قیمت سهام و فرغون را مقایسه کنید!

[ad_1]

پس از چند روز افزایش شدید شاخص بورس، روز گذشته بازار دوباره قرمز شد و روند نزولی را آغاز کرد. قرمز شدند. ریزش 1489 واحدی شاخص را در صدای سهامداران بلند کرد و مجامع معترضان بورس بار دیگر در صحن مجلس تشکیل شد.

به گزارش دنیای اقتصاد، آنها عامل مهمی در شرایط فعلی بازار هستند، ایجاد صف و سپس ارائه نوبت مکانیزم مشکل آفرینی است که ذینفعان را به وحشت می اندازد و آنها نیز ابزار را حد نوسان می دانند. وی بارها از مسئولان و تصمیم گیران این حوزه خواسته است که اگر واقعاً به فکر بورس هستند و می خواهند بورس به حالت اصلی راه آهن بازگردد، نظر خود را تغییر دهند و به ریشه مشکل بازار سرمایه رسیدگی کنند. نه با بخش‌ها، اعلان‌ها و بسته‌های پشتیبانی که چند روز دوام نمی‌آورند، روز به روز! برخی از این دست اندرکاران دیروز در توییتر سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی را خطاب قرار دادند و نوشتند که اگر قدرت داشتند، سیستم فاسد دامنه و نوسانات حجم را از بورس حذف می کردند و به طور کامل حذف می کردند. تا کسانی که صندوق های سهام داران ایجاد می کنند بتوانند صف های خرید و فروش را یک بار برای همیشه قطع کنند.

این گروه از دست اندرکاران فعال در فضای مجازی معتقدند که اعتماد مردم از بورس سلب شده و اعتماد بقیه مردم هرچه پیش می رود از بین می رود. بنابراین احیای وضعیت بورس بستگی به رفتار دولت و دولت دارد و مردم باید متقاعد شوند که هدف دولت تنها تامین مالی بورس نیست، بلکه سرمایه آنها نیز هست. از سوی دیگر، برخی از این دست اندرکاران همچنان امیدوارند که وزارت صلح برای شکستن هنجارها و عدم عقب نشینی تحت تأثیر رفتار دموکراتیک، بر سر قول خود بایستد. بورس را می شد از این طریق نجات داد اما مهم ترین نکته در مطالب روز گذشته فعالان فضای مجازی، بازنشر اظهارات محسن رضایی معاون نخست وزیر درباره تحولات اقتصادی درباره شاخص یک میلیون و 700 هزار نفری بود. دیروز که شاخص منفی شد، سهامداران از سخنان محسن رضایی به عنوان انتقاد، کنایه و اعتراض به دولت استفاده کردند. به عنوان مثال یکی از این کاربران در توییتی مبنی بر اینکه «حاج محسن دوباره عملیات کلاهبرداری انجام داد».

برخی نوشتند بورس دچار رکود شد و شاخص به سمت اصلاح رفت. با کاهش شدید شاخص سهام دیروز، خبر قیمت عجیب فرغون در رسانه ها منتشر شد. این خبر مربوط به گزارشی در روزنامه همشهری بود که طی 4 سال قیمت فرغون حداقل دو برابر شده و به حدود 4 میلیون تومان رسیده است! این خبر بهانه خوبی برای کسانی است که در سال های اخیر وارد بورس شده اند و از ریزش شاخص رنج می برند. وی گفت: قیمت فرغون نیز به دلیل تورم افزایش یافت اما سهام سهامداران خرد نه تنها از نظر تورمی عقب ماند بلکه حداقل 80 درصد کاهش یافت. این سهامداران نوشتند که اگر فرگوسن را با سرمایه سرمایه گذاری شده در بورس می خریدند و ذخیره می کردند امروز وضعیتشان بهتر بود. وی از اطمینان خاطر مسئولان و تشویق آنها برای ورود به بازار سرمایه ناراضی بود. برخی از آنها روز گذشته در اعتراض به مردم بهایی بار دیگر به مجلس شورای اسلامی پیوستند. ذینفعان آسیب دیده پلاکاردهایی با 10 وعده مهم ابراهیم رئیسی در جریان انتخابات ریاست جمهوری و همچنین وعده های دهقانی برای بهبود بازار سرمایه در دست داشتند. وی خواستار رسیدگی به خواسته های آنها شد. البته این اولین بار نیست که ذینفعان در مقابل مجلس گرد هم می آیند. از زمان ریزش بورس تا کنون چندین بار در صحن انجمن بورس و یا در صحن مجلس گرد هم آمده اند اما چیزی از آن برنمی آید و وضعیت بازار بدتر شده است. علاوه بر این کمپین ها و شکایات متعددی نیز در سایت سازمان بورس گزارش شد که بی نتیجه ماند. حالا دست اندرکاران به این نتیجه رسیده اند که شاید مشکل از گوشه و کناری است که باید به خواسته های آنها گوش فرا دهند و برای سرمایه از دست رفته خود تلاش کنند.

[ad_2]

Miriam Ware

الکل نینجا. متفکر شیطانی. محقق سفر. فرهنگ پاپ مادام العمر. علاقه مند به موسیقی.

تماس با ما