام به شورای امنیت سازمان ملل بوده است. ایران باید از صدور قطعنامه جدید ضد ایرانی شورای امنیت جلوگیری کند تا روسیه دوباره به بازیگر اصلی دیپلماسی کشورمان تبدیل نشود.

به نظر شما سیاست ایران در قبال جنگ روسیه چقدر درست است؟

مواضع مختلفی از سوی مقامات مختلف ایرانی اتخاذ شده است، اما آنچه مهمتر از موضع ایران است، موضع دولت است. گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور پوتین در اولین روز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین یک اشتباه سیاست خارجی بود. روزی که پوتین در رسانه های جهان به عنوان حاکمی متجاوز و منفور معرفی شد که صلح و امنیت بین المللی را تهدید می کند و جهان را تا آستانه جنگ جهانی سوم پیش می برد، با پوتین در یک گفت و گوی تلفنی مهم، این گفتگو قابل دفاع نبود و قابل دفاع هم نیست. قابل دفاع

چنین حوادثی نتیجه یک تصمیم گیری و تصمیم گیری اشتباه است که بیشتر آن در دیپلماسی ایرانی منعکس شده است. با بررسی اشتباهات فاحش می توان ریشه های موضع گیری غیرمنطقی و ضد ملی سال های گذشته را شناسایی و از تکرار آن در آینده جلوگیری کرد. کسانی که در سیاست خارجی مسئولین کشور را به اشتباه می اندازند معمولا در موضع مشورتی هستند و این یکی از نقاط ضعف سیاست خارجی کشور است.

محافظان کال می گویند که هدف از آن تقویت منافع ملی ایران بوده است.

اصلاً منافع ملی وجود نداشت. تلاش شد تا این نقطه ضعف برطرف شود و دیگران روی کار آمدند، اما ترکیب این مواضع در شأن جمهوری اسلامی ایران که جزو اولین کشورهای عضو سازمان ملل متحد و سازمان ملل متحد است، نبود. این حرکت و موقعیت در ایران نبود. موضع دولت جمهوری اسلامی ایران در قبال اوکراین به هیچ وجه قابل دفاع نبود و بیانگر ویژگی های مردمی، حقوق بین الملل و منافع مردم و منافع ملی نبود.

این موضع گیری چه تاثیری بر ادامه مذاکرات هسته ای خواهد داشت؟

حمله روسیه به اوکراین بر بسیاری از تحولات بین المللی به ویژه تحولات مربوط به خود این کشور تاثیر خواهد گذاشت و به دلیل حضور فردی به نام ایلیانوف، طبیعتا مذاکرات برمه را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. ایلیانوف برعکس می گوید. من قبلاً هشدار داده ام که هدف روسیه چانه زنی با اوکراین است و روس ها اجازه نخواهند داد که برجام قبل از حمله به اوکراین موفق شود و این اتفاق افتاد. اولیانف و تضادهای او دیگر جایی در وین نخواهند داشت و حتی تلاش طرف ایرانی برای احیای اولیانف به ضرر منافع ملی ایران خواهد بود و باید مورد استقبال ایران قرار گیرد زیرا ردپای اولیانف. ماندن به معنای تخلیه زیاد است. میانجی و در عمل ایران و آمریکا می توانند روی یک متن توافق کنند. اینکه ایران و آمریکا اکنون اهداف متفاوتی از دستیابی به توافق دارند. آمریکایی ها می دانند که چالش واقعی آنها نتیجه ایران نیست، بلکه دوران جدیدی در سیاست جهانی است و آماده پاسخگویی و رفع بسیاری از نگرانی های خود هستند.

راه پیش رو برای مذاکرات ایران و سایر طرف ها چیست؟

اکنون سه سناریو وجود دارد. یک سناریو این تکرار سناریوی لیبی است. لیبی در واگذاری تاسیسات هسته ای خود به آمریکا اشتباه کرد، البته قذافی در ازای این انتقال خواستار حفاظت از حکومت خود شد، اما دیدیم که سرنگونی او سرنگون شد و سپس لیبی از هم پاشید و تا اینجای کار. کشور آرامش پیدا نکرده است

سناریوی دوم تکرار سناریوی اوکراینی است. اوکراین سومین سلاح هسته ای جهان را در اختیار داشت و با همدستی روسیه ضعیفی که جایگزین شوروی شد، کل برنامه هسته ای خود را تعطیل کرد و به دنبال تضمین های امنیتی در خارج از کشور بود، اما دیدیم که غرب این تضمین ها را نمی دهد. او تسلیم شد و جنگ فعلی آغاز شد.

سناریوی سوم روش متفاوتی است و نباید آن را با دو روش دیگر یکی دانست. اگر برنامه هسته ای ایران، همانطور که همیشه مقامات عالی رتبه اصرار دارند، برای رفع تحریم ها و جذب منابع خود برای توسعه کشور تلاش کند، آنگاه این توسعه در بورژوازی ریشه خواهد داشت. شرکت های مختلف از همه کشورها می توانند در ایران سرمایه گذاری کنند و کشور از رشد اقتصادی برخوردار شود.

مشکل ایران با لیبی و اوکراین متفاوت است. سیستم دفاعی ایران نظامی نیست بلکه دفاعی غیرهسته ای است. در نتیجه، امیدوارم طرف ایرانی متقاعد شود که متحد اصلی آمریکاست و با آمریکا بر سر متن به توافق برسد. از سوی دیگر، گره گشایی بخشی از مسئولیت آمریکاست و نباید در انعقاد توافق و لغو تحریم ها تعلل کنند، زیرا این تاخیر کاخ سفید باعث دلسردی بیشتر مخالفان می شود. واقعیت این است که این قدرت آمریکا نیست که ایران را متقاعد کرده که پای میز مذاکره بیاید، بلکه ترکیب روابط بین المللی و منافع ملی ایران است که راه را برای مذاکره هموار کرده تا ایران به دنبال توافق باشد. آمریکایی ها باید بپذیرند که همه ضمانت های ایران تضمین هایی است که در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای مورد نیاز است و می توانند بدون نگرانی این تضمین ها را به ایران بدهند.

پیش بینی شما از ادامه مذاکرات چیست؟

بهتر بود برجام قبل از جنگ اوکراین نهایی می شد تا تحت تاثیر جنگ قرار نگیرد. حتی در اوج اختناق آمریکا، ایرانی ها به وعده های خود عمل نکردند و زیر نظر آژانس اقدامات لازم را انجام دادند. در دنیای پرتلاطم امروز، ملت های آمریکا و غرب می دانند که نباید ایران را به سمت هرج و مرج سوق دهند. اگر آمریکایی ها نوعی بازی سیاسی انجام دهند، به احتمال زیاد مهلتی برای مخالفت آشکار در ایران وجود دارد. به همین دلیل ایران به دنبال یک توافق پایدار است. مسئله اوکراین و ضعف اولیانوف در مذاکرات، مواضع هسته ای ایران را به هم نزدیک کرده است. حتی منتقدان مذاکرات خارج از دولت هم قبول دارند که هر مذاکره‌کننده‌ای، چه امیرعبداللهیان و چه ظریف، توافقی امضا می‌کند که تنش‌ها را در جهان و توسعه کشور کاهش دهد.

[ad_2]

Markus Saunders

درونگرا. نینجا دارای گواهی فرهنگ پاپ. نویسنده. مدافع غذا عاشق موسیقی پرشور.

تماس با ما